Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 1924 ggr
[SonjaG]
2018-01-29 10:10

Rödvin

Är det fler än jag som får ont i magen av rödvin?

Annons:
penke
2018-01-29 10:38
#1

.. i huvudet är kanske vanligare 😃
men, både där Och i magen kan jag känna av
mer, när det är .."mycket" fällningar/grus i vinet.

[SonjaG]
2018-01-29 10:53
#2

Jag får endast ont i magen. Men inte alltid och jag har inte kommit på varför de inte alltid uppträder. Tänkt att det kanske är olika viner.

Hur ser du "gruset"? I en vanlig flaska är det ju svårt.

Anonym
Anonym
2018-01-29 11:00
#3

Prova Ekologiskt vin, det är mindre tillsatser i det, jag köper alltid ekologiskt för jag får migrän väldigt lätt!

[SonjaG]
2018-01-29 11:06
#4

OK. Men där finns väl inte mycket urval. Tack i alla fall, får kolla på det.

Carrosh
2018-01-29 11:17
#5

Blir du dålig i magen av annat som är surt för magen, t.ex. plommon? Rött vin är ju ganska surt, så är inte så konstigt kanske att man känner av det. Känner också av det.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Åsa S
2018-01-29 11:35
#6

#4 Det finns 669st ekologiska rödviner på systembolaget ifall man tar med beställningssortimentet. Och man bör prova sig fram och titta på druvorna olika sorter innehåller olika hög halt tanniner så man kan ju kolla om det är nån druva man klarar av. Det som det finns mindre av i ekologiska viner är svavel men det finns mycket annat i vin man kan vara känslig mot

Annons:
JazzBass
2018-01-29 13:09
#7

Tycker också du kunde prova ekologiska istället. Jag köper så gott som enbart ekologiska viner sen några år, och även om jag själv inte märker några skillnader direkt på smak eller effekt på kroppen så känns det som ett bättre val på andra vis, och jag har hört om folk som mår betydligt bättre av ekologiska viner än konventionella. Tycker att det snävare utbudet också bara gör det lättare att välja vin i butiken, men utbudet har ökat explosionsartat de senaste åren så den här fördelen börjar avmattas. 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[SonjaG]
2018-01-29 20:20
#8

Jag besväras inte av magont när jag åter någon frukt, inte plommon eller dyl. De är egentligen bara rödvin. Det där om tanniner har jag hört förut men vet inte i vilka viner det finns.

Egentligen är det väl så att vi oxå ofta dricker ekologiska viner.  Men om det finns 669 st så borde man ju hitta många man tycker om. Jag får nog lära mer och börja botanisera och notera vilka som funkar. Föra lite bok över vinerna som funkar.

Åsa S
2018-01-30 12:49
#9

Tanniner finns det i skal, kärnor och kvistar hos alla druvor men olika sorter har olika mycket + pressar man hårt så kärnorna krossas kan det bli mer + om det är maskinskördat och det har funnits kvistar och sånt med vid pressningen. = det finns tanniner i alla viner bara olika mycket och rödviner brukar ha mer än vita ofta p.g.a att skalen ju alltid då ligger med vid jäsningen

[SonjaG]
2018-01-30 17:07
#10

Tack för bra info.

Pyttelite
2018-02-01 21:00
#11

Sulfit och Histamin är de vanligaste ämnena som man reagerar för när det gäller vindrickande. Båda finns naturligt eller bildas under jäsning. 

Sulfiter avtar med åldern och det är bättre att köpa flaskvin än boxvin. När det gäller histaminer är det också kopplat till fatlagring.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: