Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 1945 ggr
Magi-cat
1/15/18, 6:19 PM

Härkis i kålgryta

Ett recept som verkar praktiskt och gott från Svenska Marthaförbundet i Finland. 🙂

"Härkis" var totalt nytt för mig. Bondbönefärs, står det att det är. Någon som träffat på det förut?

"Kålgryta är både billigt och smakligt! Testa den här snabba kålgrytan med härkis (bondbönefärs).

1 förpackning härkis (250 g)
1 msk olja
1 lök
500 g vitkål
2 klyftor vitlök
2 morötter
1 tärning eko grönsaksbuljong
2 dl vatten
2 tsk timjam, oregano eller mejram
1 lagerblad
2 tsk sirap
Salt och svartpeppar

1. Skala och hacka lök och vitlök. Skala morötterna och skiva tunt. Skär vitkålen i bitar.
2. Fräs vitkål, morot och lök i olja tills de blivit lite mjuka, cirka 5 minuter på svag värme.
3. Tillsätt kryddor, härkis och vatten. Låt småkoka i 10 minuter.
4. Smaka av med sirap, salt och peppar. Servera med rårörda lingon och eventuellt kokt potatis."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
DesK
1/15/18, 8:43 PM
#1

Spännande och roligt annorlunda recept🙂. Tack för det Magi-cat! Vill minnas att min tyska famor gjorde något liknande, men är skapligt säker på att hon använde hela bondbönor. Minnns att hon odlade bondbönor och mycket mer 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
1/15/18, 9:25 PM
#2

Tack DesK! Kul att du gillade receptet! Det lät väldigt spännande, tyckte jag också…

Bondbönor är en lite bortglömd godsak, tror jag. 

I somras köpte jag bondbönspasta i Finland. Jättegod och glutenfri. Bondbönorna var från inhemsk odling.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
1/15/18, 10:47 PM
#3

Nu måste jag nog snart testa att göra bondbönspasta 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
1/16/18, 8:05 AM
#4

Finns härkis i Sverige?  Tror det här receptet kan bli helt bra.  🙂

Jag har hunnit testa härkis några gånger då frun inte vill ha rött kött, och jag är också öppen för olika vegetabiliska köttsubstitut. Det godaste av det jag smakat hittills är dock oumph, tveklöst. Tyvärr faller inte härkis eller "nyhtis" (pulled havre, nyhtökaura på finska) mig speciellt väl i smaken, men härkis tycker jag har fungerat riktigt bra åtminstone i lasagne. Nyhtis har jag använt i kålpudding (heter kållåda hos oss) och det var väl helt okej det också då tyckte jag, men det har en speciell smak och konsistens som jag börjat tycka är motbjudande efter att ha ätit det ett par tre gånger. Härkis är bättre i det avseendet tycker jag. Konsistensen hos både härkis och nyhtis är ganska lika, lite som om man hade kokat pulled pork på tok för länge tills det bara är en enhetlig massa i kastrullen, och sen spridit ut det på en plåt och lämnat det och torka i klumpar. Vissa (tex. min fru) har inget emot sånt som smakar torrt, men jag äter hellre nåt annat. Oumph har jag själv aldrig hittat i nån affär tyvärr, men det kan jag tänka mig köpa om jag hittar det. Det var ju faktiskt riktigt gott. I övrigt föredrar jag själv riktigt kött, så vi använder hos oss nu främst kyckling- och kalkonfärs när vi behöver färs, då frun inte vill ha rött kött. Ekologisk kycklingfärs är inte speciellt dyr heller.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
1/16/18, 8:15 AM
#5

#4 Tror inte härkis finns i Sverige. 🙂 Har inte sett det i Finland heller, där jag varit.

Dock har jag provat de andra goda nyttigheterna du nämner, och jag gillade dem verkligen! 👍

Härkis måste jag absolut försöka få tag i! (Man kan ju säkert försöka koka egen bondbönsfärs, förstås.)

Eller kanske det går att byta till något annat (inhemskt odlat) i receptet?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Thiah]
1/26/18, 3:14 PM
#6

#5 det är relativt nytt så mindre butiker / orter har inte riktigt hunnit med. Och vänta lite så kommer det till sverige också :)

Annons:
DesK
2/26/18, 9:01 AM
#7

Såg nyss på Vegomagasinet.se att de skrev om bondbönefärs från finska Fava Mill i september 2017 och då fanns några av deras färsprodukter hos Coop och Hemköp 🙂 Så det måste jag ju kolla upp nästa gång jag handlar 🙂

https://www.vegomagasinet.se/fars-och-burgare-pa-finska-bondbonor-ar-har/

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
2/26/18, 9:35 AM
#8

👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: