Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 943 ggr
JazzBass
4/3/17, 2:14 PM

Recept: Kaffe- och lakritspannacotta

Gjorde den här pannacottan första gången för en dryg månad sedan och igen igår när vi hade middagsgäster på besök. Förra gången sa frun att det var den bästa pannacottan jag nånsin gjort, och den blev inte alls sämre igår, fick mycket bra kritik. Den här pannacottan är mycket smakrik i sig utan att vara för tung, och passar bra som den är, men om man vill  komplettera med nånting så tror jag nåt sirap/syltaktigt på exempelvis röda vinbär kunde funka bra. Det passar förvånansvärt bra ihop med åtminstone lakrits.

Egentligen kan man se den här som en two-in-one pannacotta. Den har en tydlig kaffesmak i början, men efter några sekunder kommer lakritssmaken in, och eftersmaken är nästan helt och hållet lakrits. Spännande smakskiftningar där. 🙂

Här är receptet, räcker till 4 st pannacottor på 1,5dl styck. Notera att jag inte brukar mäta upp så mycket, så se sockermängden och lakritsmängden som ungefärliga. Vad gäller kaffet så hade jag 2,5dl överblivet kallt kaffe i kaffekokaren men kokade en liten sats espresso (ca 1,5dl) som komplement. Det går säkert att använda ca 3 dl espresso istället om man vill, eller 5dl vanligt kaffe. 

  • 3-5 dl bryggt kaffe (mellanrost eller kraftigare)
  • ca 1 dl socker eller farinsocker (jag hade lite av vardera)
  • 1/2 tsk rålakritspulver
  • 4 dl vispgrädde
  • 2 dl helmjölk
  • 3 gelatinblad

Blötlägg gelatinbladen. Koka upp kaffet och sockret och reducera ner till ca 1 dl, rör om emellanåt. Rör ner rålakritspulvret. Tillsätt vispgrädde och mjölk och koka upp. Rör om emellanåt och vakta kastrullen (p.g.a. att mjölk och grädde skummar så mycket när det börjar koka). Ta bort från värmen när den börjat koka, och rör ner gelatinbladen ett och ett under omrörning/vispning. Låt svalna, t.ex. i kallvattenbad genom att lägga kastrullen i diskhon och fylla med kallvatten runtomkring (helst just i den här ordningen, blir effektivare kylning så), eller ställ ut kastrullen om du har gott om tid. 

Ta fram pannacottaformarna och fyll dem med den avsvalnade blandningen. Häll gärna genom en finmaskig sil om du är osäker på om gelatinen löst upp perfekt (jag har varit med om att den inte gjort det, var inte så kul med gelatinklimpar i pannacottan). Ställ formarna i kylskåpet och låt stå minst 3-4 timmar innan servering.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: