Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 1615 ggr
tlover
3/23/17, 6:38 PM

Enkät till kaffedrickare

Hej

Jag fick en liten produktidé men den är riktad till kaffedrickare som brukar bjuda tedrickare på fika så jag kunde inte riktigt fråga inne på te iFokus och något kaffe iFokus finns ju inte.

Denna enkät är främst riktad till kaffedrickare som bjuder tedrickare på fika ibland och är såklart helt anonym och frivillig

Till enkäten

l'm back

Annons:
DesK
3/23/17, 6:58 PM
#1

Trevligt initiativ, men jag saknar en del frågor. Jag dricker t ex te varje morgon, men kaffe övriga dagen. Sedan bjuder jag mina gäster på det de önskar, te till tedrickarna och kaffe till kaffedrickarna. Så gjorde jag faktiskt just idag 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tlover
3/23/17, 7:14 PM
#2

#1 Alternativ för tedrickare fanns med på alla platser där det var möjligt (jag har bara gratisversionen så det var inte möjligt på alla ställen)

l'm back

Cert
3/23/17, 8:08 PM
#3

Nej, jag som kaffedrickare skulle inte köpa hem fin-te till mina tedrickande vänner. Te i påse med tillsatta aromämnen får duga.

tlover
3/23/17, 8:11 PM
#4

#3 Fin te och fin te det finns grader även bland löste.

Skulle du dricka snabbkaffe om en tedrickare skulle bjuda på det?

l'm back

JazzBass
3/24/17, 3:23 PM
#5

Jag skulle eventuellt kunna tänka mig en dylik provsats då jag tycker om att prova nya s(m)aker, om det är tillräckligt attraktivt. Jag skulle dock inte köpa det för specifikt gäster, utan mer för eget intresses skull. Jag gillar inte att köpa en stor förpackning av nånting dyrt om jag sen inte tycker det var det minsta märkvärdigt. (Med tanke på att alla inte är några mästerbryggare bör det förstås finnas ganska tydliga instruktioner med för hur man ska brygga tesorterna (mängder, tider, temperaturer) för att få fram dess smaker på bästa vis).

Jag vet inte om det är rättvist att jämföra vanliga tepåsar med pulverkaffe utan snarare nån högst alldaglig, förmånlig kaffesort. Personligen skulle jag dock dricka pulverkaffe om nån bjöd mig på det. (Jag dricker de facto ibland det på jobbet och det är inte så dåligt faktiskt, men väldigt annorlunda). Jag ser det förstås som en vänlig gest att ha riktigt bra te/kaffe hemma för sina gäster även om man inte dricker det själv, men jag förväntar mig absolut inte att nån tedrickare som avskyr kaffe ska ha nån exklusiv eller ens halvdyr kaffesort hemma för sina gäster. Och om jag skulle hälsa på dig, tlover, skulle jag vara klart mer ivrig på att dricka nåt te du bjuder på än nåt vanligt kaffe, eftersom det säkert är nånting utöver det vanliga. 🙂 

Nu tror jag inte att jag känner nån tedrickare IRL som har te som stort intresse, men de tedrickare (eller snarare icke-kaffedrickare) jag känner nöjer sig vad jag vet med sorterna man hittar i vanliga butiker/ekobutiker och på caféer till "normala" priser. Hos oss har vi också alltid minst några olika sorters te hemma som vi dricker av själva (vi tycker om att ta en kopp te på kvällskvisten några gånger i veckan) och bjuder gäster på vid behov. Just nu har vi har Earl Grey i lösvikt (vanligt Twinings tror jag, tidigare hade jag i samma glasburk en sorts svart te jag köpte i en orientalisk affär som säljaren skröt på), vitt te på påse (clipper, gillar dock inte alls deras påsar), ett kamomillte på påse, ett lite mer exklusivt örtte i lösvikt baserat på kamomill, och ett urval av gröna och svarta smaksatta teer på påse, bl.a. av Nordqvist. Dessutom har jag några små "portionsknappar" av nåt pu-erh te jag köpte i en lokal ekoaffär, men jag tyckte inte riktigt om den fermenterade smaken i det. Totalt sett så tror jag att vi så gott som alltid har nånting som de flesta tedrickare jag känner också kan uppskatta, liksom typiska tillbehör som honung, socker, citron, och mjölk. Eller vad tror du tlover med tanke på ditt stora teintresse? 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
3/24/17, 3:30 PM
#6

#5 "Jag gillar inte att köpa en stor förpackning av nånting dyrt om jag sen inte tycker det var det minsta märkvärdigt"

Jag vet, ungefär som då jag fortfarande till största del köpte smaksatt te, då köpte jag alltid te med vanilj i för jag älskar doften men jag avskyr smaken så ett tag hade jag väldigt mycket te hemma. Lite därför jag såg till att ha små påsar i min butik ganska snart (det blev faktiskt en hit hos andra än mig också, det är tur att man har hunnit göra all misstag först 😃 )

l'm back

Annons:
tlover
3/25/17, 1:51 PM
#7

Alla kaffedrickare ska kolla på Go kväll ikväll 18:15 på svt 1 då Budha Sutedja är där (han har mikrorosteriet "Budhas kaffe och rosteri" som fått flera utmärkelser. Han är mer kaffenörd än vad jag är tenörd! and thats saying something)

l'm back

tlover
3/26/17, 9:23 AM
#8

Minns jag rätt var det 18 sekunder man hade på sig från att man malt till att man ska brygga 😃 Jag kan minnas fel men det var inte mer än 5 minuter iallfall

http://www.svtplay.se/klipp/12987748/budha-hemligheten-med-riktigt-gott-kaffe

l'm back

tlover
3/26/17, 9:59 AM
#9

Hela avsnittet (det är mer om kaffe än bara det lilla klippet)

http://www.svtplay.se/video/12966948/gokvall/go-kvall-avsnitt-55-3?tab=senaste

l'm back

Cert
3/29/17, 11:06 AM
#10

#4 Ja det gör jag =)

CelsiusT
4/3/17, 2:10 PM
#11

#4 jag som tedrickare bjöd på pulverkaffe till mina kaffedrickande gäster förut. Dom var nöjda rätt länge men sen när mamma skulle bo här en tid så köpte hon med riktigt kaffe. Pappa kom sen hit och drack och kommenterade då att det var trevligare så nu köper jag oftast hem vanligt kaffe men då måste jag ju ha en jäkla kaffebryggare hemma. Dessutom tycker då mina gäster att jag också ska dricka kaffe, annars vill dom inte ha (jag km dricka kaffe men både smaken och magen tycker det är bättre med te). Suck, det var så mkt bättre att bjuda på pulverkaffe till gästerna. Då kunde jag dricka te. Rätt ofta när jag är hos kaffedrickare så får man nöja sig med en vanlig påse earl grey eller nåt och jag tycker det är okej. Pappa försökte ett tag med lite grönt te o så men han kunde ju inte göra det rätt så bättre att bara bjuda på sån där enkelt som inte går att misslyckas med tänker jag.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zadeira
4/3/17, 3:01 PM
#12

#4 Dricker inte snabbkaffe alls, oavsett vem som bjuder. Tar hellre ett glas vatten än snabbkaffe. Har full förståelse för att icke-kaffedrickare inte har kaffe hemma, men dricker hellre vatten än snabbkaffe eller te.

Upp till toppen
Annons: