Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 1508 ggr
Pyttelite
2/1/18, 9:13 PM

Crock Pot eller Ångkok?

För några år sedan köpte jag en Crock Pot efter ha hört så mycket gott om den matlagningsmetoden.

Jag gjorde ordentlig research och tänkte att den skulle vara ett bra hjälpmedel i vardagen. Tyvärr blev det en rejäl hyllvärmare - kanske lite beroende på mig själv men också på grund av några andra saker.

Jag var ekonomisk eller om man nu vill säga det rakt ut - jag var snål. Det var stor skillnad mellan en som hade timer och en som var utan.  Tänkte ungefär som så att det fixar jag ändå. 

Nästa bakslag är doften hur jag än gör är jag sätter igång det hela så luktar det mat, mat och åter mat eller om man vill vara ärligare matos.

Visst kan man sätta på köksfläkten men inte i typ åtta timmar. Min lösning var tillslut att köra den på balkongen. Ibland under natten och ibland på dagen.

Maten då blev den bra - jo visst blev köttet mört men av någon anledning får jag allt att smaka ungefär samma sak. Beror förstås på receptet men ändå!

För en pryl jag köpte några år tidigare blev det helt tvärt om. Det är en trevånings ångkok som är suverän. Potatis, grönsaker och fisk som man lägger på med några minuters mellanrum sedan har an en hel måltid som dessutom smakar mycket gott.

Den fungerar också att göra ångkokt ris i även om det tar lång tid och den funkar mycket bra till fisksoppor.

Att ångkoka grönsaker innebär att de hanteras varsamt och ör inte sönderkokta. Fisken behöver inte ha något extra fett utan det fungerar bra ändå - verklige en pryl jag använder ofta.

Tänk så annorlunda det kan bli!

Vad gör ni i "crockpotten" eller står den i skåpet hos er också och är det någon som gillar ångkoken lika mycket som jag?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
DesK
2/1/18, 9:43 PM
#1

Jag köpte en Wonderbag som jag använder nu och då till långkok, det blir alla tiders, många rika smaker och sparar en hel del elström.  Till ångkokning använder jag min mikrovågsugn. Har två olika ångkokningsbehållare, som jag använder flitigt. T ex har jag inte kokat ris på vanliga elspisen, sedan jag blev med min första ångkokningssats år 1994 till nu. Funkar perfekt, bränner aldrig vid och blir superbra.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pyttelite
2/1/18, 9:45 PM
#2

Ångkokning känns väldigt hälsosamt!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
2/1/18, 9:48 PM
#3

Ja visst gör det! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pyttelite
2/1/18, 9:50 PM
#4

Man kan alltid ha grädde till 😃


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
2/1/18, 9:52 PM
#5

Självklart måste man kompensera! 😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
2/2/18, 9:29 AM
#6

Kom att tänka på den här artikeln: http://www.seriouseats.com/2016/10/why-pressure-cookers-are-better-than-slow-cookers.html Titeln (Why Anything Slow Cookers Can Do, Others Can Do Better) är väl ganska provocerande, men sakinnehållet är väl värt att bekanta sig med. Den behandlar dock inte ångkokning.

Hos oss ångkokar vi främst grönsaker typ broccoli och blomkål. Lär funka fint till fisk också, t.ex. torsk, har inte provat, men i så fall gissar jag det är bäst om man har haft fisken i saltlag innan. Nuförtiden kör jag helst fisk sous vide, så jag vet inte om jag kommer testa det här. De flesta ångkokningskastruller är ju inte jättestora heller, så det är svårt att få ner några större fiskfiléer om man inte först rullar ihop dom. 

Grötinsatsen i ångkokningskastrullsetetet använder vi väldigt sällan. Skulle gärna ha en sån till tryckkokaren dock, för att koka t.ex. ris. Brukar däremot ofta ångkoka också rotsaker i tryckkokaren, funkar utmärkt genom att bara lägga ner en sån där vanlig ångkokningsinsats som ser ut som en blomma ungefär. Funkar speciellt bra till rödbetor.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: