Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 3237 ggr
JazzBass
2017-08-21 12:39

Tips: Emaljerade grytor på rabatt!

Jag beställde i helgen en ny emaljerad gjutjärnsgryta från Bagaren och Kocken, då de har bra erbjudande just nu på sådana av märket Cyril Lignac (50-65% rabatt): https://bagarenochkocken.se/sokresultat/?query=cyril%20lignac

Jag har länge suktat efter en Le Creuset, men trots att de haft kampanj på sådana i butikerna på sistone så har jag tyckt de varit för dyra, speciellt när jag har andra kärl som gör ungefär samma jobb. Dessa är normalt i nästan samma prisklass och jag tror det också är bra grejor.  (Det är en fransk Michelinkock som gett sitt namn åt det här märket). Jag valde en den ovala röda modellen. Jag antar att både de svarta och röda modellerna är helemaljerade (de röda har vit insida), men det kan löna sig att ta reda på saken innan beställning.

Hos oss kommer den här grytan att ersätta en stor rostfri traktörpanna jag köpte ifjol av märket Nuance. Den är annars bra, men tar för mycket plats på min lilla 50cm breda spis (med skyddsgaller runt som säkerhet för klåfingriga småhänder), och handtaget för smalt och för långt för att den ska rymmas i ugnen. Tror också att jag kommer tycka den här är snyggare att ha på bordet. 😛

Jag hoppas jag får den mot slutet av veckan. Då kan jag återkomma med närmare omdöme. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
JazzBass
2017-08-28 12:46
#1

Fick hem grytan i fredags, men tyvärr levde den inte upp till förväntningarna vid en första koll, så jag packade in den igen och reklamerade den genast. Det var olovligt stort glapp mellan lock och gryta (uppskattningsvis ca 2mm/sida på "långsidorna"), så det gick att gunga på locket när det var på plats. Bedrövligt, speciellt för en pedant typ som jag. 🤪 Annars verkade den helt bra men jag testade den aldrig. Kan de inte byta ut den till ett exemplar vars lock sluter helt tätt (viktigt för att behålla vätskan i grytan under tillagningen så kommer jag sannolikt att byta ut den till en Le Creuset eller Staub istället, som ju marknadsförs som helt täta. Men då får man väl hosta upp med en tusenlapp extra….

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2017-08-31 10:30
#2

Cyril Lignac-grytan är nu på väg tillbaka. Bagaren & Kocken berättade visserligen att jag fått ett måndagsexemplar baserat på videon jag skickade till dem, men att de normalt inte heller sitter "helt perfekt". Mitt ingenjörshuvud antar visserligen att de runda är bättre i det här avseendet (de inbyggda spänningarna som uppkommer vid gjutningen belastar ett runt lock jämnare och skapar mindre skillnader i deformationer runt omkretsen), men förtroendet för märket försvann tyvärr nu på kuppen så jag ville inte ha nånting av det här märket längre.

Istället lade jag in en beställning på drömgrytan, en Le Creuset, 26cm / 5,3 liter, rosmaringrön. En dryg tusenlapp dyrare var den (trots att den var på 28% rabatt), vilket svider en hel del, men då har jag åtminstone en rejäl gryta jag är så gott som helt säker på att är felfri, som jag kommer tycka om, och kommer att hålla i evigheter. Rejält snygg är den dessutom. Valde den här storleken som var bara lite dyrare än 24cm-versionerna (4,1L), för att också funka bra till soppor, och rymmer en hel kyckling vid behov.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2017-09-06 09:37
#3

Grytan kom igår. Lite glapp var det faktiskt också här i locket, men det satt åtminstone stadigt ändå och grytan är ursnygg med den gröna utsidan och gräddvita/sandfärgade insidan. Riktig retrolook. 😛 Jag kokade en BBQ-tomatsås i den igår kväll och jag blev förbluffad över hur låg spistemperatur man klarade sig med. Den småputtrade med plattan på 2:an (keramisk häll, steglös inställning 1-9 på plattorna), även med locket på glänt. Jag är glad att jag till sist valde 26cm-versionen istället för 24cm, den känns helt rätt för olika grytor och soppor. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carmarino
2017-09-08 10:10
#4

Använder själv Le Creuset; både gryta och ugnsformar. Är jättenöjd med dem; särskilt för att de är så otroligt lättdiskade. Inget fastnar verkar det som.

Skulle det sitta kvar lite bränd sås på kanterna så räcker det att ställa dem i blöt i hett vatten en liten stund och sedan ta några tag med diskborsten eller den gula sidan på en skursvamp. Då försvinner allt, och grytan/formen är som ny igen. (Förmodligen försvinner det brända direkt i diskmaskinen, men det har jag ingen. 🙂)

Visst kostar de en del, men det är gedigen kvalitet så de håller "i evighet". Slår man ut priset per år blir det billiga grytor/formar. Brukar dessutom passa på att köpa när det är extrapris. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JazzBass
2017-09-08 11:59
#5

Ja, jag kan verkligen hålla med om det du säger. Har också tyckt att den är extremt lättdiskad, även om jag ännu bara använt låga/måttliga temperaturer och inte haft den i ugn ännu. Nästan lättare att diska än en nonstickpanna faktiskt. Om även ugnsformarna är lika lättdiskade så kanske man borde satsa på en eller två såna också i nåt skede? De är ju inte lika svindyra som grytorna heller. 

Flera har annars undrat om inte det bränner fast lätt i bottnen på en sån här emaljerad panna. Men till dem har jag bara svarat att det inte gör nåt om/att det fastnar fast lite. När vad-man-nu-vill fräsa har fått en bra stekyta så släpper det ju mer eller mindre självmant från bottnen. Dessutom vill man ju ha lite s.k. fond att lösa upp från bottnen när man gör såsen i en sån här gryta, för djupare smak. 

Sist så tycker jag faktiskt utseendet spelar roll också. Den här Le Creusetgrytan är ju hur snygg som helst, och det är trevligt att ha en riktigt snygg gryta på bordet. Förvånansvärt lätt var den också för storleken, då grytan har relativt tunna väggar för att vara gjutjärn. Jag övervägde också en lika dyr motsvarighet av Staub (nu förstås på 20% rabatt med en kod som man får om man börjar prenumerera på B&K:s nyhetsbrev), men valde LC mest av estetiska skäl, tycker de är mycket snyggare. 😃

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carmarino
2017-09-08 12:50
#6

Har faktiskt mest använt ugnsformarna, och de är precis lika lättdiskade som grytorna. Då har jag ändå haft grädde som kokat i formen, så att det blev en svart rand på sidorna.

Normalt sett brukar ju sådana ränder sitta som berget, men i en Le Creuset är det bara att skölja och torka av med svampen. (Vill inte använda diskborsten, för det brända fastnar och är omöjligt att få bort.)

Har använt mina ugnsformar rätt mycket, och det syns inte ett dugg på dem. De är lika fina som när de var nya. Har aldrig någonsin råkat ut för att något bränt fast i bottnen på dem.

Det är dessa ugnsformar jag har och denna gryta. Dessutom kunde jag inte låta bli att köpa det här redskapskruset också, när jag hittade ett i "min färg". 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
JazzBass
2017-09-08 13:00
#7

Låter bra! (Men jag förstod inte helt det du ville säga om diskborsten?)

Just de där formarna har jag sett på också. Få se om/när jag slår till. Den här grytan var en så pass stor investering nu att jag inte riktigt vet när jag vågar köpa nåt nytt till köket igen. 😛

Det var den här grytan jag beställde: https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/le-creuset-gjutjarn/le-creuset-signature-rund-gryta-26-cm-53-l-rosmarin/?nosto=productcategory-nosto-2 

Färgen tyckte jag var lite blekare i verkligheten än på bilden, men det gjorde retrolooken ännu bättre. 😍

Tror den här grytan är en av mina top 10 investeringar i köksväg hittills. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carmarino
2017-09-08 14:08
#8

Vad jag menade med diskborsten var att om man diskar formen med en diskborste (har ju ingen diskmaskin), så fastnar allt det som bränt fast i formen i borsten istället. Det är i princip omöjligt att få bort, så man får slänga diskborsten efteråt. Därför brukar jag ta antingen en gul/grön skursvamp (som är lättare att skölja ur) och ta av det brända med den.

Har formen stått i blöt ett par minuter så funkar det faktiskt med vanligt hushållspapper också. När sedan det mesta "kladdet" är borta kan man diska med diskborste. 🙂

Har köpt mina formar och grytor med några års mellanrum, men jag tycker också de hör till de bästa investeringarna till köket jag har gjort. Just nu är det ju faktiskt 34 % rabatt på de bägge ugnsformarna. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JazzBass
2017-09-08 15:57
#9

Ok, nu förstod jag. 🙂 Såna gånger brukar jag annars slänga diskborsten i diskmaskinen, det brukar göra susen. Om inte så får den bli en grovdiskborste tills den är helt slut. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carmarino
2017-09-08 16:07
#10

Jo, jag vet att man kan slänga diskborsten i diskmaskinen, men eftersom jag inte har någon diskmaskin så är det inget alternativ som funkar för mig. Grovdiskborste kan ju funka, men av någon anledning brukar jag precis ha bytt till en ny diskborste precis innan jag lagar något i ugnsformarna. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-09-10 14:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#11

Gjorde kålpudding idag, och så här såg formen ut efter att ha varit i ugnen 45-50 minuter.

Bild två visar hur formen såg ut när jag tömt den.

Bild tre visar hur formen såg ut när den legat i blöt några minuter och jag hade diskat den med skursvampen och diskborsten. Som synes blev den så blank att man kan se mina händer och kameran spegla sig i formen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JazzBass
2017-09-11 08:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hos oss blev det verkligen ett långkok i grytan igår, i form av en improviserad köttgryta på oxsvans och oxhjärta (* som fick puttra på i 8 timmar, varav sista 1-2h med locket skapligt på glänt och med lite mer värme. Vätskan hade nästan inte alls reducerats efter 6h, så locket sluter faktiskt riktigt bra även om det känns som det finns ett visst glapp. Hjärta hör till sånt jag inte riktigt uppfattat som aptitligt direkt, men det smakade förvånansvärt bekant. Antagligen ätit det i form av köttgrytor i skolan. Gjorde dock felet att skära upp det för grovt då jag trodde det skulle falla isär som oxsvansköttet, men det gjorde det aldrig, så efteråt fick jag skära upp varenda bit i mindre bitar för att det skulle bli lätt också för småbarnen att äta det. (Grytan blev utomordentligt god, förresten. Skulle inte ha blivit det minsta besviken om jag fått detta serverat på en finare restaurang, även om det kanske inte är så jättevackert i grytan på bilden nedan.🙂)

Under reduceringsfasen då grytan gottade ihop sig ordentligt glömde jag bort att röra om, så en del kött brände fast lite i botten då, men inte värre än att det lossnade och löste upp sig med lite skrap med trägaffeln (det var inte för bränt utan bara liksom ordentligt brynt). Efteråt var det också busenkelt att diska grytan, bara några varv med diskborsten så var den ren. Den här fördelen, att grytan är så lätt att diska, hade jag inte räknat med alls när jag köpte den, men det är en välkommen bonus. 🙂

Totalt sett så inkräktar förstås den här grytan på tryckkokarens revir, men båda har nog ändå en given plats i mitt kök oberoende. Det som talar för den här grytan - om man inte har bråttom - är ju att man kan ställa den på bordet direkt. Det kan jag inte tänka mig att göra med tryckkokaren då den är så djup och inte speciellt vacker heller. Den kräver alltså ett speciellt serveringskärl. Det är inte heller osökt att tänka sig att jag gör till exempel en gryta i stil med den här köttgrytan i tryckkokaren (det är ju såna som den är perfekt för), och sedan röra ihop till en pastarätt i den här nya grytan som jag sen ställer på bordet.

(* Aldrig köpt förut, men det hade liksom oxsvansen kort datum och såldes med 30% rabatt. Det är ju så lite kött på oxsvans (som snarast är att betrakta som buljongben), och jag ville ha lite mer substans i grytan till förmånligt pris.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carmarino
2017-09-11 09:18
#13

Tror inte ens att en fin restaurang hade kunnat servera gryta på ett vackert sätt. Det ligger ju i rättens natur att det ser "slafsigt" ut. Den ser i alla fall god ut. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
JazzBass
2017-09-11 10:28
#14

Tack! Det har du nog rätt i och jättegod blev den. 🙂 Nu blev det ju sist och slutligen ganska liten mängd efter reduceringen och de stora benen borttagna, så just i det här fallet hade jag antagligen hällt upp grytan i en skild serveringsskål oberoende. Nu blev den ju också klar så sent (den var ju tänkt till middag idag) så jag flyttade den till ett mindre kärl redan för att inte ta upp så mycket plats i kylen och svalna fortare. Lite åt jag dock upp genast förstås, i form av en varm smörgås på rågbröd. God kvällsbit. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: