Annons:
Etikettfågel
Läst 2102 ggr
JazzBass
4/7/17, 1:48 PM

Leversås :-)

Jag har personligen aldrig haft nåt problem med lever, men om det är nåt jag vet att verkligt många inte alls tycker om är det just lever. Eventuellt bortsett från leverpastej. Mina (få) försök att tillreda lever - det är ju väldigt näringsrikt och hälsosamt - till mig och vårt äldre barn som snart fyller tre har också varit misslyckade, han har inte velat ens smaka. Men igår åt han självmant så gott som hela portionen spaghetti med leversås och lingonsylt som han fick serverad. Inte illa med tanke på att han har varit väldigt kinkig med maten på sistone och vi har varit tvungna att mata honom för att han skulle få i sig nåt alls. Många saker spottar han genast ut om man ens kommer så långt att man får honom att smaka på det.

Det här blev sannolikt den godaste leversåsen jag nånsin gjort. Speciellt gott tyckte jag det blev med en aning kanel i såsen, hade läst att det passade ypperligt till kycklinglever. Kycklinglever är annars något mildare i smaken än nöt- och svinlever och säkert ett bra val för introduktion av leverrätter.

Recept:

  • 1 stor gul lök

  • 1 stor morot

  • 3 vitlöksklyftor

  • 300g kycklinglever - halvtinad

  • 1 msk olja till stekning

  • 50g smör

  • 1 tsk kanel (jag valde ceylonkanel denna gång)

  • 1/2 tsk rökt paprikapulver

  • 1/2 tsk torkad timjan

  • 1/2 msk ljus soja

  • 1/2 msk asiatisk fisksås

  • 1 1/2 dl vispgrädde

  • Svartpeppar 

  • Salt

  1. Tärna löken och moroten lika grovt (ca 8x8x8mm bitar). Hacka vitlöken. Tärna kycklinglevern relativt fint. 

  2. Hetta upp en stekpanna med oljan i och fräs löken och moroten ca 10-15 minuter på medelvärme.

  3. Tillsätt vitlöken, paprikapulvret och kanelen och fräs vidare nån minut. 

  4. Höj värmen till max. Skuffa allt åt kanterna i pannan, lägg i smöret i mitten och även kycklinglevern när smöret smält och slutat fräsa. Rör om i levern  emellanåt så den steks runtom, och rör sakta ihop allt till en röra. 

  5. Tillsätt grädde, sojan, fisksås och timjan, och dra några varv med pepparkvarnen över. Rör om och låt puttra en stund. Smaka av med soja/fisksås, salt, svartpeppar och kanel. Tillsätt lite vatten om det blir för tjockt. 

  6. Servera med fullkornsspaghetti kokt al dente, smaksatt med lite olivolja och örtsalt. Potatismos funkar säkert också utmärkt. Och förstås lingonsylt, allra helst hemlagad. 

Tyvärr är det svårt att ta en snygg bild på leversås, men här är nu en bild i alla fall. Borde ha tagit en bild av själva portionen istället, men jag föredrar att äta maten genast istället för att fota den. 😎✨

Leversås

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Carmarino
4/7/17, 2:00 PM
#1

Den här såsen låter god. Skulle kanske testa den. Har ju ett paket kycklinglever i frysen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Aleya
4/7/17, 2:10 PM
#2

Haha nu blev jag sugen på lever.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

JazzBass
4/7/17, 2:28 PM
#3

#1 och #2  - Vad kul! Ja den var riktigt god som sagt, så testa gärna. 🙂 Observera att mängderna är ungefärliga (jag måttade inte upp nåt) så smaka av vid tillsatsen av salt, umamibomber (soja&fisksås) och kryddor. 

Mängden torde vara lämplig för ca 3-4 portioner. Jag och sonen åt av den här såsen både igår kväll och idag till lunch. Frun blev utan, men jag tror inte hon hade velat ha det heller. 😃

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Aleya
4/7/17, 2:32 PM
#4

#3 Jag kommer dock skippa kanel då jag inte gillar det. 😂 Ja jag är som en stor barnrumpa i det fallet. Ska testa sumak istället.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

JazzBass
4/7/17, 3:04 PM
#5

#4 - Ok. 🙂 Som sagt använde jag här dock ceylonkanel  (som vanskligt nog även kallas för "äkta" kanel), som smakar väldigt mycket mindre kanel än vanlig cassiakanel p.g.a lägre kumarininnehåll. (Länk för den intresserade: http://taffel.se/blog/det-finns-ingen-akta-kanel )

Om du vill ersätta kanelen med nåt annat intressant så kolla den här sidan:

https://www.sydsvenskan.se/2010-01-24/nagra-ord-om-kycklinglever

(Lade in den här länken också i första inlägget men det skadar väl inte att lägga in den på nytt). 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carmarino
4/7/17, 5:14 PM
#6

#5 Om ceylonkanelen smakar lite mindre än cassiakanel så räcker det nog om man bara pudrar lite kanel över, istället för att ta en hel tesked. Har nämligen inte hittat någon ceylonkanel, och jag har massor av cassiakanel i skafferiet.

Fast jag kommer att hoppa över vitlöken, och byta ut paprikapulvret mot lite cayennepeppar. Jag tål nämligen varken vitlök eller paprika. Tror det blir gott ändå. Glad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
JazzBass
4/7/17, 5:36 PM
#7

#6  - Ja det borde funka bra så. Ceylonkanel tycker jag säljs nästan överallt när den blivit så hajpad på sistone, men lättast hittar man den i eko/hälsokostaffärerna. Men om man vill ha en kanel som smakar kanel så som vi är vana att den smakar blir man nog besviken på ceylonkanelen. 😃

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JMW
4/12/17, 6:41 PM
#8

Kycklinglever är ju så mycket godare än "vanlig" lever. Jag har fått många att äta och tycka om min kycklinglevergryta. Folk som absolut inte tycker om lever. Något som är mycket gott i kycklinglever är bacon så det har jag alltid i min gryta.

OlgaMaria
4/19/17, 12:36 PM
#9

Det låter jättesmaskigt! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

DesK
4/19/17, 8:35 PM
#10

Jag gjorde den här för några dagar sedan och den blev mycket poppis här hemma 🙂 Blir ✨ för detta recept

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
4/19/17, 10:21 PM
#11

#10 - Vad kul att höra! 😊

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: