Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 1756 ggr
Jungfru82
9/29/17, 8:23 PM

Fläskfilé

Tips på något gott att göra med fläskfilé? Ska vara hyffsat lätt, funderat på något med klyftpotatis men ge mig tips

Annons:
JazzBass
9/30/17, 8:25 AM
#1

Gnid in en kryddröra av salt, senap, dill, timjan, peppar och honung, låt vila nån timme, och grilla indirekt (eller grädda i ugn på galler) i ca 125 grader celsius tills innertemp är ca 60 grader. Låt vila så temperaturen stabiliserar sig, den ska helst då stiga till ca 62-65 grader. Skiva upp och servera med råstekt potatis/annan rotfrukt och lite sås av nåt slag, gärna nånting gräddigt. Kanske svampsås nu då det är säsong? Viktigast att köttet inte blir överstekt (torrt och trist) tycker jag, så det är ytterst viktigt att följa med innertemperaturen för saftigt och mört slutresultat oberoende vad man gör med filén.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Madde
9/30/17, 10:05 PM
#2

Det här receptet är supergott och lätt att göra. https://www.arla.se/recept/flaskfile-med-lime/

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

vallhund
10/7/17, 6:53 PM
#3

Har några favoriter.

1. Rulla in i bacon, bryn runt om o sen färdigsteka i ugn.
2. Bryn runt om o sen in i ugnen tillsammans med halverade, skalade apelsiner häll över sås gjord på grädde o rosépeppar.
3. Späcka med vitlök, badda in med salt o peppar, bryn o sen stek färdigt i ugn.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

JoannaLi
6/30/18, 9:42 PM
#4

vallhund, vill du utveckla receptet på nr 2? För någon som är väldigt osäker på sånt här 😊 Vad serverar du det med?

MonicaLagerquist
7/1/18, 7:36 AM
#5

Fläskfilé curry och bananer är syndigt gott.

Skiva fläskfilen salta och peppra stek i medlhögvärme så att den nästan är klar.

Lägg i en ugnsfast form.

Skiva och stek bananerna.

Lägg ovanpå köttet

Vispa grädden med lite salt,peppar och curry.

Häll currygrädden över köttet och bananerna.

Gratinera tills det fått en fin färg.

Stolt ägare till fem La permer

Torparmor
7/4/18, 11:14 PM
#6

 #5  Tack Monica 🌺 den varianten hade jag alldeles glömt passar pefekt till mannen som alltid väljer Hawaiipizza.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
MonicaLagerquist
7/5/18, 8:44 AM
#7

#6     Ja antingen älskar man varma bananer eller så hatar man dem.

Jag gillar dem.😃

Stolt ägare till fem La permer

Torparmor
7/5/18, 3:13 PM
#8

#7  I vår familj är vi olika jag avskyr nämligen varma bananer - de blir alldeles för söta, men jag kan ju peta över dem till mannen 👍


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

MonicaLagerquist
7/5/18, 3:22 PM
#9

     #8  Så gör yngste sonen.😉

Stolt ägare till fem La permer

Torparmor
7/5/18, 8:42 PM
#10

#9  😂


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Maria
7/9/18, 1:04 PM
#11

#2 Det receptet ska vi testa imorgon🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
7/11/18, 6:25 AM
#12

#2 Det blev jättegott och det kommer jag att göra igen🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Nathhaliev
7/14/18, 10:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Gjorde denna igår, enkel och jättegod. Du behöver 600 g svensk fläskfilé 1 gul lök 200 g kantareller (alternativt valfri svamp) smör till stekning 0,5 msk soja 0,5 tsk svartpeppar 1,5 msk kalvfond 5 dl grädde 2 msk lingonsylt 0,5 dl färska lingon färsk timjan delikatesspotatis olja salt Gör så här 1. Sätt ugnen på 225 grader. Dela potatisen i mitten. Ringla över olja. Strö över salt. Ställ in potatisen i ugnen i cirka 15 minuter. 2. Skär köttet i småbitar. Skala och finhacka löken. 3. Bryn köttet i smör i en stekpanna. Ta upp köttet. 4. Stek kantarellerna i stekpannan och koka ur eventuell vätska. 5. Tillsätt löken och fräs i ca 3-4 minuter. 6. Lägg tillbaka köttet. Smaksätt med soja och peppar. Häll i fond och grädde och låt den koka ihop i ca 5 minuter utan lock. 7. Rör i lingonsylten. Strö över timjan. Toppa med färska lingon.

Annons:
Upp till toppen
Annons: