Annons:
Etikettmatprat
Läst 1311 ggr
Odd
2017-08-22 20:17

Kan man vara sötsugen utan att vilja ha sött?

Sitter här och är lite smått förvirrad… Jag har varit sötsugen i flera timmar nu och försökt tänka ut något jag vill ha, vi har gott om ingredienser i skafferiet för att baka något snabbt, och det ligger kolasås i lådan så jag kan enkelt göra kolasåsmjölk, men varje gång jag tänker "Jag kan ju göra…." känner jag att jag inte vill ha det! Jag känner mig inte hungrig, stod tillochmed och lagade mat innan men det åkte direkt in i kylen för jag kände att jag inte ville ha det… Åt en kokt rödbeta medan maten lagades och efteråt åt jag en apelsin. Båda dessa stoppade jag mest bara i mig eftersom jag tänkte att jag borde äta något. Sötsuget försvann inte, så jag gick ner och åt maten som jag hade lagat tidigare, men nu har det gått flera timmar, är fullkomligt mätt, men jag sitter fortfarande och tänker på godis, samtidigt är känslan bara "Nä det vill jag inte ha, det är något annat". Börjar bli lite frustrerande nu! Kan tillägga att jag undviker inte att äta sött (käkade en våffla med nutella tidigare idag), och har inga planer på att börja undvika det, tycker bara att det är konstigt att jag vill ha socker, men samtidigt inte… Är det någon som känner igen sig och brukar ni kunna lista ut vad ni egentligen är sugna på?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
flocken
2017-08-22 20:45
#1

Låter som mig. Har märkt att jag ofta är törstig. Prova och drick vatten. Brukar kunna dricka 5 dl i ett svep när jag blir sugen men ändå inte

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Odd
2017-08-23 09:46
#2

#1 Ja törstig brukar jag också kunna vara vid såna tillfällen, inte igår dock! Är fortfarande konstigt sötsugen =X

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

JazzBass
2017-09-01 09:26
#3

Börjar vara en tid sedan det här var aktuellt, men är du säker på att det är socker du var/är sugen på, och inte t.ex. fett? Eller en kombination av fett och socker? 

Själv är jag aldrig  sugen på godis och godsaker även om jag har svårt att hålla tassarna borta från sånt då tillfälle ges.  Jag har märkt att det beror på att jag normalt äter så pass stora portioner med tillräckligt med fett och protein att hungern normalt håller sig borta länge. Dock så kan jag bli enormt sugen på hamburgare eller liknande sent på kvällen om jag inte ätit någon middag tidigare på kvällen. Kroppen ropar efter kalorier.

Samma kväll som du skapade den här tråden var faktiskt en sån dag, och jag gick till köket och gjorde en varm smörgås med två stekta ägg, smörstekt lök, champinjoner, paprika och några skivor ost. Det blev jag mätt och belåten på. 😛 Också om jag ätit en måltid som varit ganska snål på fett eller protein så blir jag ganska kort efter (några timmar max) sugen på just det som saknats i måltiden.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Odd
2017-09-01 12:04
#4

#3 Jag tror att jag var sugen på ättikslag faktiskt, åt en smörgås med jordnötsmör och smörgåsgurka, men slutade upp med att jag kastade smörgåsen och åt upp burken med gurka istället haha. Försökte googla på varför kroppen kan behöva det, men fick bara upp resultat på cravings när man är gravid och det tror jag inte det handlar om, eftersom det var några år sedan jag hade sex, och jag är en man =P Men jag har fortsatt haft konstigt förhållande till mat sedan mitt inlägg skrevs, är hungrig men vill inte ha något och mår bara illa när jag försöker äta. Äter vettig mat med protein, fett och kolhydrater, allt hemmalagat och grönsaker till, men magen vill verkligen inte ha det… Åt mackor med nutella igår och det gick bra, men det mår man ju inte bra utav precis, väldigt orkeslös och omotiverad idag. Försökte äta Findus laxpytt till frukost, men nu mår jag bara illa och magen känns överfull, även om det var en liten portion.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

oh-la
2017-09-01 15:10
#5

Kan det vara en släng magkatarr? Får precis samma symptom då nämligen, minus ättiksgurka möjligtvis :)

Odd
2017-09-01 17:53
#6

#5 Ingen aning faktiskt, brukar man inte ha ont i magen av magkatarr?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
oh-la
2017-09-01 18:46
#7

Min kan te sig lite olika. Ibland har jag vansinnigt ont, ibland mår jag bara illa hela tiden. Vissa gånger har jag bara ett sug i magen, känner mig hungrig utan att vara hungrig och äter jag något blir jag mätt efter någon tugga.

Odd
2017-09-01 20:36
#8

#7 Då kan det ju vara något sådant, det har varit ganska stressigt den senaste tiden, finns det något vettigt man kan göra för att bli av med symptomen? Att sluta stressa blir lite svårt, men det jobbar jag också på, haha.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Upp till toppen
Annons: