Annons:
Etiketterrådtips
Läst 4922 ggr
Kasp
9/7/17, 11:22 PM

Kyl och frys, temp

Behöver er kloka råd. Har en ny kyl och frys som bara har ett reglage som reglerar både kyl och frys ihop. Har jag på näst kallaste är det cirka 5 plus i kylen men hela 12 minus i frysen. Har läst att man ska ha 18 minus i frysen, men då måste jag nog ställa in reglaget på det absolut kallaste och då lär det väl bli för kallt i kylen.? Plus dra massa el. :/

Annons:
tlover
9/7/17, 11:37 PM
#1

-18 i frysen minst, +6 i kylen

http://www.lindeenergi.se/3/spara-energi.html

l'm back

Kasp
9/7/17, 11:39 PM
#2

Jo det vet jag, men då lär jag behöva ställa in den på det kallaste läget och då drar det mer el, samt att det lör bli typ en plusgrad i kylen :/

Kasp
9/7/17, 11:40 PM
#3

Min frys har haft cirka 12 minus i två dygn nu. Måste jag slänga det som är i eller kan det vara okej så länge det håller sig kallt nu?

tlover
9/7/17, 11:48 PM
#4

#2 Även energimyndigheten rekommenderar -18 men däremot inte kallare.

Är det en frys eller ett frysfack du har? Frysfack är inte alltid gjorda för att hålla mat fryst.

Om du behöver slänga eller inte beror på många saker, bland annat på vad det är för slags mat. Exakt var gränsen går är svårt att säga då det beror på fler saker än bara temperatur tex matvarans skick då det frystes ner.

l'm back

tlover
9/7/17, 11:52 PM
#5

Ett tips för att spara energi men ändå ha koll på temperaturen är att skaffa en inne/ute termometer. Då behöver du inte öppna dörren för att kolla temperaturen. Väldigt bra vid tex strömavbrott

l'm back

Carmarino
9/8/17, 6:45 AM
#6

#3 Är det som är i frysen djupfryst sedan tidigare så håller det sig. Så länge det inte tinar brukar det gå bra, fast inte hur länge som helst.

Det låter väldigt märkligt att det inte går att ställa frysen kallare. Kolla där du köpt den varför det är så. Rekommendationerna har ju varit -18 väldigt länge så -12 är alldeles för högt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Kasp
9/8/17, 8:33 AM
#7

6, hela natten har jag nu haft den inställd på kallaste läget och nu på morgonen visar tempen minus 16. Går inte att få det kallare. 😱

Kasp
9/8/17, 8:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Det är denna jag har. Står i boken att man kan lagra stora mängder mat. Inte bara att den ska användas för nedfrysning.

Carmarino
9/8/17, 9:59 AM
#9

Vad jag kan se av produktbeskrivningen så är det bara en liten fryslåda längst ner. Dock verkar det som om det skulle gå att justera temperaturen, men det står inte hur. Skulle rekommendera att du kontaktar Cylindas support och frågar.

http://www.cylinda.se/produkt/kok/kylfrysar/9101596


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kasp
9/8/17, 10:20 AM
#10

Nej frysen är ett halvt skåp, alltså har kombinerad kyl och frys, halva är kyl (övre skåpet) och nedre skåpet är frys. Det finns ett reglage som jag sa och har ställt den på det kallaste.

Carmarino
9/8/17, 10:36 AM
#11

Det var jag som såg fel i bruksanvisningen. Pilen för "Fack för djupfrysning" pekar bara på den nedersta lådan, men gäller nog alla tre lådorna.

Kollade vidare i bruksanvisningen och under "Förberedelse" står följande:
• När du använder kylskåpet för första gången skall du observera följande anvisningar under de första sex timmarna.
• Dörren får inte öppnas för ofta.
• Det måste först köras tomt utan mat.

Under "Rekommenderade lösningar på problem" står detta:
Problem: Temperaturen i frysen är mycket hög.
• Temperaturen kanske är inställd på en mycket hög temperatur. Sänk
temperaturen tills den ligger på acceptabel nivå.
• Dörren kanske har öppnats ofta eller lämnats öppen under en längre tid.
• Dörren kan ha lämnats öppen; stäng dörren direkt.
• Stora mängder mat kanske har placerats i skåpet nyligen. Vänta tills frysen
uppnår önskad temperatur.
• Skåpet kanske nyligen har varit urkopplat. Nedkylningen kan ta tid.

Har du följt dessa saker, och temperaturen fortfarande inte går upp på 18 grader, så är det läge att kontakta deras support.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kasp
9/8/17, 11:06 AM
#12

Hade redan löst det och har följt allt. Men eftersom jag sänkte temperaturen till det lägsta igår kanske den behöver mer tid på sig att bi kallare? Har smockfull frys så det kanske tar lite längre tid? Eller jag vet inte.

JazzBass
9/8/17, 12:28 PM
#13

Jag är inte helt säker på vad jag säger nu, men orsaken till att man vill ha -18 eller kallare är väl mycket för att det finns mer än vatten i maten som ska frysa tillräckligt, bl.a. fett, och till det kan det krävas lägre temperaturer. Det stod en del om det här i den förträffliga boken Matmolekyler av Lisa Förare Winbladh och Malin Sandström, men jag minns inte så mycket detaljer utan att kolla boken.

Nog håller råvarorna i -12°C också, men inte alls lika länge som i -18°.  Själv har jag dragit ner tempen i vår frys till -26°C för maximal hållbarhet för allt kött jag har i den. Det är inte ovanligt att jag har kött i frysen i uppemot ett år, då jag regelbundet brukar köpa lite större mängder närproducerat ekokött per gång istället för små uppköp betydligt oftare. Har funderat på att komplettera med en frysbox då frysen tenderar bli rätt full på hösten, och en sån är ju mer energisnål, men frun säger nej av utrymmesskäl. 😭Kanske skulle vara ett vettigt alternativ för dig?

På köttförpackningar och liknande har jag ofta sett att man rekommenderar förvaring i max +4°C, ibland även +2°C, så det är inte helt fel att ha kallare än +6°C i kylen. Jag tror vi brukar ha just +4 grader i kylen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Carmarino
9/8/17, 12:55 PM
#14

#13 Har också sett att rekommendationerna numera ofta ligger på +4°C i kylen, men frysen har väl fortfarande -18°C som standard. Själv föredrar jag lite lägre temperatur där också.

När jag köpte ny frys så ställde jag först in den på den lägsta temperaturen som fanns, men då gick kompressorn i princip dygnet runt, så det blev lite jobbigt ljudmässigt. Därför har jag den på -21°C numera. Blev väl lite miljöskadad när jag jobbade på ett frysföretag. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JazzBass
9/8/17, 1:05 PM
#15

Jag tror vår frys går att ställa ännu lite kallare än nu, men det skulle kännas lite overkill. 😛 Vill inte ha en kompressor som går dygnet runt, även om vår frys är så gott som knäpptyst överlag ändå.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Zepp
10/18/17, 9:17 PM
#16

Aså.. minmum 4 grader i kylen och minimum 18 grader i frysen är baserat på normala matvanor/normal omsättning av matvaror och en kompromiss mellan god hållbarhet samt energi.

Dvs är man jägare och vill förvara sina byten och fördela dessa över hela året så har man separat frys för det ändamålet.. och då kan den då hålla mindre än -20 grader.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
10/22/17, 5:34 PM
#17

Skulle vilja påstå att det är +4 och -23 som gäller. Men det beror så klart på vilken slags färskvara man har i kylskåpet och vad för slags mat man har i frysen. Vet att stora fryslager hade -23 förut iaf.

Carmarino
10/22/17, 5:50 PM
#18

På frysföretaget har jag för mig att lagringstemperaturen var antingen -26 eller -28 grader. Det kräver dock en hel del energi att hålla så låga temperaturer, så jag tror att man kom fram till att -18 grader räcker för hemmabruk. Det var tydligen någon kompromiss mellan hållbarhet och energiåtgång.

Frysexperterna på företaget rekommenderade lite lägre temperatur, men jag minns inte vilken det var. Tror det var runt -22/23 grader.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
10/22/17, 6:01 PM
#19

#18

Kom på efter det jag skrev inlägget att det beror på vilken slags frys man har tillgång till. Hemmafrysar av modernt snitt har avfuktare oftast. Har annars med att ju kallare det är ju mindre fukt och ju mindre fukt ju mindre iskristaller i produkterna. Sen ska jag rätta mig själv med att säga -23.2 grader.

Upp till toppen
Annons: