2017-11-01 09:47 #0 av: JazzBass

Hej!

Gjorde igår kväll kållåda för andra gången, och slogs igen av hur gott det faktiskt är. Det här är en rätt som jag tidigare i livet endast hörde talas om, i ytterst negativ bemärkelse, så jag var säkert uppemot 35 innan jag smakade på det första gången. "Va, det här var ju jättegott!" minns jag att jag tänkte. (Är nu 39). 

Igår blev det en version med kalkonfärs och otraditionell kryddning bestående av garam masala, ingefära (torkad), gurkmeja och spiskummin. Dessutom lite asiatisk fisksås, som jag har i nästan all mat jag lagar nuförtiden, och en kycklingbuljongtärning. Toppade med lite grov panko (japanskt ströbröd), skivat smör och lite salt, och med facit i hand hade jag kunnat ha slösa lite mer på det då det blev en jättegod topping på en också i övrigt jättegod kållåda. Glad (Första gången provade jag göra med pulled havre, men det blev inte alls lika gott om än helt okej. Tyvärr måste jag säga att jag inte alls gillar produkten eller övriga liknande vegetariska köttsubstitut. Undviker rött kött i såna här rätter då frun inte äter det, därav valet av kalkonfärs denna gång).

Vad tycker du om kållåda?

(9/11 2017: Lade till parentesen i rubriken som förtydligande).