Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 1436 ggr
Sindri
2018-01-23 15:10

Fritös

Efter att ha smakat pommes på sötpotatis är jag väldigt sugen på att skaffa fritös!
De finns ju i ett stort prisspann och i olika varianter. Efter att ha läst tester så tror jag nog att varmluftsfritös går bort.
Vill gärna höra åsikter/erfarenheter från er som har fritös. Har fastnat för en som får bra omdömen på Prisjakt
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2591781

Jag hoppas kunna fritera i en blandning av rapsolja och kokosfett och räknar med att man kan filtrera och återanvända oljan. Om man friterar lite i taget skall det väl inte behövas så mycket olja i apparaten?

Annons:
MonicaLagerquist
2018-01-23 15:18
#1

Jag har valt bort fritös. Jag använder min gjutjärnsgryta när jag friterar .Fungerar toppen bra.Gör pommes hyfsat ofta och även sötpotatispommes.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2018-01-23 15:23
#2

Jag har också valt bort fritös då jag använder min stora gjutjärnswok.

Vi friterar då och då och men vill inte spara olja som värms upp igen så jag tar nytt varje gång. 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2018-01-23 15:37
#3

Ja, smart. Jag har friterat  t ex fiskfärsbiffar i min gjutjärnsgryta men de fastnade lite. De gick bättre i gjutjärnspannan, men det funkar ju inte till pommes. Tänker att man behöver en korg som man sänker ner i grytan? Skall jag göra till 8 personer måste jag kunna göra snabbt och det får inte fastna!

MonicaLagerquist
2018-01-23 15:40
#4

Jag använder en hålslev och slevar upp pommesen.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2018-01-23 15:40
#5

Jag förstår inte riktigt hur det kan fastna? Det friterade flyter ju så att säga i oljan,

Du skrev även om att fritera lite i taget och då borde det ju funka bra med en gryta alt. wok.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-01-23 15:43
#6

Sedan finns det massor av olika varianter av frityrkorgar om du googlar.

Jag använder också en slags hålslev jag köpt i en "Asien-butik"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Sindri
2018-01-23 15:47
#7

Förklaringen är att en gryta inte är lika planslipad i botten som en stekpanna. Mina biffar fastnar i grytan, men inte i stekpannan. Jag vill inte heller använda så mycket olja även om jag kommer att återanvända den.

Men en frityrkorg är väl lätt att skaffa, så slipper jag ens oroa mig för det.

Maria
2018-01-23 16:08
#8

#7 Jag är nog trögfattad😉 men flyter inte biffarna upp i oljan så att säga?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2018-01-23 16:39
#9

Jag har haft fritös, men tycker att det är en onödig pryl. Funkar lika bra att fritera i gjutjärnsgryta. Sindri för att verkligen fritera maten måste man se till att det man friterar badar i oljan, maten får inte ha kontakt med fritösen / gjutjärnsgrytan.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sindri
2018-01-23 17:23
#10

#8 av: Maria
Nej, så mycket olja använder jag inte. 😉  Biffarna väger ju en del. Det kanske är skillnad med tunna strimlor av sötpotatis, men jag köper en korg. Då får ner och upp allt på en gång. Det blir svettigt till 8 personer att plocka upp potatisstrimlor med hålslev.

Maria
2018-01-23 17:32
#11

#10 Ok, då förstår jag men då är det ju inte riktigt fritera du gör utan snarare steker i mycket olja😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2018-01-23 17:57
#12

#10 Sindri 

Då måste du i alla fall ha i mycket mer olja, för maten ska helst inte ha för mycket kontakt med korgen heller. Om du använder lite olja, så steker du maten, precis som Maria säger.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sindri
2018-01-23 18:14
#13

Ja, men det blir samma yta som friterat även om jag måste vända på biffarna.
Men nu menar jag fritera och jag tänker såklart använda mer olja att sänka ner korgen i.
Tänker inte stå och vända på små strimlor 😃

Annons:
JazzBass
2018-01-23 18:31
#14

Ett problem med för lite olja är att temperaturen på oljan sjunker jättemycket när man lägger ner maten, vilket kan ge undermåligt resultat på flera vis. Det är inte alls som vatten i det avseendet. Bättre att använda rejält med olja och också följa upp temperaturen med en någorlunda snabb termometer. Det blir dock lätt en berg-och dalbana av det hela när man försöker hålla temperaturen i styr. Av den anledningen kan det vara bra att skaffa en skild fritös om man tänker syssla lite mer med fritering. Och se till att man har bra spisfläkt. 😉

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sindri
2018-01-23 20:07
#15

Nej, så mycket fritering blir det inte, det får duga med grytan. Köksfläkten är ny och stark! 😃

Odd
2018-01-29 10:17
#16

Vi friterar i micron med en crisp-platta, blir faktiskt riktigt goda pommes, snabbt och smidigt utan en massa kladd och disk

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Upp till toppen
Annons: