Råd & tips

Ingen matlust

2017-11-21 17:37 #0 av: Lia

För 8 år sen drabbades jag av ätstörning där jag svälte mig själv och helt tappade all matlust. Det har kommit och gått under dessa år, men det är bättre nu för tiden. Nu har jag i några år haft IBS och för mig innebär det att om jag äter bara en tugga för mycket så blir jag sjuk och äter jag för lite får jag ont i magen. Det är en väldigt känslig balansgång som leder till mycket ångest kring mat, speciellt med tanke på min ätstörningshistoria. Och det leder ytterligare till att jag har svårt att äta och blir illamående. Jag lider också av utmattningsdepression och orkar inte ens bre en macka eller koka pasta när jag är hungrig, ingenting fungerar i min matvärld. Så mer ofta än sällan struntar jag i att äta tills jag får panik över hur hungrig jag faktiskt är. Psykiatrin ber mig gå till en dietist och dietisten ber mig gå till psykiatrin. Så jag är trött, hungrig och kan för det mesta inte äta någonting. Jag försöker äta i alla fall en gång om dagen, men det känns så löjligt sällan.

Jag skulle behöva tips på enklare grejer att äta när jag inte riktigt kan. Något enkelt att antingen förbereda innan så det är färdigt när jag inte kan laga något, eller något man kanske bara kan köpa och äta ur förpackningen. Olika plockmat gjorde jag i ordning förut, men så blev jag sämre och tappade fokus och inspiration, men annars är det något som brukar fungera. Jag tål inte soja. Och jag mår illa av yoghurt och majonnäs. Annars är jag öppen för det mesta för jag är så otroligt trött på att ha det så här. Tar tacksamt emot alla förslag jag kan få!

Söker du vänner? Klicka här!

Borderline & Depression & Goth & IBS & Social ångest & Vänskap Gapskrattar

Anmäl
2017-11-21 19:37 #1 av: Odd

Känner igen mig i det där att inte ha någon matlust eller ork att göra något.

Inget av dessa tips är särskilt ekonomiska men det är vad jag brukar äta när jag bara måste få i mig något:

Fröknäcke med ost och gurka. Sigdals tycker jag är godast, och det finns färdigskivad ost i stora förpackningar. Struntar i smör eftersom det är så jobbigt att bre, så det enda som krävs är att man hackar gurka.

Bananer i en skål, jordnötsmör ovanpå, mosa, blanda och ät.

Blandade nötter och frukt i påse, enkelt att tugga på när man inte pallar. Nöttifrutti från Den Lille Nöttefabrikken brukar jag ta.

Du mår illa av yoghurt, gäller det kvarg också? Annars brukar jag ta en sån och tina några frusna bär 30 sek i micron sen blanda för att få en snabb och mättande glass. Eller bara ösa på med Nöttifrutti.

Mozzarella. Köper Ica basic 125g tror jag att det är, häller av laken och äter direkt eller rostar några mackor och värmer osten i micron innan den hamnar på.

Färdigblandad sallad, Ica har goda färdiga sallader, brukar dryga ut det med en påse salladsmix och lite skinka eller ost. Tycker du inte om sallad finns det fler färdigrätter att välja mellan.

Makrill på burk, öppna och kladda på en Pågenlimpa.

Pågenlimpa med nutella.

Rödspätta och kokta grönsaker med remoulad eller ketchup; Ta ut två filéer (Ica rödspätta i påse), lägg i en panna med lite olja och stek på hög värme. Samtidigt häller du frysta grönsaker i en djup skål (jag gillar broccoli eller Findus wokmix, eller Ica Grönmix) häll på en tesked vatten, lägg en annan tallrik över och in i micron i 4 min. Rör runt eller skaka dem några varv och sen in i micron igen 2 min, vänd på spättorna. På med lite citronpeppar och du har middag på 6min.

Finuds färdiga pastarätter, också färdiga på 6min.

Renskav/kronhjortsskav/älgskav med findus wokmix, stek allt tillsammans (börja med grönsakerna, skav tar 2min att steka).

Potatis på burk, kan man hitta vid konserverna, och grillad kyckling. Orkar man kan man vispa ihop en påse BlåBand brunsås att ha till.

Sen gurka eller sallad att bara bryta loss och äta, paprika ska ju vara nyttigt om du tål det, kan skiva och ha i kylen som du sen kan ha som tillbehör. 

Likaså med frukt, Sharonfrukt är jättegott, apelsin är lite för omständigt kan jag tycka ibland, banan går alltid, äpple är enkelt, likaså med päron. Ta en skål med frukt och sen lite jordnötsmör ovanpå så blir det lite mer mat av det.

Knäckemacka med tomat, avokado, citron, salt och peppar kräver lite mer arbete, men är så gott att oftast är det värt det!

Keso med kanel, eller om man orkar, skivad frukt. Eller nötter.

Häromdagen kokte jag en hel kyckling och en massa potatis, så det ligger redo i kylen, bara att lägga upp en portion på tallriken, bryr mig oftast inte om att värma det. Brukar bara blanda ihop en pulversås och sen är jag nöjd. Lite gurka och paprika till det bara! Jag förklarade kort hur jag gjorde i min andra tråd här på Matlust, men kan skriva ner lite mer detaljerat om det låter intressant?

Macka med jordnötssmör och banan, sharon eller smörgåsgurka.

Nu börjar minnet ta slut, men kan se om jag kommer på mer sen!

Anmäl
2017-11-21 19:44 #2 av: Odd

Kokta ägg kan du ju också ha i kylen, jag mår illa av ägg så tänkte inte på det, men de kan du ju koka många av på en gång och sen ha i några dagar. Kan blanda ägg med makrill i tomatsås eller tonfisk eller ha i sallad

Anmäl
2017-12-07 14:51 #3 av: [strutter]

När jag inte orkar laga mat gör jag havregrynsgröt i mikron direkt i en djup tallrik. Blåbär till, och havredryck. Ett kokt ägg också. Det mättar jättebra. 

Jag älskar gröt och kan äta den både till frukost, lunch och middag de dagar som jag känner mig låg och inte orkar laga till nåt annat. Och då känns det bra att veta att jag trots allt äter nyttig mat.

Ägg har jag alltid färdigkokta i kylen så att de räcker i ca en vecka.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.