Annons:
Etikettfågel
Läst 2258 ggr
Odd
2017-11-17 14:41

Recept på kokt hel kyckling?

Är det någon som har ett enkelt recept på hel kyckling? Egentligen behöver ni inte ha ett recept, jag undrar mest om det är något särskilt man ska tänka på eller kan man bara slänga ner den i en gryta med en buljongtärning och vatten och vänta tills den är färdig och sen äta? Haha

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
tlover
2017-11-17 15:56
#1

Kycklingsoppa 6-10 port + 2-4 port kycklingbuljong

1 hel kyckling
½ purjolök
4-6 Morötter
Vatten
Salt, peppar, timjan

  • Lägg kycklingen i en stor gryta (dela eventuellt men det är inget måste). Täck med vatten, koka upp, skumma av.
  • Låt koka på låg till medelvärme i 40-60min och under tiden putsar och skalar du purjolök och morötter och delar i större bitar.
  • Ta upp Kycklingen, sila över endel buljong i en ny gryta, lägg i grönsakerna, sila över buljong tills det täcker grönsakerna, koka upp, låt småputtra.
  • Bena ur kycklingen och dela ev köttet i mindre bitar. Lägg benen i gryta nummer 1 och häll på vatten igen och fortsätt koka buljong.
  • Lägg kycklingen i grytan med grönsakerna och låt koka tills grönsakerna är färdigkokta. Om det behövs sila över mr buljong eventuellt vatten.
  • Smaka av med kryddor och salt

Denna soppa passar utmärkt att frysa och göra storkok. Storleken på storkoket bestäms av storleken på dina grytor

l'm back

Odd
2017-11-17 18:16
#2

#1 Bra recept! Är dock inte ute efter soppa, så allt med att ta ur ben och koka en gång till känns alldeles för omständigt för min del. Kan man koka hela kycklingen och sen bara plocka upp den och börja äta? Hade tänkt ha i kylen att plocka av och eventuellt woka tillsammans med grönsaker. Har bara använt mig av frysta kycklingfiléer tidigar när jag kokat kyckling så vet inte om man måste tänka på något särskilt när det är ben kvar. Läste på något recept att man skulle ta av skinnet när den var färdig? Skinnet är ju det bästa.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

oh-la
2017-11-17 20:52
#3

Jag brukar koka med en morot, gul lök, en vitlöksklyfta, buljongtärning, vitpepparkorn lagerblad och vatten då :) bryn grönsakerna i lite olja, ner med kycklingen, på med vatten så det täcker, två buljongtärningar och ner med kryddorna. Koka upp och låt puttra. Du kan sedan stycka ner hela kycklingen och frysa i lagom portioner så slipper det bli gammalt i kyl beroende på hur stora mål du äter. Annars är det gott att göra hel kyckling i ugn. Gnid in med krydda och lite olja och kör på ganska låg temp.

JazzBass
2017-11-17 21:31
#4

Kokt kyckling passar perfekt till just soppa. Man får en helt fantastisk och nyttig kycklingbuljong när man kokar den hel i några timmar med ett par lökar, ett par morötter, lite salt och  lite kryddor, och det vore väldigt synd att inte ta den tillvara. Mycket av kycklingens smak hamnar i buljongen. 

Det finns en stor risk med att bara fiska upp kycklingen när den kokat klart, nämligen att den kan bli väldigt torr. Det lönar sig att koka den så länge att köttet faller från benen men sen är det bäst att låta den svalna i buljongen. Eller så plockar man upp den, delar upp köttet i bitar i ett kärl så fort man kan, och häller över så mycket buljong så det täcker allt kött. Observera att när det hela kyls ner till sist till kylskåpstemperatur kommer gelatinet i buljongen att göra att allt stelnar och kanske se rätt oaptitligt ut, men så fort det värms upp smälter gelatinet och det blir det perfekt igen. Gelatinet är väldigt nyttigt och förbättrar smakerna i buljongen, och är orsaken varför egen buljong blir så mycket godare än den gjord på buljongtärning.

Kycklingen kan man använda på flera vis, t.ex. till risotto, men det bästa tipset jag har är följande enkla asiatiska soppa:

Finfördela en broccoli och/eller blomkål i små buketter, skiva en morot tunt och strimla en grön paprika (grön är godast till det här faktiskt). Blötlägg glasnudlar och ta fram så mycket kyckling du önskar samt buljong. Skiva en stor lök eller en bit purjo och fräs en stund i en kastrull med lite smör eller olja, gärna med lite torkad ingefära tills löken blir mjuk. Häll på buljong och lite kokosmjölk, kanske 2 delar buljong och 1 del kokosmjölk, och smaka av med currypulver och asiatisk fisksås alternativt ljus soja. (Ha gärna i också lite ljus vinäger, (helst risvinäger men jag tror inte det är så stor skillnad på sort så länge den är ljus), men ytterst lite i taget och och smaka av emellan så det inte blir för mycket!). Lägg i morötterna, broccolin/blomkålen och glasnudlarna, och låt koka vidare en minut eller så. Ta bort från värmen. Lägg i paprika och kyckling, och låt stå en liten stund. Smaka av en sista gång och servera! Går att variera på många vis och en sats brukar räcka till flera måltider.

(Kokt kycklingskinn går att äta men har väl inte speciellt bra konsistens så där lindrigt sagt. Det skulle kanske gå att tärna upp det och steka på det ordentligt för att få det krispigt, om det inte kokat sönder helt. Värt att prova i alla fall. Jag brukar äta upp det som sådant efter att jag benat ur kycklingen, då jag inte är så kinkig med konsistenser och så).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Odd
2017-11-17 22:28
#5

Tack för alla tips! Då kör jag på som jag brukar göra med kycklingfiléer, fast i större skala.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Halvdansken
2017-11-21 17:50
#6

Varför ska den kokas? Kan du inte göra den i ugnen?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Odd
2017-11-21 18:36
#7

#6 Jag tycker den blir alldeles för torr i ugn, orkar inte bry mig för att den ska bli bra där haha. Men den är redan kokt och smakar jättegott! 

Täckte den med vatten i en kastrull, kokade upp och hällde av, sen fyllde jag på med vatten igen fast inte så den täcktes helt, öste ner lite kryddor och lagerblad sen fick det koka i en timme+

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[Devya]
2017-12-16 08:12
#8

Här hemma brukar vi ofta laga vol-au-vent och det är jättesmaskigt. Om du vill så räcker det ju med att bara lägga kycklingen i en kastrull fullt med vatten och koka så länge tills köttet vill ramla av benen.  Du behöver inte ens lägga i några kryddor eller dylikt för det smakar lika gott för det. Jag har åtminstone inte upplevet att kryddor gör någon skillnad då man kokar kyckling, det har inte gett mer smak för det.  Sen är det bara att äta det eller göra en sås av det.

Och du behöver inte hälla av för att sätta i nytt vatten i kastrullen, men du kan fylla på med vatten då det behövs. Det som blir av kan du göra en kycklingbuljong av. Då är det ju viktigt att du inte har hällt bort vattnet där innan för att sätta i nytt vatten. :)

Maria
2017-12-28 08:06
#9

#2 Jag wokar alltid strimlad rå kyckling och har aldrig gjord det med färdigkokt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Odd
2017-12-28 08:52
#10

#9 Samma här, men jag ville ha färdig kött att bara ta av och slänga ihop med grönsakerna =)

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Maria
2017-12-28 08:57
#11

#10 Aha🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

jackiejohn
2017-12-30 15:05
#12

Stekpåse i ugnen, alltid saftigt och gott. Gnider in i valfri grillolja+kryddor :)

Upp till toppen
Annons: