Annons:
Etiketterrådtips
Läst 5816 ggr
Sindri
2017-12-31 11:43

Hur förvara grönkål?

Älskar grönkål och passar på att köpa nu är det finns färsk. Tycker att den vissnar så fort. Provade sist att ställa den med stjälkar i vatten, men det var inte optimalt det heller. Vissa blad gulnar och vissnar. Måste man tillaga den på en gång?

Tips emottages tacksamt.

Annons:
tlover
2017-12-31 12:12
#1

Släng in det i frysen vetja 🙂

när man odlar grönkål så rekommenderar man att man inte ska skörda grönkål på hösten utan låta det stå kvar och skörda eftersom under vintern

l'm back

Ljungåsen
2017-12-31 12:34
#2

Jag förvarar grönkålen i tättslutande plastpåse, i plastlåda i vårt uterum. Där ligger temperaturen på 4-5 plusgrader. Då håller kålen sig fin i en och en halv vecka ungefär. För mig är det inget alternativ att frysa den, eftersom den mest äts av mina marsvin.

Sindri
2017-12-31 12:49
#3

Nej, frysa känns sådär. Då kan man lika gärna köpa fryst kål. Då är det bättre med grönsakslådan i kylen. Jag trodde det var för kallt där, men skall testa det.

tlover
2017-12-31 12:58
#4

#3 grönkålen tål helt klart det med tanke på att man kan frysa den utan förvällning ens

l'm back

Maria
2018-01-02 09:03
#5

Grönkål trivs i kyla.

När jag har odlat egen grönkål så har den stått kvar ute i frosten och snön och jag har skördat efterhand.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Caeli
2018-12-28 21:45
#6

Förvarar grönkålen i en plastpåse (med lufthål) på balkongen. Den trivs i låga temperaturer och lite fuktigt. I "vår" affär finns säckarna med grönkål precis utanför entrén. Häromåret var de alldeles översnöade och man fick skaka bort snön innan det gick att lasta in dem i bilen! Och kålen är alltid väldigt fin! Hittade visst en gammal tråd men ämnet är ju aktuellt igen!😉

Annons:
Sindri
2018-12-28 23:23
#7

Japp, verkligen. 🙂 Skall testa att ha den riktigt kallt nästa gång jag köper.

Upp till toppen
Annons: