Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 1494 ggr
tlover
5/28/17, 5:30 PM

Hur får jag snygga filéer?

Hur försiktig jag än är så ser mina filéer hemsk ut tycker jag. Det största problemet är när jag rycker ut de tvärgående benen (i brist på bättre förklaring) med pincett. 

Jag filéar främst div olika fjällfisk i mellanstorlek både laxfisk och rundfisk. Jag använder såklart den vassaste filékniv jag har.

l'm back

Annons:
JazzBass
5/29/17, 8:25 AM
#1

Är väl bara övning som gäller här. Är verkligen ingen expert på att filéa fisk men vad gäller att nypa bort ben så har jag åtminstone blivit rätt hyfsad på det. Svårt att göra helt perfekt, men ganska bra blir det i alla fall bara man nyper med pincetten på rätt ställe direkt och drar i benen åt precis rätt håll medan man håller filén på plats med andra handen. Men på vissa fiskar sitter benen hårdare fast än på andra ändå, och abborrar brukar man ju "byxa", d.v.s. skära bort ett stycke av filén innehållande alla småben. För tunnare filéer brukar jag dock till vardags strunta i att ta bort alla småben på förhand, det går ju ganska lätt att göra på tallriken bara man vet var de sitter och inte har panerat filén för mycket.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: