Annons:
Etiketterlammfårövrigt-kött
Läst 2571 ggr
tlover
2017-10-08 09:09

röka efter att köttet varit fryst?

Går det att röka efter man fryst maten?

Hur påverkar det hållbarheten isåfall?

Vår rök är inte riktigt färdig och vi känner inte att vi orkar med något improviserat

l'm back

Annons:
JazzBass
2017-10-08 09:49
#1

Bygger ni en egen rök? Tufft! 🙂 Javisst går det fint att röka kött och fisk som varit fryst, om det är det du menar. Nästan allt kött jag röker har varit fryst då jag ofta köper lite större mängder åt gången av nån lokal ekoproducent. Går också att röka fryst kött som tjälknöl, men det har jag inte provat själv. Jag vill dock helst ha en ganska saltig yta på det som ska rökas, tycker röksmaken behöver sältan för att komma till sin rätt. Men salta kan man ju också göra efteråt. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
2017-10-08 10:03
#2

#1 Dum fråga men gör inte alla det?

Vad bra då kan jag stycka och frysa idag 🙂

l'm back

JazzBass
2017-10-08 10:26
#3

#2 - Inte jag, plåtslageri och svetsning är inte min grej och saknar dessutom utrymme för sånt, men visst är det ganska vanligt att bygga själv. Vad är det för typ av rök ni bygger, UDS, offset eller nåt annat?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
2017-10-08 11:00
#4

#3 De flesta gör väl av trä? Tex rökkåtor osv?

Min man byggde för sisdär 7 år sen ugnen (murade i natursten) men där stannade det. Från den har vi ett rör som går underjorder som går upp där vi tänkte bygga ett enkelt träskåp

Så det som fattas är en dörr till ugnen och "skåpet"

l'm back

tlover
2017-10-08 11:02
#5

Vill man göra en i metall är det visst månag som gör av gamla oljefat, vi har några på gården förvisso men dom är inte öppnade och det är ju alltid en risk med dom

l'm back

JazzBass
2017-10-08 12:30
#6

Jag har bara hört talas om rökar i trä, men aldrig sett nån sån. Med ett sånt där rör under marken är det visst kallrökning främst som ni siktar in er på? I så fall hoppas jag ni läser in er på hälsoaspekterna kring det, eftersom det kan vara mycket riskfyllt om det inte görs rätt. Säkrast är att använda nitritsalt av nåt slag, men det kan vara lite svårt att få tag på. Själv har har bara kallrökt nån enstaka laxfilé, vitlök och ett kilo havssalt (jättegott!).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
tlover
2017-10-08 13:08
#7

#6 Det ska gå att isolera också för att få upp värmen, alternativt att vi bygger en enkel varmrök också.

Exakt hur det blir får vi se sen, det var inte riktigt planerat att vi skulle komma över ett lamm så exakt vad som vi ska göra vet jag inte än. Jag funderar på att rimma en stek till jul tex men inget är bestämt.

l'm back

JazzBass
2017-10-08 13:55
#8

Ok. 🙂 Med kött som kräver lång tid, som stekar, är det annars viktigt att röken inte blir för stillastående. Det kan bli riktigt dålig, besk smak annars (har hänt mig en gång, blev oätligt). Det ska vara tillräckligt drag och bra förbränning för bästa möjliga röksmak. Rökträet ska alltså helst vara torrt, men för sånt som ska rökas kort tid, som räkor, kan spånen blötläggas för en intensivare rökutveckling. För att inte rökträet ska brinna upp genast vid längre rökningar är det också bäst att använda bitar av träet snarare än spån. Bästa temperatur för rökning av kött är ca 100-120 grader celsius tycker jag, men vissa typer av kött, främst detaljer med högre fetthalt samt hel kyckling, tål uppemot 160 grader utan problem. Lax blir fint i ca 80-90 grader.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Gronstedt
2017-10-09 13:18
#9

#8: Vad har du för termometer?

JazzBass
2017-10-09 15:53
#10

#9 - Jag har två digitala: En ChefAlarm köpt på ebay som är rätt bra och mäter med bra noggrannhet i intervallet -50 - 300 grader C, men sondarna har tyvärr inte varit så hållbara. Går dock att beställa nya. Denna  har jag till köttet. För att mäta temperaturen i rökugnen som är en Weber Smokey Mountain har jag en ganska billig instickstermometer av märket Mingle. Den trycker in i sidan i ett hål avsett för ändamålet. Den är betydligt noggrannare än termometern i locket.

Snål som jag är har jag inte velat punga ut med 'big bucks', men det finns riktigt bra termometrar som man kan använda med fler sonder, för att ha koll på både ugn och kött/fisk, till och med flera på en gång. En snabb instickstermometer är på önskelistan men den jag har duger bra till det jag främst använder den jag har till. 

(edit: termometern mäter redan från -50°C, inte först vid +50).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Gronstedt
2017-10-10 11:47
#11

#10: Tack för tips!

Upp till toppen
Annons: