Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 2615 ggr
Kasp
2017-06-27 00:33

Torkade gula ärtor

Vad är det för konsistens på kokta gula ärtor? Är de fasta som kikärtor? Vad är det i övrigt för skillnad mellan kikärtor och gula och gröna (nu menar jag inte frysta utan torkade)) ärtor? Användningsområde? Näring? Smak?

Annons:
JazzBass
2017-06-28 13:31
#1

Både gula och gröna torkade ärter används på likartat vis. Jag har inte så mycket erfarenhet av dessa, men i Sverige görs (väl) ärtsoppa i huvudsak på gula ärter, medan man i Finland gör dem på gröna (alla torkade). Möjligtvis är den finska gröna ärtsoppan något "murrigare" i smaken än den svenska gula, men nån enorm skillnad i smak är det inte vad jag minns. Men det är väl minst 10 år sen jag åt en svensk gul ärtsoppa, kanske t.o.m. 25, så jag kan minnas fel.

Kikärter är rätt så annorlunda än båda ovanstående ärttyper skulle jag säga.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Kasp
2017-06-28 15:29
#2

Nu svarade du inte riktigt på mina frågor, vet att man kan göra ärtsoppa men tänkte på ex ha dem i grytor osv eller andra användningsområden. Går det att frysa kokta gula ärtor på samma sätt som kikärtor? Blir de gula ärtorna fasta som kikärtor?

JazzBass
2017-06-28 15:45
#3

Jag svarade på det jag kände att jag kunde bidra med. Det går säkert att använda blötlagda torkade ärter i grytor osv, men jag är lite rädd att det kan bli ganska "grötigt". Tror inte de blir lika fasta i konsistensen som kokta kikärtor. Kanske det blir bra också, ingen aning. Angående infrysning så ser jag ingen orsak till varför man inte skulle kunna frysa in kokta ärter, det går ju fint att frysa in ärtsoppa och andra rätter på diverse baljväxter.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Kasp
2017-06-28 18:14
#4

Med kikärtor fryser jag dem i en påse och så kan man plocka ut en näve då och då, men det går inte om de skulle bli mosiga och klumpa ihop sig till en stor klump i påsen. Det är lite det jag tänker på.

Carmarino
2017-06-29 11:08
#5

Det beror nog lite på koktiden. Kokade ärtsoppa en gång, men kokade den inte så länge. Då blev ärtorna ungefär som kikärtor i konsistensen. Soppan blev inte heller "mosig", som riktig ärtsoppa ska vara, utan det var bara kokt vatten med ärtor i.

Du kan ju testa att koka en liten mängd gula ärtor och se om de blir som du vill ha dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kasp
2017-06-30 22:28
#6

5: det gör nog det. Testade att koka ärtsoppa och som du beskrev blev det lite som kikärtor "ärtor i vatten". Men eftersom syftet denna gång faktiskt var soppa så fortsatte jag att koka dem längre och höjde värmen så att de fick koka lite hårdare. Vissa var fortfarande ändå som kikärtor i konsistensen medan andra var mosiga. På vad andra skrivit var jag rädd att det skulle bli mos av ärtorna när man kokade men nu vet jag. :P

Annons:
Zepp
2017-07-11 17:44
#7

Mm.. misstänker att torkade ärtor uppför sig litta samma även om de är gula eller gröna!

Iallafall.. gula har jag litta erfarenhet utav., de skall blötläggas minst ett dygn innan de kokas.. i bästa fall, det varierar med olika skördar och år!

Tvivlar på att det är någon skillnad på gröna ärtor?

Oandrsidan det finns färdiga redan kokta ärtor kokta och sen frystorkade.. men då oftast i påsar som det står ärtsoppa på, de behöver lixom inte blötläggas/kokas lika länge!

Menna,, varför har ingen sin mors kokbok kvar längre.. där står hur man lagar mat av olika livsmedel.. eller så är det mormors gamla kokbok?

Sök på antikvariat!!

Ursäkta min spydiga attityd.. no pun intended, jag kunde lixom inte låta bli!😕

Hoppas mitt budskap gick fram hur som helst?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kasp
2017-07-11 20:56
#8

Jag vet att man ska blötlägga och hur man tillagar. Min fråga gällde om de går att styckfrysa utan att det blir en stor klump av allt.

Zepp
2017-07-11 21:22
#9

Man fryser in i olika små klumpar som sen lämpar sig för enskilda måltider.

Detta gäller för övrigt annat som man fryser in oxå.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Carmarino
2017-07-12 09:51
#10

Eller också är man smart och brer ut dem på en bricka, som man ställer i frysen tills de är frysta. Då häller man över dem i en påse, så har man styckfrysta ärtor och kan ta ut så mycket man behöver.

Det går också att hälla dem i en påse från början, men då får man "bre ut dem" i påsen istället. Det funkar bra, även om några stycken brukar bli hopfrysta. Oftast är det dock inga problem att dela på dem sedan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kasp
2017-07-12 22:27
#11

#10 tack! Det var exakt det min fråga var. Brukar göra så med kikärtor och bönor men gillar gula ärtor och funderade på om man kunde göra likadant med dem. Var rädd att de skulle bli för mosiga, eftersom överallt bara står om ärtsoppa och inget annat, för att styckfrysa som bönor.

Carmarino
2017-07-13 09:40
#12

#11 Är bara ärtorna inte överkokta, så att de blir mosiga, så är det inga problem att styckfrysa dem. Den metoden funkar med de flesta livsmedel, så länge det inte gäller mos eller saft/juice och liknande. Bara man ser till att de inte är ihopklumpade innan de är helt frysta så funkar det jättebra. Jag gör likadant med bullar t.ex.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: