För-& smårätter & tillbehör

Kastanjer

2017-12-04 18:15 #0 av: Sindri

Har nyligen lärt mig uppskatta kastanjer, men vet inte om jag haft otur eller helt enkelt inte vet hur man köper fina kastanjer.

De har liksom två skal, ett yttre och ett inre. På en del kastanjer lossnar även det inre skalet, men på andra sitter det stenhårt. På de senaste jag köpte (Lidl) var det nästan lite ludet på det inre skalet, men de flesta smakade fint ändå.

Några kastanjer blev riktigt stenhårda igår. Har jag haft dem för kort eller lång tid i ugnen? (Ca 220, 25-30 minuter, varmluft)

En del kastanjer kan smaka riktigt äckligt, hur lär jag mig se eller känna det innan jag stoppar dem i munnen.

Glad om det finns någon riktig kastanjeentusiast här som vill dela med sig av kunskap och tips.

Anmäl
2017-12-04 22:37 #1 av: JazzBass

Följer denna tråd för att se direkt om det kommer bra svar. Har sett kastanjer till salu i butikerna men aldrig köpt eller ens smakat. Skulle vara intressant att prova (vilket jag dock brukar tycka om det mesta som är nytt för mig). Skrattar

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2017-12-10 13:57 #2 av: Sindri

Puttar!
Är det ingen här som äter kastanjer?

Anmäl
2017-12-10 14:01 #3 av: Maria

Jag har ätit kastanjer några gånger både ute  och tillagat hemma. Jag tycker inte det är gott. Jag har inte varit med om att det varit några som var dåliga men jag gillar inte den mjöliga söta konsistensen.

/Maria

Anmäl
2017-12-10 19:50 #4 av: Sindri

Är de mjöliga är de inte topp-kvalitet. Har ätit många som varit riktigt fina och "nötiga". Ihop med citronsmör är det verkligen supergott!

Anmäl
2017-12-12 12:51 #5 av: Tant Grön

Jag har ätit en gång på 70-talet. Man skulle ställa dom på grovsalt och laga i ugnen. Minns inte vilken temp. eller tid. Tyckte dom var sådär, helt ätbara, men inget som jag själv skulle göra igen.

Anmäl
2017-12-12 15:42 #6 av: Maria

#5 Ja precis. På grovsalt skulle det varaSkämtar

/Maria

Anmäl
2017-12-18 17:12 #7 av: Carmarino

Här är lite tips om kastanjer.

http://topphalsa.se/kalasa-pa-kastanjer/

https://receptfavoriter.se/recept/rostade-kastanjer.html

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.