Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 6159 ggr
[Scorpio_]
1/31/18, 2:05 PM

Vad blir det för mat?

Vad ska ni äta idag?

Tänkte man kunde göra ett inlägg varje dag (eller när man vill)om vad man ätit/ska äta. Gärna med bilder(men inget måste), hittar ingen annan tråd om detta - bara gamla trådar? det är en av mina favorittrådar inne på sidor som matlust, vet det fanns förut.

Annons:
[Scorpio_]
1/31/18, 2:07 PM
#1

Själv ska jag äta veganskt idag, tricolore pasta med tomatsås havregrädde och grönsaker.

JazzBass
1/31/18, 2:37 PM
#2

Jo vi hade många trådar med dagens middag (och dagens lunch), men tydligen rann den ut i sanden, det har varit lite låg aktivitet här på sistone. 

Osäkert på vad det blir hos oss idag, men fiskhandlaren i saluhallen marknadsförde att de har ekologisk lax inne nu (första gången jag ser nån sån faktiskt) så jag kanske åker efter en sån bit. Inte säker på om jag hinner tillreda den idag dock. Men lax med rotsaker och nån god sås, t.ex. en enkel hollandaise, är aldrig fel. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
1/31/18, 7:41 PM
#3

Säger som JazzBass, det har varit lite tyst här på sajten, mest beroende på att jag har varit sjuk och ännu inte är helt frisk. Mycket trevlig idé att få gång detta med dagens middag igen 🙂

Här blev det vegansk tomatsoppa med röda linser och surdegsbröd med mosad avocado och hackad rödlök på.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
2/1/18, 8:24 AM
#4

Köpte en bit ekolax som planerat igår, men vi åt istället en wok med grönsaker och silken tofu som frun gjorde, tillsammans med lite majspasta. Jag gillar inte vanlig tofu om den inte är väldigt noggrant tillredd, men silken tofu är helt okej tycker jag och god att ha så här i wok. Den är dock jätteskör och mjuk, så det går knappast att skära den i så värst  regelbundna bitar utan den faller snarast isär, och om man rör om i den blir det en smet.

Ikväll blir det stekt lax, sannolikt med ugnsrotsaker och hollandaisesås. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

oh-la
2/1/18, 12:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Till lunch blir det broccolifrittas med en guacamole och morotssallad för mig och dottern. Ikväll blir det chili con carne från igår.

DesK
2/1/18, 3:00 PM
#6

Här finns den senaste middagstråden 104, som jag nu har Låst.

https://matlust.ifokus.se/discussions/58602d538e0e7418a8000a5e-dagens-middag-104?4d712553b9cb462141049157-1

Istället fortsätter vi nu i den här tråden 😊

Idag blir det rester här.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Torparmor
2/2/18, 10:28 AM
#7

Kokt torsk med äggsås och broccoli har jag lovat familjen.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

DesK
2/2/18, 8:53 PM
#8

Ikväll blev det skrei i chilisås, kokt potatis och chilibönor

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
2/2/18, 10:01 PM
#9

#8 - Skrei är jättegott! Bara hittat en gång här hos oss men jag passade på genast den gången och det var det värt. 

Här blev det steka morötter och gulbetor tillsammans med en  jättegod "köttfärssås" på 1 paket kycklingfärs, 2 grillade och puréade paprikor (orange och grön), grädde, tomatpuré, fisksås, salt och lite kryddor (främst spiskummin och cayennepeppar). Blev riktigt gott alltihop, men det var förvånansvärt lite kvar av rotsakerna i stekpannan när de stekts färdigt. De krympte jättemycket. 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
2/3/18, 1:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Så här såg skreien ut. Det blev riktigt gott, jag gjorde ne enkel sås av smör, rödlök, färsk chili och lite av vinet som vi hade till maten. Edamamebönorna, fick sällskap av lite chili och smör. Egentligen hade jag tänkt göra pressad potatis, men fisken blev färdig för fort, så det fick duga med bara kokt potatis.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Torparmor
2/3/18, 11:31 PM
#11

Bruna bönor och fläsk passade bra som snabbmat på en lång arbetslördag


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

DesK
2/4/18, 7:02 PM
#12

Idag blev det hämtpizza 😎

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Torparmor
2/4/18, 8:23 PM
#13

köttsoppa med ostsmörgås och äppelpott på egna äpplen som efterrätt


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
JazzBass
2/4/18, 10:27 PM
#14

Ärtsoppa. 😛 Kokade egen för första gången nånsin. Den blev först på tok för lös men en halvtimmes stormkokning utan lock fixade det problemet. Lade en egen twist på den genom att ha i färsk mejram (gott!) och lite miso samt ljus soja. Skinkan serverades separat (frysta rester av skinkan jag rökte till jul) då frun inte vill ha det i sin soppa, men i övrigt åts den traditionsenligt med finhackad gul lök och senap som rörs ner i soppan på tallriken. (Serveras er gula ärtsoppa i Sverige på samma vis? I Finland görs ärtsoppa alltid på torkade gröna ärtor).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
2/6/18, 7:41 PM
#15

#14 Svensk ärtsoppa kokas på gula ärter och serveras med någon rimmad grisdetalj, t ex fläsklägg, lök, kryddor är mejram eller timjan och senap. Min egen favorit är farmors ärtsoppa, kokad på torkade, blötlagda gröna ärtor och med någon rökt grisdetalj, t ex rökt sidfläsk eller rökt fläsklägg, lök, timjan Maggi och senap.

Idag blev det vegansk gryta på Romanesco, purjolök, grön paprika och sugar snaps med ris till. Gott snabbt och enkelt 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2/8/18, 2:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Liten lunch på Alkemisten 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Torparmor
2/9/18, 7:53 PM
#17

Lövbiffrullade fuýllda med purjolök, bacon, västerbotten och CF i rödvinssky med stekt potatis och vaxbönor


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[Thiah]
2/11/18, 1:39 PM
#18

#14 är det så? Tror inte jag ätit grön ärtsoppa en enda gång utan enbart ätit "vanlig" ärtsoppa sen jag flyttade hit. Vi äter makaronilåda idag till lunch och sen hemlagade hamburgare till middag. Ska även laga någon sorts wok som matlåda åt maken. Köttet jag ska ha till är marinerat i olja, vitlök,färsk chili, salt och peppar.

Magi-cat
2/11/18, 5:17 PM
#19

Fräst grönkål och rödkål med mycket kryddor till färdiga falafelbollar. Till det kokta morotsstavar i tomatsås. Jättegott!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
2/11/18, 6:39 PM
#20

Igår åt vi kalvstek med hasselbackspotatis och gröna bönor. Idag blev det spaghetti med köttfärssås och sallad.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
oh-la
2/11/18, 7:04 PM
#21

Nån form av halvvegetarisk lasagne (ostsås och lasagneplattor i) står i ugnen ikväll! 1-åringen har hjälpt till med kryddningen så vi håller tummarna för att smaken är ok :)

JazzBass
2/11/18, 8:31 PM
#22

#15  - Tack för infon. Då påminner din farmors ärtsoppa mycket om den finska. 🙂

#18 - Precis all ärtsoppa jag ätit eller sett serverats i Finland har varit på gröna ärtor, och all jag ätit i Sverige (bodde i Sörmland som barn och i Skåne under studietiden) har varit på gula ärtor. Ska man ha gul ärtsoppa i Finland får man nog söka upp gula ärtor i butiken (om man ens hittar det) och koka själv. 😛

Här blev det comfort food idag; en variant av amerikansk mac & cheese med stekta bacontärningar till. Inte så mycket grönt tyvärr till den måltiden men hade åtminstone en lök i såsen. 😃 Till mellanmål lite senare blev det en fruktsallad, mango är billigt just nu. (Tips)

Igår blev det en risotto med grönkål, palsternacka och purjo, och till den stekt kycklingfilé. Ingen höjdare till risotto men gick ner i alla fall. Utom i barnens magar tyvärr. 😮

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Thiah]
2/11/18, 8:33 PM
#23

#22 jag fick t.o.m rådfråga en infödd finne och hon sa samma sak. Här lär man sig nya grejer fast jag bott här i 10 år redan. Mig kvittar ärtsorten, gott är det :)

Magi-cat
2/11/18, 8:48 PM
#24

#22 Vi brukar köpa torkade gröna ärtor i Finland! Här går det inte ens att få tag på! 😮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
2/14/18, 6:39 PM
#25

Jag köpte gröna torra ärter i Tyskland strx innan jul.

Igår gjorde jag vegansk blomkålscurry. Det blev mycket, så idag fick vi äta rester 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
2/15/18, 9:50 AM
#26

Vi hade en stressig alla hjärtans dag igår, och den eländiga förkylning jag och resten av min familj snart har haft i två veckor har inte gett sig ännu för min del, så det blev ingen fin middag. Istället slängde jag i mig resterna av den där halvtaskiga risotton jag gjorde i helgen (se #22) medan frun nattade barnen. 🤔

 Vi tog ett glas vin och lite gruyereost senare på kvällskvisten när barnen somnat, men det hade varit trevligare utan den här förkylningen och värk både i huvudet, öron och bihålorna… 😭 Mår klart bättre idag dock. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Torparmor
2/15/18, 10:18 AM
#27

Igår blev det stekt fläsk och löksås, det är gott det 🙂.

I kväll blir det någon låda som jag gör på siklöja och på fredag äter vi den Burgundiska köttgrytan som jag gjorde igår


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
JazzBass
2/17/18, 8:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#28

Det blev ugnsstekt skrei igår med palsternacksmos, pepparrotsbechamel och stekta morötter. Gott. 😊

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
2/17/18, 11:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Vilka fina och inspirerande bilder,JazzBass! Ikväll blev det fläsklägg med surkål och rotmos. ”Svensk/tysk/mm comfort food

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tlover
2/20/18, 1:11 PM
#30

Till lunch blev det "hälsokosten" kokt kyckling i sötsur sås och ris. Men det viktiga är att dom som är sjuk får i sig nått iallafall.

Till middag blir det hemmagjord kycklingsoppa på hemmagjord buljong

l'm back

[Thiah]
2/20/18, 1:18 PM
#31

#30 hur gör du kycklingsoppa?

tlover
2/20/18, 2:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#31 Kycklingsoppa ca8 port + ca ½ liter buljong (till exempelvis nudelsoppa)

2 påsar kycklingben/klubbor/lår eller 2 hela kycklingar
ca 8 morötter
½ purjolök
Vatten
Salt, peppar, timjan och ev fler kryddor efter smak

  • Lägg kycklingbenen i en stor gryta och täck med vatten (vid hela kycklingar går det att stycka eller lämna dom hela beroende på vilken storlek man har på grytan). Koka upp, skumma av och låt småkoka i 45min-1h.

  • skala och ansa grönsakerna. Skär i ca 3 cm stora bitar och lägg i en annan stor kastrull.

  • Ta upp benen. 

Ös över buljong så att det täcker grönsakerna och koka upp, låt koka medan du benar ur köttet. 

  •  Bena ur köttet, lägg tillbaka, skinn, ben, senor och allt annat du inte vill äta i buljonggrytan och fortsätt att koka, späd på med mer vatten när det behövs.
  • Lägg tillbaka köttet i grytan med grönsaker och koka tills grönsakerna är färdiga.
  • Smaka av med salt och kryddor och späd eventuellt soppan lite extra med vatten (det blir lätt mäktigt).
  • Buljongen som är över kan fortsätta och puttra för att användas för sig som drickbuljong, i nudelsoppa eller vad man annars vill göra.

l'm back

DesK
2/20/18, 5:40 PM
#33

#32 Lägg gärna ditt bra recept i egen tråd, då blir det mycket lättare att hitta med t ex sökfuntionen🙂

Idag blev det sushi på stan med en väninna 😛

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

RosaYlva
2/23/18, 7:04 AM
#34

Ikväll blir det min goda lasagne som jag tillagade igår. Vegetariskt.

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

Annons:
Torparmor
2/23/18, 8:04 AM
#35

Tack tlover för ditt recept 🌺. Det ska testas så snart snön och tjälen gett sig  ☝️ och jag kan ta upp kvarvarande morötter ur landet. Det blir en fin vårsoppa att äta efter en hel arbetsdag i grönsakslanden.

Igår blev det min variation av Runes lammragu (kålrot och betor istället för pumpa) + kokta palsternackor och potatis. Fick också till en liten äppelkompott med kanel och smulade nöthack till efterrätt. 

Ikväll blir det mat som går snabbt att fixa omelett med svamp och palsternacka och stekta prinskorvar


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

JazzBass
2/24/18, 6:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Blev lammläggsgryta med potatismos och fräst svampröra med svart och vit vitlök och haricot verts. Riktigt gott, men såsen blev aningen söt. Köttet blev optimalt mört i tryckkokaren och till och med barnen som är extremt kinkiga med kött åt med förbluffande god aptit. Kötträtter har inte gått ner så här bra på flera månader, faktiskt.  🙂

 Hittade svart vitlök i butiken idag och fast det var dyrt (5e för en liten burk) bara måste jag köpa och testa. 😛 Lite märklig smak som påminde lite om lakrits, men god iaf. Kanske inte så bra som sådan dock. Svampröran blev supergod!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Torparmor
2/24/18, 8:07 PM
#37

Så fina bilder ni fixar 🎈

Idag var  också en lång arbetsdag så då¨blev det rester från frysen torskgryta påfylld med några små rödingbitar och förkokta betor plus lite kokt potatis från kylen.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

JazzBass
2/28/18, 10:28 AM
#38

Lade igång ett långkok med ett kilo oxsvansbitar nu i morse klockan sju. De får puttra hela dagen nu i gjutjärnsgrytan tillsammans med lök, morot, rödvin, tomatpuré vatten och kryddor till en förhoppningsvis fin buljong, som jag tänkte vidareförädla till en oxsvanssoppa ikväll. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Torparmor
2/28/18, 6:20 PM
#39

Kräftsoppa med torskrygg i bitar, purjolök, palsternacka, skärbönor, kräftost, lite grädde och en skvätt egengjord chilisås + klippt dill förstås


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

DesK
2/28/18, 7:49 PM
#40

Här blev det kökets special 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
2/28/18, 8:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Så här blev soppan. 😊

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Torparmor
3/1/18, 1:05 PM
#42

#40  Kökets special får mig att tänka på Lördagsgryta som vi hade när dottern inte ville veta vad som ingick

Idag är det plättdag och imorgon är det traditionsenlig sportlovsgrillning utomhus


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

tlover
3/4/18, 6:15 PM
#43

Jordnöt och potatisgryta med chapatis

l'm back

DesK
3/4/18, 6:19 PM
#44

Kycklingfilé i kokosgrädde med mycket rot- och grönsaker, bulghur till det.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Torparmor
3/4/18, 7:44 PM
#45

Idag skulle det bli lammrulle, men det blev stekta bitar av slaksidan i ugn tillsammans med div lök, kryddor och rotsaker. Blev faktiskt riktigt gott


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

tlover
3/5/18, 1:01 PM
#46

Till lunch blev det  min hemmagjorda nudelsoppa

l'm back

ApanAnn
3/6/18, 8:31 PM
#47

Till middag blev det pad thai från bästa lilla thaikiosken. Deras tofu är jättegod så jag brukar alltid beställa med tofu. Vi fick två vårrullar på köpet :) Inte de där frysta friterade som ”alla” har, utan jag tror de gör egna.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

tlover
3/7/18, 3:39 PM
#48

Till middag kommer det bli Zombie brains (som motsatsen till vad det låter är helvegetariskt, iallafall om man byter ut matlagningsgrädden till veg alternativ vilket jag kommer att göra)

l'm back

Annons:
DesK
3/7/18, 6:28 PM
#49

#48 Vad är det? *nyfiken* 

Idag blir det stekt strutsbiff och ugnsrostade rotsaker - gubben fyller 60 år, fest blir det på lördag 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tlover
3/7/18, 6:36 PM
#50

#49 ungsrostad rotselleri, ett recept av Jamie Oliver men det var inte alls gott 😛

l'm back

oh-la
3/7/18, 6:57 PM
#51

Idag blir det nötfärsbiffar med färsk basilika, fyllda med fetaost och soltorkade tomater. Till det ugnstostad mandelpotatis och en tzatziki.

Patrikperssonoslo
3/7/18, 7:50 PM
#52

Oj, så mycket mat 🙂

Idag åt jag färdig lasagne från butiken med en god sås:

javascript:nicTemp(https://www.santamariaworld.com/no/produkter/taco-sauce-x-hot/);

Man blandar helt enkelt i en burk sås i den färdiga lasagnen. Bra som tilltugg när man vill ha mat som tilltugg istället för chips (eller som idag tillsammans med ostbågar).

ApanAnn
3/7/18, 9:55 PM
#53

Idag blev det Lab gjort på kalkonfärs, recept från Linas matkasse. Riktigt gott! Vi piffade till det med ett stekt/friterat ägg.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

tlover
3/12/18, 5:18 PM
#54

Stekt ris med spenat, purjolök och fröbollar med nygjord rödbetsjouice till

l'm back

tlover
3/18/18, 9:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Till lunch kommer det att bli matlåda med onigiri

l'm back

Annons:
DesK
3/19/18, 7:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Igår blev vi bjudna på god mat hos en nyanländ kurdisk familj 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Torparmor
3/22/18, 4:05 PM
#57

Det blir rimmad torsk med grönkål och saffransmajonnäs


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

DesK
3/22/18, 6:48 PM
#58

Här blev det okragryta och kurdiska inlagda grönsaker bredvid.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Torparmor
3/23/18, 2:35 PM
#59

Grönkålspaj med tomat


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Milkshake
3/24/18, 3:15 AM
#60

#56 Åh vad spännande det såg ut! 

Här blev det hemmagjord pizza igen, har ätit det nästan hela veckan 😞

Torparmor
3/26/18, 11:17 PM
#61

Lammfärslimpa med palsternacksmos och kantarellsås


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Sofy
3/29/18, 10:53 AM
#62

Igår åt jag kålpudding med potatis och gräddsås till middag.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Annons:
MonicaLagerquist
3/29/18, 11:03 AM
#63

Torsdag= Ärtsoppa

Stolt ägare till fem La permer

[nevamisse]
4/3/18, 10:05 PM
#64

Idag blev det pasta carbonara.

Torparmor
4/4/18, 8:04 AM
#65

Igår blev det fiskbullar och ris till lunch och plättar till kvällsmat. Idag blir det nog prinskorv och coleslaw till lunch och helstekt fläskfile med kantarellsås ikväll.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

MonicaLagerquist
4/4/18, 8:40 AM
#66

Ikväll blir det rotmos och fläsklägg.

Stolt ägare till fem La permer

DesK
4/4/18, 7:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Vegansk pastarätt 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonicaLagerquist
4/5/18, 7:26 AM
#68

Ärtsoppa

Stolt ägare till fem La permer

JazzBass
4/5/18, 10:02 AM
#69

Ikväll blir det nånting med ekologisk kycklingfilé, som jag hittade igår kväll med 60% rabatt. Den är annars väldigt dyr tyvärr, ca 30e kilot (hel fryst kyckling är dock mycket billigare). Många butiker här har börjat sälja varor med kort datum och -30% lapp med 60% rabatt istället den sista timmen butiken har öppet. Det har sannolikt stor effekt på matsvinnet, för det är ofta svårt att hitta nånting alls till 60% rabatt om man är ute lite för sent. Hade dock turen nu att hitta några förpackningar av den här kycklingen, så två åkte in i frysen och en i kylskåpet. Hoppas bara dom också är i bra skick fortfarande, sista förbrukningsdatum är idag.

Kanske passar jag på att göra en dubbelpanering med panko, eller kanske bankar ut dem lite, marinerar med vitlök och ingefära och grillar, eller nåt helt annat. Få se. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
[Thiah]
4/5/18, 10:51 AM
#70

#69 vart hittar du "billig" fryst kyckling? Eller menar du broiler? Sist jag köpte en så blev den inte alls god :(

JazzBass
4/5/18, 11:59 AM
#71

#69 - I Prismas frysdisk hittar jag hel inhemsk ekologisk kyckling/broiler (broiler är väl egentligen en uppfödningsmetod om jag förstått det rätt) av märket L'uomu för 12,90€/kg om jag minns rätt, vilket är ett rätt ok pris. (Luomu = ekologisk, som du säkert vet som bosatt i Finland). Dom har blivit riktigt utmärkta tycker jag. Kyckling hör dock till sånt som vinner på att ligga i saltlag något dygn innan tillagning, och speciellt bröstfiléerna blir lätt torra om de körs för länge. Det är också en myt att kött ska tina långsamt, det är tvärtom bättre för konsistensen och smaken att det tinas så fort som möjligt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Thiah]
4/5/18, 12:15 PM
#72

#71 okej, ska gå och kolla i prisma lite. :)

tlover
4/20/18, 2:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Till middag hade jag tänkt ta med dottern på picknick eller vad man kan kalla det. Det blir, onigiri fyllda med gröna ärtor och en smula wasabi, gurka, råa morötter, matcha chiapudding, lite nötter och lite sötsalt omelett

l'm back

[Thiah]
4/20/18, 4:50 PM
#74

#73 onigiri?

MonicaLagerquist
4/20/18, 5:01 PM
#75

Sopp rester till lunch. Hem gjort pizza på kalljäst deg till ikväll.

Stolt ägare till fem La permer

tlover
4/20/18, 5:41 PM
#76

#74 japanska risbollar, ofta fyllda

l'm back

Annons:
Torparmor
4/21/18, 10:43 PM
#77

Paj med grönsaker, palsternacka och morotsblast


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

MonicaLagerquist
4/22/18, 8:18 AM
#78

Vi fick stekt köttfärs över när vi gjorde pizza i fredags så nu kokar jag röda linser till en pajdeg så får det bli paj till lunch.

Stolt ägare till fem La permer

DesK
4/22/18, 6:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

I fredags fick jag med mig mina döttrar med pojkvänner, gubben min, vår eritreanske vän och en väninna med vän tiil underbara restaurang Al Habesha i Gamlestaden. Den rastaurangen är värd en omväg, sagolikt god mat, mycket trevlig personal och helt klart prisvärd mat. 🙂 Mina döttrar och jag valde deras veganska special med injerabröd.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
5/12/18, 7:29 PM
#80

Härom dagen gjorde jag dessa biffar, kan varmt rekommenderas 🙂

https://vegan.ifokus.se/articles/5ad79926ce12c41d3c000204-gronsaksbiffar-dressing

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Torparmor
5/12/18, 7:31 PM
#81

kalvfärsbiff med stekt potatis, kantarellsås och inlagd gurka


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

MonicaLagerquist
5/12/18, 7:37 PM
#82

Lunch åt vi hemma hos en av sönerna. Han bjöd på köttfärssås och färsk pasta. Till kvällsat blev det en paj med linsbotten lök paprika och bacon på.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
5/20/18, 4:35 PM
#83

Ikväll blir det makaronpudding.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[Thiah]
5/20/18, 6:31 PM
#84

Vi åt krabbpasta idag. Följde ett recept med citron i och allt smakade tyvärr citron :/

DesK
5/30/18, 8:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Idag var det avslutning för språkkaféet för säsongen. Så vi bjöds på fin smörgåstårta från fiskbilen i Gråbo.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonicaLagerquist
5/30/18, 8:47 PM
#86

Vi har varit ute på sjön hela dagen så för oss blev det kålpudding från frysen.Skönt att ha något färdigt när man kommer hem och är trött och hungrig.

Stolt ägare till fem La permer

Torparmor
5/31/18, 8:26 PM
#87

Rester av rotfruktgratäng med fläskfilé


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

MonicaLagerquist
5/31/18, 9:20 PM
#88

Isterband och stuvad vitkål.

Stolt ägare till fem La permer

Torparmor
6/1/18, 6:18 AM
#89

Isterband och stuvade potatis och stuvad rättika hade vi i förrgår. Idag blir det nog apelsinkyckling


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

MonicaLagerquist
6/1/18, 7:00 AM
#90

Jag håller på att fixa till lite grönsaker och sen tänkte jag steka på lita bacon innan vi ska äta. Tar nog med lite krutonger också.Det är skönt att ha spris ute på båten så att man kan laga mat där.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Torparmor
6/1/18, 10:07 AM
#91

Att vara ute på sjön sådana här dagar måste vara underbart - lite avundsjuk


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

MonicaLagerquist
6/1/18, 7:11 PM
#92

#91 Det är underbart

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
6/1/18, 7:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Grillad abborre med lime och sesamolja. Kall nudelsallad. Het pepparsås kall hemgjord öl.

Stolt ägare till fem La permer

JazzBass
6/3/18, 8:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#94

Det här blev det igår. Spettgrillad kycklinglårfilé, auberginerullader, morot (förkokt 2 min i mikron), sparris, hel halloumi (blir mycket bättre än att grilla skivor), och en tzatziki på gurka och tomat som jag också fyllde rulladerna med. Riktigt gott alltihop!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MonicaLagerquist
6/3/18, 8:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Det här åt vi igår.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
6/4/18, 4:57 PM
#96

Stekt potatis, pölsa, stekt ägg och rödbetssallad.

Stolt ägare till fem La permer

Torparmor
6/5/18, 12:23 AM
#97

Det blev gryta på kidneybönor, gulbetor, lök, bacon och hemgjord tomatsås med chili och timjan.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
MonicaLagerquist
6/5/18, 3:10 PM
#98

Kycklingsallad.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
6/5/18, 4:17 PM
#99

Stekt falukorv stuvade sommargrönsaker.

Stolt ägare till fem La permer

DesK
6/5/18, 5:53 PM
#100

Idag blev det pizza på pizzeria 😛

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonicaLagerquist
6/5/18, 6:12 PM
#101

#100 Vad sugen jag blev på pizza.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
6/6/18, 8:23 PM
#102

Kall nudelsallad med räkor till förrätt.

Grillad högrev med rotsaker , grönsallad med ramslöksdressing

Stolt ägare till fem La permer

DesK
6/7/18, 1:35 PM
#103

#102 Det lät gott 😛

Välkomna till vår nya tråd 

https://matlust.ifokus.se/discussions/5b191823ce12c418d400148c-vad-blir-det-for-mat-2

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: