Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 1798 ggr
[Thiah]
2017-09-25 14:14

Enkel pulled pork

Jag behöver tips på en enkel pulled pork. Och med enkel menar jag kryddor och tillbehör. Alla recept jag kollat på innehåller så många olika kryddor och såser mm.. Har någon något tips åt mig?

Annons:
parsley
2017-09-25 14:32
#1

Den här gör jag ibland.  Vill man inte blanda egen tacokrydda kan man säkert köpa någon färdig kryddblandning istället och använda den. 

http://paleobutiken.se/index.php?route=pavblog/blog&id=61

parsley
2017-09-25 14:42
#2

Ett recept på pulled lamb, där man kan byta ut lammköttet mot fläskkött om man vill. Ev förändras tillagningstiden något, så man kanske behöver hålla ett öga på maten under tiden den tillagas. Lammkryddan som nämns i receptet kan säkert bytas mot någon annna lämplig krydda

https://www.landleyskok.se/recept/pulled-lamb-med-coleslaw-och-picklad-rodlok

En pulled chicken som man kan göra med fläskkarré om man hellre vill. Det brukar gå bra att byta köttslag och såser som man tycker. https://saltpeppar.se/pulled-chicken/ Den innehåller bbq-sås, men om man inte vill köpa så är det relativt enkelt att göra en egen. Googla på t ex Enkel BBQ-sås eller BBQ-sås LCHF. LCHF-varianterna brukar inte vara så krångliga och kan fungera även om man inte äter LCHF, eftersom de är lätta att göra.  Får man BBQ-sås över så går den bra att frysa in i lagom portionsförpackningar. 

I några av recepten ingår Liquid Smoke. Det är en smaktillsats som finns att köpa i vanliga mataffärer. Gör man pulled med jämna mellanrum så kan det vara idé att ha en flaska hemma, om man inte har något principiellt emot smaksättare av den typen.

JazzBass
2017-09-25 15:04
#3

Bräsera karrén med salt och peppar eller en buljongtärning, en gul lök i klyftor och någon morot i bitar. Inte behöver man en massa kryddor och färdiga såser om man inte känner för att använda det. Salt är ändå den överlägset viktigaste kryddan (om det ens kan kallas en krydda). Medan köttet tillreds, koka ihop en tomatsås som du sedan dränker det rivna köttet i när det är klart. (Tips: Vill du ha lite mer kortfibrigt kött för barnens skull och spara tid, skär karrén i skivor innan bräseringen).

Tomatsås: Fräs en hackad lök och nån matsked tomatpuré  i 10-15 min på medelvärme i lite olja. Rör ner ett par tre hackade vitlöksklyftor och fräs vidare en kort stund. Häll sen över en burk tomatkross och gärna lite örter som tål långkok, t.ex. rosmarin och timjan. Låt puttra ett par timmar på svag värme, tillsätt vatten vid behov om den blir för tjock. Smaka av med salt, chili, lite socker (speciellt om den känns barsk till karaktären, socker mjukar upp smaken väldigt mycket), örtkryddor och kanske lite vinäger om man vill ha mer syrlighet. (Skulle kunna tipsa övriga läsare om att ha i lite vodka i slutet av kokningen då det verkligen är en smakhöjare för tomatsås, men jag vet att du inte själv är intresserad av det). Lite liquid smoke kan vara gott att ha i för lite röksmak. 

Godast tycker jag PP blir på grillen med några bitar rökträ som ger röksmak åt köttet, men då tar det lätt uppemot 12h innan köttet når önskad innertemperatur med ca 100-125 grader i grillen.

Min favoritkryddning för karré består för övrigt av salt, farinsocker, rökt paprikapulver, spiskummin, vitlökspulver, chili och timjan. Har du ingredienserna hemma, prova gärna.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Thiah]
2017-09-25 16:49
#4

#2 färdig bbq sås kan jag gott köpa men vill inge köpa en massa annat extra. Lagar ytterst sällan pp. #3 de där favoritkeyddorna har jag hemma. Och tack för ett recept på tomatsås. Kanske skulle orka prova på det sen. Äter dina barn den? Vår son är ganska modig i maten medan hans mamma är kinkig';)

JazzBass
2017-09-25 18:07
#5

#4 - Jag experimenterar alltid så mycket, senast vid avsmakningen, så det är svårt att ge nåt rakt svar, men ja, de brukar äta maten bara den inte är för stark/kraftig eller annorlunda kryddad. Lite grädde kan göra mycket för att mjuka upp en sås som blivit för kraftig, använde det senast för en timme sedan då jag gjorde en pasta på bl.a. rökt karré (nästan pulled pork) och en superkraftig tomatsås från helgen. Sonen och jag tyckte om det, dottern fick dock annan mat.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: