Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1445 ggr
tlover
2017-07-01 12:16

Mat som kan ätas med en hand utan att söla?

Min man ska börja ett jobb där det bästa tillfället att ta lunch är när han kör bil så vi behöver tips på mat (dvs inte mackor el liknande) som man kan hålla i en hand och äta utan söl och problem. 

Det bästa jag kan komma på är piroger och paj men det blir nog lite tradigt att äta varje dag

l'm back

Annons:
hellah
2017-07-01 12:33
#1

Tycker det verkar trafikfarligt :-0. Kolla med facket, alla har rätt till lunchpaus, dvs att sitta ner och äta utan att behöva tänka på jobbet :-). Annars finns det tetror m sugrör med näring som tex cancersjuka får. Dyra om du inte får dem på recept.

landsbygdsbo
2017-07-01 12:33
#2

Lika vansinnigt som att använda mobiltelefonen utan handsfree vid körning!

Ren idioti att köra och äta samtidigt

Honestyisdead
2017-07-01 12:35
#3

Låter som en dålig idé. Bättre att stanna.

Sindri
2017-07-01 12:41
#4

Om det inte måste ha ett "skal" kan man ju ha en låda på passagerarsätet med lite plockmat i. Osttärningar, korv- eller skinkbitar, köttbullar, skalade räkor, cocktailtomater, bitar av paprika, morot etc.  Beror ju lite på möjlighet att hålla kallt, men det finns ju små kylbagar och med en kylklamp i håller det flera timmar.

En sak jag gjorde häromveckan och som är otroligt gott är beef jerky.  Marinerade och torkade skivor av nötkött (jag använde lövbiff).
Bra med näring i, nackdelen är att man kan behöva lite tandtråd efteråt… Och dricka mycket eftersom det är torkad mat.

Frukt kan man också skära i mindre bitar och äta som efterrätt. Ha en gaffel som extra hjälp så man slipper kladda ner händerna. Och rekommenderar en STOR servett (eller handduk) i knät så det inte blir fläckar på pinsamma ställen…..

Maria
2017-07-01 12:49
#5

Det går inte att ge råd om mat som ska ätas tillsammans med bilkörning. Att det förekommer är en annan sak men att tipsa känns väldigt främmande.

Bäst är som Hera skriver att köra åt sidan och äta i lugn och ro för allas säkerhet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Shailina
2017-07-01 12:52
#6

Man har enligt lag krav på en lunchrast.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Annons:
Rumblebee
2017-07-01 12:58
#7

Eller köpa en sådan där ölhatt och hälla i smoothies :P

landsbygdsbo
2017-07-01 15:27
#8

Det handlar väl knappast om matraster, det handlar väl om det idiotiska att dela uppmärksamheten mellan käk, väg o trafik.

Att stanna 5 minuter för att trycka i sig käk, slå en drill kan knappast någon neka till.

Om det nu inte är så att man jobbar som egen, på uppdrag.

tlover
2017-07-01 16:21
#9

Tekniskt sett är arbetsdagen över men det kommer att vara lång väg hem därav äta i bilen. 5 minuter hinner ingen äta en normal måltid på.

Kan man inte föra en pirog till munnen då man kör så kan man ju inte heller föra en mugg till munnen då man kör. Ska det även vara förbjudet att dricka då man kör.

Jag ser för att vara ärlig inte liknelsen med att prata i telefon, att jämföra med en färdiggjord dryck skulle vara bättre jämförelse

Eventuell förberedelse (tex att ta fram maten) skulle såklart göras vid en parkering

l'm back

landsbygdsbo
2017-07-01 16:33
#10

Att föra en nappflaska till munnen är en sak, men en kaffekopp eller plocka fram ngt att äta…nej.

Ta då 20 minuter eller 1/2 timme..så länge kan du nog vänta istället för att få ett samtal från en medkännande polis

tlover
2017-07-01 16:55
#11

Jag gissar att det är väldigt tyst i allas bilar med tanke på att prata tar upp mer uppmärksamhet än att föra en pirog till munnen eller en såndär bilmugg/pipmugg till munnen.

Visst man ska inte ta onödiga risker men bara man sätter sig i en bil så är det en risk. Det är ju alltid en övervägning som får ske på plats.

Men han har löst det på annat sätt så jag behöver inga mer tips

l'm back

Maria
2017-07-01 17:21
#12

#11 Fast du ville ju ha tips om lunchmat som kunde ätas i farten och det kändes aningen knepigt.

Att äta innebär ju att man kan söla. En pirog kan ramla i bitar och man kan lätt tappa uppmärksamheten. Hur du nu kan jämföra detta med att prata???

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2017-07-01 17:28
#13

#12 Att äta är mer i muskelminnet. Att prata kräver koncentration vilket då stör koncentrationen från vägen

l'm back

Annons:
landsbygdsbo
2017-07-01 22:03
#14

#13

Visst, men hur lätt är det inte att sätta i halsen eller tappa en bit ner i knät..då reagerar reptilhjärnan under ngn sekund och då risker du ju att få det otrevliga samtalet. Det är en sak, men värre är väl att ngn oskyldig stryker med pga av pirogen…..🤪

JazzBass
2017-07-03 11:56
#15

Jag har väl ätit en och annan hamburgare och ett par ihopvikta pizzor i bilen. (På landväg, absolut inte i stadstrafik). Men det absolut är inget jag rekommenderar, och jag skulle verkligen avråda från att sätta i system att äta i bilen. Det är bättre att din man kommer hem lite senare istället för att dagligen tumma på trafiksäkerheten. Det enda jag tycker är någorlunda säkert att äta är snacks i olika former. Sånt man kan plocka i sig från sätet bredvid med en hand, en munsbit i taget, utan att behöva släppa blicken från vägen eller riskera att spilla nåt på sig. En flaska vatten har jag nästan alltid bredvid mig när jag kör längre sträckor och det ser jag inget problem med.

Själv äter jag inga småportioner, och har inga problem med att äta en fullstor måltid på 5 minuter, eller max 10 om man också räknar med tiden det tar att plocka ihop måltiden från ett buffébord och lägga bort brickan. Den tiden borde inte göra varken från och till. Hinner din man inte inte äta nåt rejälare innan avfärden så kanske det räcker med ett mindre mellanmål innan start så äter han mer när han kommer hem istället?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
2017-07-03 12:44
#16

Som sagt han har löst det på ett annat sätt, han kommer att jobba 6 dagar i veckan istället för 5 då funkar det ihop med hans andra jobb.

l'm back

[Roe Deer]
2017-07-06 07:21
#17

-Nyttiga ihopvikta pannkakor på sojamjöl/kikärtsmjöl/rismjöl osv.. 
-Grönsakssmoothie

Men kom ihåg att om man  äter under stress och är ofokuserad medan man äter skapas en negativ påfrestning på kroppen som kan leda till ohälsa. Sedan är det väldigt oansvarigt att äta och köra bil samtidigt. Tänk om han kör ihjäl ngn… det skulle vara väldigt tragiskt och onödigt.

Upp till toppen
Annons: