Annons:
Etikettmatprat
Läst 1323 ggr
Maria
2017-06-18 11:08

Ni som kan grilla

Vi ska grilla idag och vi är verkligen inga grillare😃

Det blir fläskkarré som ska marineras 1 timme innan.

Vet ni om köttet vinner på att marineras längre? Kan jag göra det redan nu?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Lillyrod
2017-06-18 11:23
#1

Man kan lägga i marinad flera dagar innan om man vill. Ju längre tid desto mer smak och det tar kortare tid att grilla. Lycka till!

Lexie82
2017-06-18 11:24
#2

Det är svårt att marinera för länge, så gör det redan nu du

Maria
2017-06-18 11:27
#3

Åh tack för snabba svar🙂 Då vet jag vad jag ska göra nu.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2017-06-18 19:54
#4

Kött som ska marineras bör ligga minst ett dygn, gärna flera dygn 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
2017-06-18 21:09
#5

Marinaden (om man räknar bort saltet) går in i köttet max någon enstaka millimeter oberoende av tid. Salt dras in i köttet någon centimeter per dygn, längre ju längre man har tid att vänta. Det är värt att salta i god tid före grillning, men inte nödvändigtvis marinera, alltså. Vad man än gör ska man undvika att salta 5-30 minuter före grillning, då är det bättre att grilla genast efter saltning. Detta eftersom salt drar ut vätska ur köttet och gör ytan fuktig, och fukten är fiende nr 1 om man vill ha bra grillyta (detta kanske är viktigare dock om man kör kött som absolut inte ska värmas för mycket. Karré är ju förlåtande och blir nästan bara bättre av att ligga länge på grillen). Låter man köttet ligga saltat , helst på ett galler, i 45 minuter eller mer dras en del av vätskan in på nytt och ytan torkar lite. Marinad är i sig inte heller speciellt bra att ha på köttet när man ska grilla. Då är det bättre att låta köttet marineras länge, torka av det innan grillning, och istället pensla på mer marinad mot slutet av grillningen.

Jag gissar att ni ska grilla biffar? Själv är jag svagast för helgrillad (eller egentligen rökt) karré som få vara många timmar och gotta sig i svag värme på 100-120 grader, men det kan kräv lite övning att få till det om man är ovan med low&slow. Hursomhelst, så tycker jag karré blir godast (saftigast med fett som smält och gör allting saftigt) då den får grillas indirekt i moderat värme (kanske 160°C) tills innertemperaturen är ca 75-80 grader, och sen till sist grillas över direkt värme  för att ge den rätta ytan.  Det tar längre tid, men är värt väntan, speciellt om man lägger med lite rökträ med kolen och förstås kör med lock på (enda sättet att grilla indirekt).

Om marinaden innehåller en betydande mängd socker, naturligt eller tillsatt, bör man vara försiktig med för hög värme för länge, då sockret kan brännas och ge bittra smaker (been there done that). Låg temperatur är bra av den här orsaken också.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Soligajag1
2017-06-19 15:14
#6

#5 Tackar  så mycket för grilltips!

Detta spar jag! Jag gillar oxå att grilla, fläskkarré blir godast, eftersom det är mer fett i,  Visst går det att grilla fläskfilé, men den blir så torr, tycker jag .

Annars tycker jag att lax är gott att grilla i folipaket! såenkelt o gott, jag brukar salta laxen,  gnida in saltet, ha på citronsaft, röd lök i skivor på fisken.

Mums!  Sedan gör man en god kall sås av rom, creme fraiche, citron och salt, röd lök -hackad smått .

HH 🙂

Annons:
JazzBass
2017-06-19 23:43
#7

#6 - Glad att kunna ge lite tips! Ja karré blir så bra tack vare det höga fettinnehållet. Filé blir också bra men blir lätt torr om man har bråttom. Man måste ha koll på innertemperaturen med filé och helst köra indirekt med väldigt låg temperatur i grillen, under lock och gärna med rökträ (alflis funkar fint) på kolbädden, och eventuellt bränna av ytorna till sist på hög värme (det vill man ju göra speciellt om köttet är i biffar). Innertemperaturen ska helst bara upp till 63 -65°C  - får plockas vid 60° ungefär - vilket är en helt säker temperatur för vårt fina nordiska griskött. Går det upp till 70°C eller över så blir det lätt väldigt torrt.

Tack också för dina tips! 👍 Låter riktigt gott! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

OlgaMaria
2017-06-20 13:28
#8

Ett tips är att ha lite ättika i marinaden när man ska grilla fläskkarré. Så gott! :-D

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Martin
2017-08-13 22:36
#9

#6 Glöm inte att du kan med gott samvete köra lax utan foliepaket också. Kör en hel laxsida (om den får plats på grillen såklart) med lite av det du skriver ovan på den. Vi brukar köra lite citronskivor, dill, ibland hackad rödlök. Citronpeppar ibland, och gärna chili också. Kör den indirekt med stängt lock, tar inte så lång tid. Mycket saftigt och gott, och resten kan man äta dagen efter till en sallad (om det nu mot förmodan blir en rest kvar).

mvh Martin

JazzBass
2017-08-14 08:31
#10

Ett annat tips med hel laxfilé, eller mindre bitar med skinnet kvar, är att lägga den på ett eller två vanliga pappersark, för att den inte ska fastna på grillgallret. Det gör det också lätt att dra av skinnet före servering. Vill man servera ett krispigt grillat skinn är tipset förstås inget vidare, men annars samt vid lite längre rökning förenklar pappret hanteringen av filén avsevärt.

Grillar man hel filé är det också gott och enkelt att lägga lite rökträ (flis eller mindre bitar av t.ex. al eller äpple) direkt på kolen för lite extra röksmak. I motsats till vad det står på vissa påsar med rökspån så rekommenderar jag (liksom många andra inbitna grillare) absolut att inte blötlägga spånen.  Det ger visserligen mer rök, men en inkomplett förbränning som skapar en beskare röksmak och mer ohälsosamma ämnen i maten. Dessutom tycker jag röksmaken kommer bäst till sin rätt då ytan på fisken är rejält saltad. 🙂

Jag rekommenderar annars absolut att använda en digital termometer, eller helst två, när man grillar/röker med lock. Man behöver för det första ha koll på innertemperaturen i fisken/köttet för att det ska bli exakt som man vill ha det. Speciellt filéer av kött och fisk är känsliga; jag tycker själv att lax blir torr och trist om temperaturen når över 60 grader, så jag siktar på ca 50-55 graders sluttemperatur och plockar bort den strax innan. Lufttemperaturen i grillen är också bra att mäta med digital termometer.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Gronstedt
2017-08-21 13:34
#11

Om ens trädgård är hemsökt av parkslide, kan man med fördel använda dess blad i stället för papper under både fisk och kött 🙂.

Upp till toppen
Annons: