Annons:
Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 2344 ggr
Sindri
2017-12-04 18:15

Kastanjer

Har nyligen lärt mig uppskatta kastanjer, men vet inte om jag haft otur eller helt enkelt inte vet hur man köper fina kastanjer.

De har liksom två skal, ett yttre och ett inre. På en del kastanjer lossnar även det inre skalet, men på andra sitter det stenhårt. På de senaste jag köpte (Lidl) var det nästan lite ludet på det inre skalet, men de flesta smakade fint ändå.

Några kastanjer blev riktigt stenhårda igår. Har jag haft dem för kort eller lång tid i ugnen? (Ca 220, 25-30 minuter, varmluft)

En del kastanjer kan smaka riktigt äckligt, hur lär jag mig se eller känna det innan jag stoppar dem i munnen.

Glad om det finns någon riktig kastanjeentusiast här som vill dela med sig av kunskap och tips.

Annons:
JazzBass
2017-12-04 22:37
#1

Följer denna tråd för att se direkt om det kommer bra svar. Har sett kastanjer till salu i butikerna men aldrig köpt eller ens smakat. Skulle vara intressant att prova (vilket jag dock brukar tycka om det mesta som är nytt för mig). 😃

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sindri
2017-12-10 13:57
#2

Puttar!
Är det ingen här som äter kastanjer?

Maria
2017-12-10 14:01
#3

Jag har ätit kastanjer några gånger både ute  och tillagat hemma. Jag tycker inte det är gott. Jag har inte varit med om att det varit några som var dåliga men jag gillar inte den mjöliga söta konsistensen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2017-12-10 19:50
#4

Är de mjöliga är de inte topp-kvalitet. Har ätit många som varit riktigt fina och "nötiga". Ihop med citronsmör är det verkligen supergott!

Tant Grön
2017-12-12 12:51
#5

Jag har ätit en gång på 70-talet. Man skulle ställa dom på grovsalt och laga i ugnen. Minns inte vilken temp. eller tid. Tyckte dom var sådär, helt ätbara, men inget som jag själv skulle göra igen.

Maria
2017-12-12 15:42
#6

#5 Ja precis. På grovsalt skulle det vara😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Carmarino
2017-12-18 17:12
#7

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2022-11-12 19:39
#9

Nu är det rea på kastanjer men aldrig tillagat. 🌰

Är det värt att testa!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2022-11-12 19:39 av Pyttelite
Sindri
2022-11-12 22:17
#10

Absolut. Gjorde ett par omgångar när vi kom hit i oktober. Blanda smör med lite, lite salt och rivet citronskal.

Pyttelite
2022-11-12 22:29
#11

#10: Jag har aldrig smakat eller gjort ngt recept och har fjantiga grundläggande frågor som hur skalar man dom?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sindri
2022-11-12 23:14
#12

Ok - då tar vi allt "fjantigt" 😉

Med en vass kniv skär man ett kryss i toppen på varje kastanj.
Man ställer kastanjerna i en ugnsfast form. För att de skall stå stadigt brukar man ha lite salt i botten. (Det kan man spara och använda om och om igen)
Ugnen på 225 grader (ca - alla ugnar är olika), rosta i ca 20 minuter, du ser att krysset spricker upp lite. Ta ut och låt svalna, sedan bänder du upp skalet i krysset. Det yttre, tjocka skalet brukar lossna lätt om kastanjerna är färska. Sedan finns ett tunnare ljusbrunt skal inuti som kan var lite pilligare att få av. Men det är värt det!
I o m att det är rea på kastanjerna kan några vara lite gamla, så var beredd på att du inte kan äta alla. Själva "kärnan" är lite offwhite till ljust, ljust gul i färgen.

Orkar du inte äta alla, kan du mixa kastanjerna med citronsmöret och ha som pålägg eller dipp.

Pyttelite
2022-11-13 00:27
#13

#12: Tusen tack för grundläggande beskrivning - återkommer med resultat.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Upp till toppen
Annons: