Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 1333 ggr
Iskall
2017-08-04 12:46

Tips till fläskytterfile

Har fläskytterfile i frysen som jag skulle vilja tillaga, men vet dock inte hur, vill göra nått nytt med det. Någon som har nå tips?

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Annons:
Carmarino
2017-08-04 12:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vet inte om detta är nytt för dig, men jag har gjort den här med både fläskfilé, fläskytterfilé och kycklingfilé med gott resultat.

Ingredienser
1 fläskfilé, fläskytterfilé eller ca 600 g–1 kg kycklingfilé
1 stor gul lök (hackad)
2 msk fond eller 2 buljongtärningar (eller enligt anvisning till vattenmängden för risportionerna)
3 dl grädde
Ketchup eller tomatpuré
Ris, 6–8 portioner (t.ex. Uncle Bens långkorniga ris, men det går bra med jasminris också – glöm inte att skölja det bara)
Salt och peppar efter smak
Ev. tomat och champinjoner (valfritt)

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader.
Putsa filén ren från hinnor (fläskfilé) och skiva den.
Bryn kött och lök och lägg dem i en ugnsform.
Champinjoner blandas, om man vill, ner tillsammans med övriga ingredienser.
Lägg i det råa riset.
Koka upp den vattenmängd som riset kräver enligt anvisning på paketet (ca 6–8 portioner).
Lös upp fonden i vattnet.
Vispa ner ketchupen/tomatpurén i grädden tills färgen är ljusröd.
Häll ner gräddblandningen i formen.
Fyll upp med buljongen. Spara lite för senare påfyllning om det skulle behövas.
Rör om i formen så kött, lök och resten blandas. Se till att köttet hamnar under ytan annars bränns det.
Grädda i mitten av ugnen.
Smaka av efter ca 1 tim. Riset ska vara mjukt och krämigt, och nästan all vätska bortkokt.

Tillagningstid: ca 30 min + ca 1 tim i ugn

Tips!
Man kan om man vill lägga på tomatskivor över hela ytan efter ca 50 min och grädda ca 10 min till.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Iskall
2017-08-04 14:12
#2

#1 Tack så mycket. Det lät gott det :)

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Carmarino
2017-08-04 14:24
#3

#2 Det är det också. Blev riktigt sugen själv nu. 🙂

Du kan säkert lägga till lite egna kryddor om du vill. Har inte testat, men jag tror att det kan bli gott att ersätta en del av tomatpurén/ketchupen med t.ex. sweet chilisås.

Har själv alltid använt burkchampinjoner, men annars kan man nog steka färsk svamp och lägga i om man hellre vill ha det.

OBS! Det är viktigt att riset blir ordentligt genomkokt, för annars blir det inte gott.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JazzBass
2017-08-07 15:25
#4

Jag har inte hunnit vara så mycket på iFokus på sistone så jag har missat det här inlägget, men tänkte svara ändå. Jag har den senaste tiden tillagat (grillat) hel fläskfilé några gånger och verkligen fått orsak att revidera min uppfattning om styckdetaljen som torr, trist och smaklös. 🤐😉 Det viktigaste är att inte översteka den och tillaga den försiktigt i 120-160 graders temperatur. Om man plockar ut den vid 60 graders innertemperatur så stiger den ännu några grader, och den är perfekt vid 63-67 grader ungefär. Den ska inte upp till 70°C eller över. 63°C är en helt säker temperatur för griskött numera (och det ger inte rosa kött i mitten). Jag grillar på indirekt värme endast, med lock på förstås, och gärna med lite rökspån på glöden för lite röksmak. 

Helt naturellt (läs: bara saltat & pepprat) är jag fortfarande inte nåt jättestort fan av fläskfiléns smak, men det finns flera kryddningar som lyfter smakerna rejält. En som blev supergod var med salt, senap, svartpeppar, dill, timjan och en gnutta farinsocker. Rökte den med billigt alspån och det förde genast tankarna till skärgården. 🙂 En annan kryddning jag gillar för fläskkött överlag är salt, spiskummin, rökt paprikapulver, svartpeppar, farinsocker och timjan.

--

Man kan väl tolka det här inlägget som att jag indirekt dissar Carmarinos recept ovan, men det är absolut inte min avsikt, och om köttet skivas tunt har inte innertemperaturen lika stor betydelse som om köttet är i tjocka bitar. Jag skulle dock själv i första hand testa nåt fetare kött än filé, t.ex. fläskkarré, hårdsteka skivor av fläsksida, eller kycklinglårfilé till en rätt där köttet kokas. Det borde bli något saftigare och mörare vid längre tillagningstider, tack vare högre fetthalt och mer kollagen som bryts ner till gelatin under tillagningen. Inte skulle du ha råkat testa det? I övrigt låter receptet riktigt gott och dessutom enkelt. Ska definitivt testa det! 👍

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carmarino
2017-08-07 16:24
#5

JazzBass, jag har inte testat med mer än fläskfilé och fläskytterfilé. (Minns inte säkert om jag testat kycklingfilé, men jag tror det.) Det blir bättre om man inte skär alltför tunna skivor av filéerna, för annars är det lätt hänt att köttet blir lite torrt. Det är också viktigt att se till att köttet är täckt av vätska hela tiden.

Man kan säkerligen krydda med lite vad man tycker. I originalreceptet stod det bara ketchup, men det tycker jag inte är särskilt gott, så jag tog tomatpuré istället. Tror att det funkar bra även med t.ex. chilisås för att få lite sting i det. Eller också kryddar man med chili - eller några andra favoritkryddor, kanske enligt dina förslag ovan?

Faktum är att köttet blir mört och gott trots att det inte är så mycket fett på filéerna, men det gäller ju att inte bränna det.

Det här är ju bara "riktlinjer" och man kan säkerligen göra det med många andra sorters kött. I ursprungsreceptet stod bara fläskfilé, men jag testade fläskytterfilé en gång när jag upptäckte att jag hade en i frysen som jag behövde göra något av innan den blev för gammal. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vixxen
2017-08-12 19:04
#6

Har testat! Supergott!

Annons:
Carmarino
2017-08-13 10:31
#7

Roligt att du gillade det VoxBauers. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: