Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 1784 ggr
JazzBass
2017-11-08 08:18

Godaste rotfrukten?

Hej!

Tänkte liva upp sajten lite med en topplista för att få reda på vilken som är den mest omtyckta rotfrukten. Glad Lämna bort olika tillredningssätt om ni lägger till fler alternativ. Använd istället kommentarsfältet om det är av avgörande betydelse, eller om rotfrukten kommer bäst till sin rätt i kombination med nån speciell kryddning eller så. Berätta gärna också i stora drag hur ni har röstat, alltså vad som är bäst och sämst enligt er.  På det här viset blir det inte bara en tom omröstning utan en lista som kan inspirera till nya bravader i köket. 😛

(Som rotfrukter räknas väl också pepparrot och sockerbeta, men dessa lämnade jag bort då den förstnämnda snarast används som krydda, och den andra väl aldrig  konsumeras i annan form än förädlad till socker eller sirap. Har jag fel så upplys mig gärna). 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Magi-cat
2017-11-08 08:47
#1

Jag tycker om i stort sett alla rotfrukter. Vilken praktisk god mat det är som kan varieras på många sätt!

Svartrot ser man inte så ofta, men det är en delikatess.
Jordärtskocka blir läcker i ugnen. Och så lättodlad den är!
Rödbeta är nyttigt som bara den och verkar ha blivit riktigt trendig året om nästan. Som rödbetssallad, kokt, ugnad, vad som…Med fetaost och kanske lite honung…
Till jul kan man inte vara utan "lådorna", morotslåda och kålrotslåda. 🙂 Med lite variation är de goda hela vinterhalvåret, minst.
Kålrabbi är delikatess när den är färsk och krispig. Rå, förstås!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2017-11-08 09:38
#2

#1 Jag håller med.

Inte bara nyttigt och gott utan bra för plånboken också då de flesta rotfrukter fortfarande är billiga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JazzBass
2017-11-08 15:28
#3

Jag tycker också om det allra mesta.

Rödbeta, och den nära släktingen polkabeta (och gulbeta som jag lämnade bort som ganska redundant) är mina solklara favoriter, dock inte som inlagda i ättika vilket helt förstör deras fina egna smak enligt mig. Dessutom tycker jag om att tillreda dem så de inte blir fullt så mjuka som de inlagda. Trevligast med lite tuggmotstånd kvar tycker jag, speciellt om man ugnsrostar dem. Tycker också smaken är bättre då. Trivs bra med anis smakmässigt, gärna då tillsammans med lax/forell/röding.

Potatisen är förstås mångsidig(ast?) men nån storfavorit är det inte för mig smakmässigt även om jag inte har nåt emot den heller. Vanlig kokt potatis är däremot ganska oinspirerande. Godast är den i rostad form enligt recept från Serious Eats. (Googla och testa, det är absolut värt det!) Men en god potatismos tackar jag inte heller nej till.

Rotselleri har jag tidigare tyckt illa om då jag inte gillar sellerismaken speciellt mycket, men jag överraskades över hur god den faktiskt kunde vara när jag en gång gjorde puré av den. Den smakade inte selleri, faktiskt. Dessutom ger selleri fint djup och smak åt buljong då den karakteristiska sellerismaken övergår i nåt mer umami-aktigt (?) som fördjupar och friskar upp smakerna rejält. 

Rova har jag köpt en gång för länge sen och de smakade jättebeskt. Ingen favorit alltså, men om nån har nåt tips som kan "prove me wrong" så tar jag gärna emot. 🙂 Palsternacka är ofta jättegott, men ibland kan den bli ganska besk den också. (Kanske då man saltat för försiktigt? Sälta dämpar ju beska och gör det mesta godare).

Kålrabbi har jag ofta tyckt mycket om, både när jag tillrett den eller ätit den rå i sallad.  Lite jobbig att skala dock.

Morot är ju en otroligt mångsidig rotfrukt som jag använder mycket av, både i buljonger, bologneser och mycket annat. Tyvärr blir det ganska lite rårivet, men finriven morot är ju hur gott som helst. Favoriten är nog ändå smörstekt morot med dragon. Ska ännu vid nåt tillfälle testa på sous vide morötter á la Serious Eats, lät jättegott när jag läste receptbeskrivningen.

Jordärtskocka och svartrot är goda rotfrukter, men den förra är extremt jobbig att skala vilket gör att jag mycket sällan orkar köpa det, och svartrötterna väldigt tunna så hälften av vikten går förlorad vid skalning. Båda två är dessutom väldigt rika på inulin vilket ger mig väldigt mycket gasproblem. 🤪🤢Storgråter😂 Magbakterierna tackar, men inte på det mest artiga sättet alltså. Samma problem har jag också med kålrabbi i viss mån (och baljfrukter, men de handlar ju inte den här tråden om).

Oj vad långt det blev, men det får stå… 😃

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Honestyisdead
2017-11-08 15:51
#4

Jag gillar nog potatis mest.

Carmarino
2017-11-08 16:18
#5

Råriven rödbeta med lite solrosolja på är en delikatess som man sällan ser i något recept. Det funkar säkert med andra oljor också, men jag har bara provat med solrosolja. Det blir en helt annan smak än om man bara äter den råriven. Detsamma gäller för rårivna morötter. Kokta morötter med smör kan jag äta som godis - och det är du ju i princip också. 🙂

Potatis är också gott i vilken form som helst, men jag tycker nog bäst om antingen ångkokt med en klick smör eller mos. Dessutom hör jag till de få (?) som tycker att rå potatis är jättegott.

Rättika har jag använt sedan den tiden när de kostade ett par kronor för några decimeter. Skivar den tunt och lägger på mackan istället för rädisa. Nu har jag köpt hem några (hiskeligt dyra) bitar och ska försöka mig på att göra rättikagratäng.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kirnzy
2017-11-08 22:56
#6

Potatis har varit typ 90% av min mat det här året, absolut min favorit :)

Annons:
Scorpio97
2017-11-08 23:55
#7

Jag gillar palsternacka, persiljerot och kålrot mest. Om jag får äta dom råa. Tillagade är dom inte alls goda enligt mig, men det tycker jag gäller i princip alla frukter och grönsaker också. 

Potatis har jag aldrig förstått grejen med riktigt. Brukar äta färskpotatis på midsommar (främst av tradition) och råstekt potatis med mycket vitlök någon enstaka gång per år. Hade lätt kunnat vara utan helt, vilket min mamma tycker är jättemärkligt. Hon hade nog hellre levt på bara potatis :)
Däremot tycker jag precis som #5 att rå potatis är gott. 

Svartrot och rova har jag inte testat än. Är inte så förtjust i någon av dom andra rotfrukterna på listan. När jag var yngre gillade jag kokta rödbetor med mycket smör och salt, men det var inte alls gott när jag testade igen för något år sedan. 
Har dock inte ätit råriven rödbeta så det ska jag testa, har bara provat tillagad tidigare. Visste faktiskt inte att man kunde äta det rått. Vill även testa rödbetsgroddar, men jag är lite skeptiskt till att köpa groddar från butik och för lat för att grodda själv. Så jag får se om det blir av.


//Jessie

JazzBass
2017-11-09 09:01
#8

Intressant. Rå potatis kan jag inte alls med själv. Den är ju så skarp av stärkelse som sådan. Samma sak med batat. Råstekt potatis är däremot fantastiskt, inte minst i raggmunkar/rårakor/rösti. 🙂 Intressant också att potatisen seglat upp på första plats. Själv tycker jag som sagt att den inte smakar speciellt mycket i sig utan är ganska harmlös.  

Rödbeta har jag förstått bör undvikas att äta rå (åtminstone enligt Finlands rekommendationer, se sida 4) men jag har sett det på flera håll ändå, så det är knappast speciellt farligt. 

Allmänt taget så gillar jag tillreda rotfrukter bättre än råa, möjligtvis med undantag för morot (om den är finriven eller nyskördad) och kålrot. Och rädisa förstås, men jag ser att jag glömt ta med den på listan. Vet dock inte riktigt om den är speciellt jämförbar med de andra rotfrukterna.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
2017-11-09 09:07
#9

Nypotatis är nog bland det godaste som finns, särskilt om man tagit upp den från den egna lilla odlingen och den verkligen är färsk…Tänk att en gammal skamfilad potatis kan bli till flera små läckerheter i delikatessklassen!

Av "gammpären" är nog rårakor godast, och ugnsstekt i klyftor.

Rödbetor i ättika tycker inte jag heller är något vidare, för skarpt, liksom.
Nu ska jag göra mjölksyrad (fermenterad) rödbeta blandat med vitkål. Jag tror det blir gott.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-11-09 09:11
#10

#8 Evira varnar för risken med matförgiftning med rå rödbeta! Undrar varför? Numera anses ju rödbetsjuice som den ultimata hälsodrycken…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
2017-11-09 13:24
#11

#9 - Javisst är nypotatis väldigt gott! Men då kanske främst i kombination med nån fet sås. 🙂 Som sådana är de lite nåja, speciellt om det finns lite bittert skal med (som innehåller solanin, giftet som gör gröna potatisar oätliga. Samma lär finnas i gröna tomater som vissa konserverar och äter med stor glädje). Man kan väl konstatera att alla gifter inte är lika starka. 🙂 Lycka till med mjölksyrningen! 

#10 - Ja, det är lite märkligt. Den rödbetsjuice som jag har köpt och druckit har dock varit på fermenterad rödbeta. Men vad fermentering innebär i praktiken har jag inte koll på. Kanske processen neutraliserar eventuella gifter. Själv har jag aldrig sett råa rödbetor serveras i nån lunchrestaurang, skolkök eller liknande, och har aldrig ätit det själv heller, vilket sannolikt beror på Eviras rekommendationer.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carmarino
2017-11-09 14:00
#12

#10 Försökte hitta något om att rå rödbeta kunde vara giftig, men hittade inte mycket. Sökte då på Evira och hittade den här sidan. Som jag tolkar det så var det ett hundratal personer som insjuknade 2010. Slutklämmen i artikeln är:

I de mikrobiologiska analyser som hittills gjorts har inga mikrober som orsakar matförgiftningar eller toxiner som sådana mikrober alstrar påträffats i rödbetorna. I analyser av prov från patienterna har inte heller påträffats fynd som förklarar symptomen. Evira och THL utreder som bäst andra eventuella orsaker till matförgiftningssymptomen i fråga.

Evira rekommenderar tills vidare att rödbetor intas endast ordentligt tillredda.

Så det verkar inte vara så jättefarligt att äta rårivna rödbetor. Förvisso har jag inte ätit det sedan 1980-talet (tror jag), men då blev jag åtminstone inte sjuk av det.

När det gäller rå potatis så kan jag förtydliga och säga att det inte gäller färskpotatis. Den är alldeles för skarp i smaken för att äta rå. Vanlig potatis är däremot god att äta rå.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2017-11-09 14:02
#13

På 70 och 80-talet brukade jag besöka en vegetarisk lunchrestaurang som alltid hade råkosttallrik med massor med rårivna rödbetor. Jag älskade det🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Magi-cat
2017-11-09 14:09
#14

#13 Intressant Maria! Det har jag nog inte träffat på, vad jag kan påminna mig.

.

Annars har det varit mycket snack om rödbetor och nitrathalt och man trodde förr att det inte var bra att äta "för mycket " av det. Nu har man lärt sig mer och rödbeta rekommenderas. Men har man tagit bort att barn under en viss ålder inte ska äta rödbeta?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2017-11-09 14:10
#15

Enligt en del av de artiklar jag läste om rå rödbeta så är det tydligen nitratet som är det som hjälper till att sänka blodtrycket, så det är därför rödbetsjuice är så bra om man har högt blodtryck.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2017-11-09 14:14
#16

#15 👍

Både gott och nyttigt alltså! Och så vackra de är sedan, rödbetorna!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2017-11-09 14:32
#17

#16 Ja, det verkar så. Har själv börjat dricka rödbetsjuice nästan varje dag. Vet dock inte om det gjort någon skillnad på blodtrycket, för jag har inte testat. Några gånger har jag känt mig lite yr, och har tänkt att blodtrycket kanske var lite lågt, men kollade aldrig. Får nog ta och göra det. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JazzBass
2017-11-09 15:38
#18

Intressant diskussion! En bekant fick nyligen reda på att han hade ovanligt högt blodtryck och måste försöka sänka det, ska tipsa honom om rödbetsjuice. 🙂 Han ville inte börja med medicinering.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Maria
2017-11-09 15:41
#19

Vore jag din bekant så hade jag inte vågat vara utan medicinering. Att gå med ett för högt blodtryck är väldigt jobbigt för hjärtat och dessutom "ovanligt högt" är riktigt farligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2017-11-09 15:51
#20

Inget hindrar att han (även) intar rödbetsjuice!👍 (Jag vet en dam som fick ner sitt tryck till normala nivåer med rödbetsjuice, tillsammans med lingon. 🙂)
Intressant forskning vid KI.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JazzBass
2017-11-09 15:54
#21

Han skulle på flera läkarbesök och kolla upp det. Är i trettiofemårsåldern. Trycket var inte svindlande högt men nedre värdet låg iaf strax över 100. Rätt sportig typ i övrigt utan övervikt (inte jättesmal heller) men har slarvat med maten och druckit lite väl mycket öl på sina långa arbetsresor. Saltar också gärna maten hårt. Tror själv det är viktigt att försöka hitta orsakerna till det höga trycket, och det kanske man gör bäst om man först ser över sin kost. Här finns det mycket han kunde, och också tänker, ändra på för att se om det förbättrar värdena.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Maria
2017-11-09 15:54
#22

Som komplement tycker jag att det är jättebra men har man ett ovanligt högt tryck så hade inte jag vågat chansa till att börja med.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2017-11-09 15:56
#23

#21 Vad bra att han tar tag i det! Kosten är också medicin. Och så förstås: mindre stress brukar vara viktigt för nutidsmänniskan…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2017-11-09 15:57
#24

#21 Bra att han ska kolla upp det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2017-11-10 21:46
#25

Kålrabbi är helt klart den godaste. Den är så mycket godare att de andra hamnade på max 3 stjärnor även om vissa av dom är riktigt goda.

Men den ska vara egenodlad, köpt är inte god.

Den enda grönsak som är godare än kålrabbi är nog svinmålla

l'm back

Maria
2017-11-11 08:34
#26

#25 Grönsaker är ju inte riktigt samma sak som rotfrukter och mina favoriter är då helt andra.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2017-11-11 08:44
#27

Kålrot är också gott! Lite tråkig kan den tyckas, men klyftor lätt rostade i ugn är väldigt gott, gärna med en aning honung och tamari.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JazzBass
2017-11-13 12:13
#28

#25 - Jag gillar kålrabbi också även om jag inte tycker den är lika fantastisk. 😉 Har några gånger lyckats köpa väldigt fibriga sådana, nästan som skalet rakt igenom. De andra har varit jättegoda bara man fått bort det tjocka skalet. Minns en sallad jag gjorde en gång på kålrabbi, persimon, paprika och gurka som blev helt supergod (blev tvungen att söka här på sidan då jag  skrev om den i en tråd ifjol). Måste testa det på nytt så småningom, persimon verkar vara i säsong just nu dessutom.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
2017-11-13 13:02
#29

#28 De är som allra godast tidigt på säsongen! Sedan blir de nog lite trådiga.🙂

Salladen låter supersmarrig!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
2017-11-13 13:24
#30

#29 - Tack för tipset! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
2017-11-13 13:36
#31

#28 Därför köper jag inte. De jag har odlat själv har varit helt utan såna fibrer. Det kan ju förvissa vara för att dom inte hinner bli så stora innan vi äter upp dom men även enligt odlingsböcker så ska man skörda dom innan dom är 10cm i diameter, vissa sorter ännu tidigare

l'm back

Upp till toppen
Annons: