Annons:
Etikettermjölmatgrynris
Läst 2345 ggr
ApanAnn
2017-10-01 21:23

Sköljer och/eller blötlägger du ditt ris?

När jag kokat bra japanskt rundkornigt ris har jag använt ett recept där riset först tvättas, sedan blötläggs ca 30 minuter, rinner av minst en kvart och sen tillagas typ 12 minuter plus 5 minuters ångning/vila innan locket tas av. Det blir gott och lagom klistrigt. Nu köpte jag en ny sorts basmatiris av lite bättre sort och då stod det i tillagningsinstruktionerna att blötlägga så jag gjorde så. Jävlar vilken skillnad det blev mot att bara koka basmatiris "som vanligt". Riset vinner verkligen på att sköljas och sen få tillbaka lite fukt innan tillagning! Hur brukar ni göra?

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
Carmarino
2017-10-01 21:31
#1

Brukar göra som du gör med japanskt ris, d.v.s. tvätta, blötlägg, tillaga och vila/ånga av.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Scorpio97
2017-10-01 21:34
#2

Jag brukar varken skölja eller blötlägga, men enligt mig blir riset bra ändå. Äter dock nästan aldrig ris, och när det händer så blir det fullkornsris som jag efter kokning steker med lite kryddning. Just då tror jag inte det har så stor betydelse. Men med risen du nämner blir det säkert skillnad.


//Jessie

DesK
2017-10-01 22:03
#3

Jag förstår inte hur du gör. Vad menar du med dina svordomar?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tlover
2017-10-01 22:28
#4

Jag tvättar alltid (dvs gnuggar riset i vatten som jag byter, kanske inte tills vattnet blir helt klart men nästan), kokar upp, byter vatten, kokar i 12 min, häller av resterande vatten och ångar av i 5 min.

Gör jag ris till sushi tvättar jag, blötlägger i 30 min, kokar i 15 min och ångar i 15 min.

l'm back

ApanAnn
2017-10-02 09:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det här är receptet jag använder för rundkornigt ris, och själva tvätt- och uppblötningsinstruktionerna fungerar även för annat ris. Dvs, häll av det första vattnet snabbt så att riset inte hinner börja suga upp det smutsiga vattnet. Skölj 3-4 gånger eller tills vattnet är ganska klart.: https://www.justonecookbook.com/how-to-cook-rice/ Jag har fått en ristvättare som jag använder. Den är i plast och i storlek som ett stort durkslag, förutom att själva avrinningen är i ena sidan och inte i hela "skålen". Nackdelen nu är att jag har svårt för "vanligt" paraboiled ris. Det smakar ingenting…

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Carmarino
2017-10-02 09:50
#6

Använde alltid Uncle Ben's ris tidigare, men numera tycker jag inte det är gott längre. Kan det vara sköljningen som gör sådan skillnad?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
ApanAnn
2017-10-02 10:09
#7

Det beror nog på vilken Uncle Ben variant det är, jag har aldrig testat att skölja paraboiled (=förkokat) ris, och jag vet inte om det skulle hjälpa så mycket eftersom sånt ris redan är sköljt och ångat som en del i tillverkningen. Vad Använder du för ris?

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Carmarino
2017-10-02 10:10
#8

Använder mest jasminris numera. Har testat basmati men tyckte inte det var lika gott.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

ApanAnn
2017-10-02 10:11
#9

Jag har inte testat att skölja/blötlägga jasminris, men det borde funka.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Carmarino
2017-10-02 10:15
#10

Gör likadant med jasminris som du skriver i #0. Det funkar jättebra.🙂

Kokade en stor gryta senast i går. Lagade nämligen en rätt som kräver ris, och när jag lagar mat så gör jag en ordentlig omgång och fryser in i portioner. Skulle det bli ris över så fryser jag in det som det är. Då kan man bara ta fram det och blanda med något gott, så har man maten klar. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JazzBass
2017-10-02 16:04
#11

Sköljer oftast riset men blötlägger inte. Måste definitivt testas.🙂 Tack för tipset! 👍

Jag kör också som Carmarino nästan enbart jasminris.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Åsa S
2017-10-09 15:41
#12

Sköljer noga många gånger tills vattnet blir klart+ blötlägger ibland nån timme. Råkade ta en säck basmatiris i butiken sist som det stod att riset skulle blötläggas i 12timmar på men det smakar som många andra basmatirissorter även utan så lång blötläggning.

Upp till toppen
Annons: