Annons:
Etikettmatprat
Läst 2078 ggr
JazzBass
11/1/17, 9:47 AM

Kållåda (eller kålpudding)

Hej!

Gjorde igår kväll kållåda för andra gången, och slogs igen av hur gott det faktiskt är. Det här är en rätt som jag tidigare i livet endast hörde talas om, i ytterst negativ bemärkelse, så jag var säkert uppemot 35 innan jag smakade på det första gången. "Va, det här var ju jättegott!" minns jag att jag tänkte. (Är nu 39). 

Igår blev det en version med kalkonfärs och otraditionell kryddning bestående av garam masala, ingefära (torkad), gurkmeja och spiskummin. Dessutom lite asiatisk fisksås, som jag har i nästan all mat jag lagar nuförtiden, och en kycklingbuljongtärning. Toppade med lite grov panko (japanskt ströbröd), skivat smör och lite salt, och med facit i hand hade jag kunnat ha slösa lite mer på det då det blev en jättegod topping på en också i övrigt jättegod kållåda. 🙂 (Första gången provade jag göra med pulled havre, men det blev inte alls lika gott om än helt okej. Tyvärr måste jag säga att jag inte alls gillar produkten eller övriga liknande vegetariska köttsubstitut. Undviker rött kött i såna här rätter då frun inte äter det, därav valet av kalkonfärs denna gång).

Vad tycker du om kållåda?

(9/11 2017: Lade till parentesen i rubriken som förtydligande).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
DesK
11/1/17, 3:32 PM
#1

Vilken sorts kållåda menar du? Den gjord på kålrot, morot och potatis, eller den som är gjord på vitkål? (Den senare kallas kålpudding och den förra kålrotslåda i Sverige) 

Jag älskar kål i alla former, jag är ju tysk i förskingringen 🤪

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
11/1/17, 3:50 PM
#2

Den på vitkål. Visste inte ens att det fans nåt annat som kallades kållåda.  Däremot är jag väldigt bekant med kålrotslåda, morotslåda och potatislåda som är traditionella rätter på det finska julbordet. De är dock inga favoriter för min del.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

ApanAnn
11/7/17, 9:08 AM
#3

Jag tycker jättemycket om kålpudding, och började äta det i vuxen ålder. Tricket är tydligen att det ska på lite sirap på översta lagret för fin färg och god smak. Jag har bara provat med nötfärs.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

JazzBass
11/7/17, 10:02 AM
#4

Jag tyckte det blev bra med panko och hyvlat smör överst, hade dock en matsked sirap i röran jag hällde i formen. Kunde testa nästa gång med lite sirap ovanpå istället. Passar säkert bra!

Känns lite främmande för mig att tala om rätten som pudding, känns mer som en gratäng tycker jag. Pudding har jag mest förknippat med efterrätter i mitt huvud, tror det är nån finlandssvensk grej. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Honestyisdead
11/8/17, 3:52 PM
#5

Misstänkte att det var kålpudding du syftade på. Det tycker jag är gott. Gör det ganska ofta.

Farwuq
11/9/17, 7:23 AM
#6

Kålpudding är helt ok!
👍

Det äter jag mer än gärna.

Edit: Det tycks inte vara riktigt samma sak, Kållåda och Kålpudding.
https://www.snellman.fi/sv/recept/k%C3%A5ll%C3%A5da
http://www.tasteline.com/recept/kallada/
http://www.tasteline.com/recept/kalpudding/

Jag har bara ätit varianten med "hela" kålblad.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
JazzBass
11/9/17, 8:37 AM
#7

#6 - Ser man på, det kanske är två olika rätter ändå. Båda de där recepten innehåller dock ägg, vilket jag inte sett i nåt av de recept jag använt som utgångspunkt (gissar att jag får mer finlandssvenska träffar högst upp bland mina sökresultat eftersom jag bor i Finland). Jag tror faktiskt lådan blir saftigare utan ägg också, åtminstone så länge man undviker så mycket ägg att det blir äggstanning av buljongen. 

Ungefärligt recept på min senaste kållåda / pudding: 

Strimla ca 1 kg vitkål (undvik för långa strimlor) och hacka en stor lök. Fräs löken och kryddorna (garam masala, ingefära, gurkmeja, spiskummin, svartpeppar. Snåla inte med dem) i olivolja/smör på medelvärme i en minst 5 liters gryta/kastrull och lägg  i vitkålen. Låt fräsa och rör om emellanåt. När kålen tappat lite av sin spänst, häll i en halvliter vatten och en kycklingbuljongtärning. Låt puttra under lock och börja med färsen.

Bryn 400g kalkonfärs i rejält med fett (jag använde raffinerad olivolja) i ca 100-150g satser i en separat stekpanna tills den blir ordentligt brynt, och överför till grytan. Rör om. Avglasera stekpannan till sist med lite vatten för att lösa upp fonden som bildats på bottnen, och häll i grytan. (Detta tillför smak och färg, och gör pannan mycket lättare att diska. Nonstick gör man bäst i att undvika om man vill få välstekt färs).

Häll i 2 dl grädde i grytan, och smaka av med ljus soja och asiatisk fisksås, typ 1 matsked av varje, men smaka av efterhand att det inte blir alltför salt.  Rör ner 1,5-2 dl arborio risottoris i grytan, rör om och låt puttra 10-20 minuter. Lägg ugnen på 200 grader.

Överför blandningen, som ska vara ganska rinnig, i två små/medelstora ugnsformar. Toppa med ett lager panko, helst grov (eller vanligt ströbröd i nödfall), och täck ytan till kanske 80% med tunna hyvlade skivor kallt smör. Salta och peppra på ytan. Grädda ca 30-45 minuter i ugn och låt stå en kvart innan servering. Låtan är god som sådan , men lite lingonsylt funkar också bra till.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Maria
11/9/17, 2:04 PM
#8

Jag älskar kålpudding men trodde också att det handlade om kålrotslåda.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JazzBass
11/9/17, 3:43 PM
#9

Just så. 😂 Hade ingen aning om att det kallades kålpudding i Sverige men nu ändrade jag rubriken. Kålrotslåda är ju nånting helt annat och innehåller väl aldrig köttfärs?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

ApanAnn
11/10/17, 12:13 AM
#10

Den vi gör har ägg i köttfärssmeten. Kålen är skuren i små fyrkanter och förvälld. Hälften av kålen i köttfärssmeten och hälften ovanpå. Ibland varvar vi köttsmet och kål i lager om det finns mycket kål.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Honestyisdead
11/10/17, 10:44 AM
#11

Jag gör en köttfärssmet som om jag ska göra en köttfärslimpa. Lägger det i botten av en ugnsform. Sedan finhackad jag vitkål och fräser halvmjukt i stekpanna med salt och peppar. När jag stängs plattan häller jag i sirap i kålen och rör runt och Sedan häller jag det på köttet. Sedan får det gotta sig i ugnen.

Serveras med gräddsås, kokt potatis, saltgurka och lingon.

Halvdansken
11/26/17, 7:28 PM
#12

Lite latmans-kåldolmar och äts med kokt potatis, brunsås och lingon i Skåne. Klassiker.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Aleya
12/4/17, 6:37 PM
#13

Jag vill rekommendera en ungersk kålpudding. Dock är receptet på engelska men Jesus så god.

http://budapestcookingclass.com/hungarian-layered-savoy-cabbage-casserole-recipe-rakott-kelkaposzta/ och jag tar 2 dl okokt ris. (Det var närmast 3/4 cup)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Upp till toppen
Annons: