Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1910 ggr
Odd
2017-11-14 18:46

Handla ekonomiskt

Hej allesammans! Jag har cirka 300kr att handla mat för den här månaden och tänkte höra om ni har några tips på vad man kan köpa, tyvärr så har jag tappat all inspiration när det gäller mat och vet inte alls vad jag ska leta efter när jag väl går in i butiken… De senaste veckorna har jag levt på mjölk- och ägg-fria pannkakor och ett enkelt recept på bröd utan jäst, kan säga att allt mitt matsug har försvunnit och allting som ska tillagas känns för tidskrävande för att bry sig. Jag var inne på Ica idag och gick omkring innan jag gick därifrån med ett kilo ost och två gurkor, allt annat kändes som ett slöseri med pengar och ytterligare magproblem (jag är överkänslig mot det mesta och i den kategorin hamnar tyvärr nästan alla billiga basvaror; Ris, bönor & baljfrukter, fiberrika grönsaker, ägg (endast ägg, som tillsatts går de bra), havregryn och pasta, jag tål egentligen inte vetemjöl och många mjölkprodukter heller men har börjat äta det igen eftersom det är det jag har råd med och det stillar allt sug efter annan mat, så magen är rent ut sagt för j*vlig just nu vilket inte hjälper aptiten) Känner att detta börjar bli lite långt men vet inte riktigt vad jag ska skriva heller… Som sagt har allt mitt matsug försvunnit, men saker som jag tycker och brukade tycka om är: Fröknäcke med ost och gurka, yoghurt eller kvarg med müsli, nötter, kyckling, fisk, potatis, Findus wokgrönsaker, lövbiff, frukt, blodpudding, sås… smörgåsgurka… Som ni kan se finns det inte mycket vettigt att gå efter och jag behöver verkligen råd, haha. Hur får man 300kr att räcka när ens utbud är så litet? Finns det någonting billigt som man blir mätt på? Fet mat fungerar inte för mig, jag blir bara hungrigare och småsugen, men en macka med nutella kan jag springa i skogen i fem timmar på.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
[AnimeV4]
2017-11-14 19:39
#1

Jag kanske missat något, men kål och rotfrukter?

Odd
2017-11-14 20:06
#2

#1 Ja det kan jag ju kolla på, men det känns mer som tillbehör till någonting? Jag köpte rotfrukter för ett tag sedan när Citygross hade 5kg för 10kr eller något sådant och tillagade dem i ugn, men det blev inte gott så jag slängde hälften =X Vet inte vad mer man kan göra med rotfrukter, rotmos? Vitkålssoppa är gott däremot! Det kan jag ju göra! Mättar inte särskilt länge dock… Soppa i allmänhet är jag inte så förtjust i, man blir full men inte mätt och sen måste jag kissa hela tiden haha.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[AnimeV4]
2017-11-14 21:06
#3

Jag skulle kunna äta ihjäl mig på stekt vitkål med soja. Det är även gott med bacon och/eller sesamfrön😍

Gratäng annars? Eller en gryta?

Odd
2017-11-15 08:05
#4

#3 Vitkål och bacon låter som något jag skulle kunna köpa! Vet inte riktigt vad man ska ha i en gratäng eller gryta?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

JazzBass
2017-11-15 08:35
#5

Wow, det är en tajt budget. Går det ens att klara sig med så lite pengar till mat på en månad om man behöver typ 2000 kcal per dag? 

Rotfrukter kan man göra mycket med, och ugnsrostade sådana är ju hur gott som helst. Men vänd bitarna i olja innan och salta tillräckligt innan du lägger in dem i het ugn (ca 225-250°C). Med för lite salt blir den rostade ytan lätt besk. Vissa rotfrukter som morot och röd/gul/polkabeta är det bra att förkoka en stund innan så de börjar mjukna lite grann.  Gäller potatis också för den delen, om man vill ha riktigt extra goda ugnsrostade potatisar.

Gratänger som nämns är också goda, och kan göras på mycket annat än potatis. Men potatis brukar ju vara billigast. Varva med mycket lök. Mos och puré är också goda saker man kan göra på rotfrukter som man kokar mjuka. Ha i mycket smör och återigen, salta tillräckligt, så både smakar och mättar det bättre. Stavmixer funkar till det mesta för att puréa saker, men undvik den till potatis om du inte vill ha klister.

Även om du säger att fet mat inte funkar för dig så är ju faktiskt nutella rätt så väldigt också. Komplettera gärna dina måltider med så mycket fett du kan utan att det blir osmakligt. Det är billig och bra energi, plus att det binder smaker utmärkt.

Majonnäs är ett sätt att öka på mättnadsgraden för nästan vilken måltid som helst och få mycket kalorier för en liten peng, om man gör den själv i alla fall. Håller hyfsat länge i kylskåp och gör man den hyfsat neutral i smakväg passar den till mycket. Oljan som funkar bäst är faktiskt billig raffinerad rapsolja (säkert solrosolja också, men rapsoljan är hälsosammare). Det kan vara knepigt att få till precis lagom med syra, salt och senap för att balansera oljans "faddighet" (bättre ord, någon?), men lättast får man bra resultat med citronsaft ("plastcitron" duger) kanske 2 tsk, och ungefär en halv tesked salt per 2 dl olja. Lite socker eller honung kan lyfta smakerna ytterligare. Kolla artikeln om majonnäs där jag berättar om alla mina misslyckade och lyckade experiment på den här fronten.

Köttfärssås är egentligen ganska enkelt att slänga ihop, och ibland hittar man färs med kort datum till rabatterat pris. Perfekt då att göra en storsats bolognese! Jag brukar ha i ganska mycket morot för att dryga ut det hela, och ganska mycket asiatisk fisksås, som för övrigt är den mest magiska ingrediens jag vet. Jag har det i nästan allt jag lagar utom efterrätter då allt blir godare då. Köp i nån asiatisk affär, t.ex. av märket squid eller megachef. Då får man minst dubbelt mer än man skulle få för samma peng i en vanlig affär. Ljus soja (mörkbrun den också men mindre opak än mörk soja) kan användas på ungefär samma sätt som fisksås, och får det mesta att smaka godare. Så om du inte gillar lukten av fisksås, kör på en flaska ljus soja istället. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Odd
2017-11-15 17:52
#6

#5 Tack för alla tips! 

Jag vet faktiskt inte alls hur jag ska klara mig på 300kr haha, fast 2000kcal är ju ganska lätt att komma upp i, det svåra är att se till att man får i sig näringsämnen också. Förra månaden gick det, men då hade jag redan saker att plocka av i köket, nu är det helt tomt.

Allting känns verkligen jättedyrt, då när jag köpte osten och gurkorna var jag tvungen att lämna tillbaka brödet i kassan eftersom jag inte hade råd med det. Sen hade jag tänkt köpa morötter också, men de kostade ju 17kr för ett kilo…. Ett kilo morötter kommer man ju inte långt på, det är två portioner stuvade morötter eller morotssoppa och efter en sån måltid är man hungrig igen efter en timme.

Du har verkligen gett bra tips, men jag vet inte om min mage skulle klara av att äta grönsaker och rotfrukter i den mängden varje dag. Som tillbehör skulle det nog gå bra, men jag vet inte vad för billigt man kan köpa utöver dem? Sen är jag som sagt urdålig på att tillaga dem, de smakade verkligen äckligt senast jag försökte… Men kan man steka eller koka rotfrukter på samma sätt som man kan med potatis? 

Potatis hade jag tänk köpa, stekt potatis med grillkrydda blir jag aldrig trött på!

Det är rätt att nutella innehåller mycket fett, men det innehåller mer kolhydrater och jag har märkt att så länge kolhydratsmängden är högre än fettmängden får jag en annan reaktion, inga problem med magen och mycket energi! Med kolhydrater menar jag då snabba kolhydrater som socker och stärkelse. Jag brukar alltid ha en fettkälla till maten, som smör, ost, fet sås eller jordnötssmör, men äter jag för mycket fett blir jag bara hungrigare eller illamående. Majonäs hatar jag haha.

All köttfärs brukar gå till hunden, köper som du säger när det är rabatt och gör hundgodis i form av okryddade frikadeller, billigt och hälsosamt! Köttfärs blir jag bara mätt på om jag steker det med wokgrönsaker, gör jag något såsaktigt blir jag full men inte mätt, och kissnödig haha.

Kyckling går väl att hitta billigt? Vad är mest prisvärt, bröstfilé? Fruset eller färskt?

Än så länge ska jag kolla efter potatis, vitkål, rotfrukter och bacon nästa gång jag handlar. 

Uppskattar all hjälp, kom gärna med fler tips på billiga varor!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
[AnimeV4]
2017-11-15 19:40
#7

Vart handlar du?

Odd
2017-11-15 20:33
#8

#7 Brukar bli på Ica, bor i Höganäs och här har vi Ica, CityGross och Lidl. Ska jag storhandla brukar jag köra in till Ica Maxi i Ängelholm, där vet jag t.ex att man kan köpa 2kg morötter för 19.90, men det är bara värt bensinpengarna om jag ändå ska åt det hållet. Tänkte ta med mig mina 300kr dit när det blir dags att handla, men ännu har jag mjöl!

Jag har kollat priserna på varor som jag brukar handla i alla butiker här i kommunen, och trots att alla säger att Lidl är billigare är kilopriset oftast mer eller kvaliten sämre så man måste använda mer. Priserna är ungefär lika på CityGross och Ica, CGs frukt och grönt brukar dock ha bättre priserbjudanden, men jag är alldeles för bekväm för att ligga och köra mellan butiker för att köpa gurkor på ena stället och tomater på det andra… Då struntar jag hellre i båda och nöjer mig med bara ost haha.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
2017-11-15 20:43
#9

Satt nyss och kollade igenom varor och pris på Icas hemsida och tror mig ha ett hum om vad jag kan handla för att klara mig en månad. Fanns gott om erbjudande på kyckling, jag har redan en del frusna grönsaker i frysen, så då kan jag göra wok på det varje kväll. En rejäl macka till frukost, banan och jordnötssmör eller lite blandade nötter till mellanmål och sen mat på kvällen så klarar jag mig bra.

Ska se om jag kan klämma in lite apelsin eller något också för lite c-vitamin, har jag tur så är det rea på avokadon!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[AnimeV4]
2017-11-15 20:59
#10

#8 Det var ICA Maxi jag tänkte förslå just för att de har erbjudanden på hel kyckling nu.

Om du bara är ute efter C-vitaminet kan man ju köpa rent C-vitamin också. Askorbinsyra, som finns i kryddhyllan. Blå påse. Trooor att det skulle bli billigare än apelsiner iallafall.

Odd
2017-11-15 21:26
#11

#10 Men är det lika gott? =P

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[AnimeV4]
2017-11-15 21:41
#12

#11 Tvivlar😃Påminner om surt godis.

Odd
2017-11-17 09:12
#13

#12 Då hade det kanske varit värt att prova, surt godis är en av mina favoriter haha. Men jag var inne och handlade igår och de hade 1kg apelsiner för 5kr!

Har en jäkla massa kyckling nu också, köpte en hel kyckling för 25kr, sen hade de erbjudande på kycklinglår, 10kr per påse (1kg) så jag tog två såna.

Det var även lite billigare pris på avokado i nät, inte mycket men fortfarande prisvärt. Sen en massa potatis förstås, 2kg morötter, bananer, jordnötssmör och en påse blandade nötter. Stod och tittade på baconet en stund också, men jag är inte överdrivet förtjust i bacon så jag köpte två yoghurt för de 20kr istället.

Hittade även billigt bröd, knäckebröd, fisk och sallad. Så här mycket mat har jag nog aldrig haft hemma haha, så jag tror att jag kommer klara mig den här månaden!

Allting gick på 324kr! Plus en 50kr bonuscheck på Ica.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Carmarino
2017-11-17 14:46
#14

Kolla om de har någon del i kyldiskarna med "ät snart"-produkter. Det brukar finnas en del att välja på där. Om man inte kan äta det direkt, så funkar det oftast att frysa in det. Se bara till att hålla en obruten kylkedja från affären och hem, och lägg sedan in det i frysen direkt du kommer hem. Då håller det åtminstone ett par veckor till.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[AnimeV4]
2017-11-17 16:19
#15

#13 Det här går nog galant, du! Snyggt shoppat!👍

Odd
2017-11-17 18:18
#16

#15 Tack för alla tips!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[AnimeV4]
2017-11-17 19:58
#17

Hoppas att jag var till någon hjälp iallafall😛

Upp till toppen
Annons: