Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 2246 ggr
[nevamisse]
2017-11-17 21:19

Bra kastruller/grytor? WMF?

Vad har ni för grytor och kastruller? Vilka tycker ni är bäst?

Funderar på en julklapp, ett kastrullset från WMF, Provence Plus. Någon som vet om de är bra?

Annons:
papa-bear
2017-11-17 21:44
#1

ingen aning om de är bra, men de har ju funnits sedan 1920-talet och levererat till hotell och restaurang, samt är tyskt, såg att det du tänker på säljs för 1300 hos bagarn och kocken, ordinarie rekommenderat pris, 5815, och tydligen är det i det prisregistret 5kastrullsseten ligger på där, så jag tror nog att det är kvalitet i de grejerna. men som sagt, ingen egen erfarenhet av dem, så googla recensioner, är väl det som jag skulle göra om jag funderar på något.

[nevamisse]
2017-11-17 21:49
#2

#1 Såg också att det setet var nedsatt på flera ställen, ska googla mer och se vad jag hittar.

JazzBass
2017-11-17 23:02
#3

Jag har ingen aning om hur det setet är i praktiken, men märket har hyfsat rykte skulle jag säga, och jag har sett bra erbjudanden från bl.a. Kitchentime och Bagaren & Kocken på just såna där dylika set. Ser bra ut. 

Bra att tänka på innan köp är dock hur mycket plats de tar i köket, och att fundera på hur mycket man behöver de olika kastrullerna. Hos oss har vi ganska gamla kastruller varav ett par är loppisfynd. Alla av helt okej kvalitet men inga lyxprylar. Jag skulle gärna ha alla i samma stil och serie, men jag är lite tveksam till om jag skulle hitta nåt set som tilll 100% skulle passa mina behov. Hos oss har vi bl.a. tre kastruller i mellanstorlek på 1,5-2 liter, och de används alla väldigt frekvent för bl.a. grötkok. De större används till bl.a. pasta- och soppkok, men jag föredrar lite bredare kastruller framom smala och djupa och det är inte precis hur de är utformade… 🤪 För såser (och att koka karamell i) är en bra sauteuse med rundade kanter oslagbar, men det brukar inte ingå en sån i dylika kastrullset, utan det är snarast specialprodukter.

Sedan jag skaffade min 5,2 liters emaljerade gjutjärnsgryta av Le Creuset i höstas så har vissa andra kastruller fått se sig mindre använda. Det är en otroligt mångsidig grej faktiskt som funkar perfekt till grytor, soppor, pastarätter, risotton, buljongkok med mera. De säljs ganska ofta till rabatterat pris i nätaffärerna men är inte precis billiga i inköp ändå. Håller dock en livstid. Det är ett ännu bättre julklappstips om du frågar mig. 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carmarino
2017-11-18 09:56
#4

Använder också Le Creuset för det mesta. Har till och med gjort mig av med min lergryta, för den blev bara stående i skåpet och tog plats.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[nevamisse]
2017-11-18 13:45
#5

Tack för tipsen! Jag har förstått att Le Creuset ska vara väldigt bra, anledningen att det inte har blivit någon är för att jag inte tycker de är fina, men jag ska överväga det :)

JazzBass
2017-11-20 09:11
#6

#5 - Jag måste också erkänna att jag inte varit speciellt förtjust i deras utseende, till en början i alla fall. Märkliga färger och hopplöst förlegad design, tyckte jag. Men jag mjuknade efter en tid, speciellt då jag såg några färger jag kunde tänka mig (min är rosmaringrön). Och nu skulle jag inte vilja bli av med den för nånting i världen. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Carmarino
2017-11-20 12:44
#7

#5 Jag gillar faktiskt deras utseende. Det är lite retrostil över dem. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[nevamisse]
2017-11-21 09:46
#8

#6 Ja, jag kan tänka mig att man kan börja tycka om den, det finns nog en färg för alla. Jag tänker direkt på den (hemska) orangea färgen 😉Men tex den vita är ju betydligt finare.

#7 Det brukar ta en stund för mig att vänja mig vid retro :) Men jag ska titta lite närmare på dem nästa gång jag är i de affärerna.

Upp till toppen
Annons: