Annons:
Etikettmatprat
Läst 947 ggr
CelsiusT
3/21/17, 10:58 AM

Fylld pasta

Nu vill jag ha lite recept på fylld pasta. Vad brukar du fylla din pasta med och i vilken form gör du pastan? Har du något tips på enkel form att göra eller smart life-hack för att få till formen?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
CelsiusT
3/25/17, 3:59 PM
#1

Kan ju svara på min egen tråd för idag gjorde jag en god pastavariant som nån annan kanske vill ta del av. Jag gjorde en fyllning som bestod av kokt lax som jag mosade med lite créme fraich och majonnäs och kryddade med chili och svartpeppar. Pastan kavlade jag i pastamaskinen till nr 7 och sen skar jag ut runda plattor. Fyllde smeten och vek plattan dubbel och tryckte ihop till fyllda halvmånar. Kokade 3 min. Sen gjorde jag en tomatsås på hackad lök som jag fräste i med krossade tomater och några frysta kuber spenat, kryddade med salt o peppar. Hällde sen i min pasta i tomatsåsen och blandade runt innan jag hällde upp och serverade. Jättegott blev det 👍

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
3/25/17, 4:01 PM
#2

Dill hade jag också i fyllningen ;)

Medarbetare på westernridning.ifokus

JazzBass
3/25/17, 4:17 PM
#3

Jag har funderat på att göra egen ravioli, men inte köpt några verktyg för ändamålet ännu. Har en gång gjort det utan verktyg men det gick inte alls bra. 😕

Nån gräddig fyllning skulle jag antagligen göra, gärna med långkokt (sönderkokt) kött. Absolut inte ricotta dock (som tyvärr finns i var och varannan färdigtillverkad fylld pasta), gillar verkligen inte konsistensen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

CelsiusT
3/25/17, 4:32 PM
#4

Jag har gjort med vanlig kavel också och jag tycker det funkar jättebra men med pastamaskinen så blir det lite mer exakt. Den här fyllningen blev lite krämig och fräsch och det mötte smakerna av spenaten i tomatsåsen bra. Vad var det som inte blev bra med din ravioli du gjorde?

Medarbetare på westernridning.ifokus

JazzBass
3/26/17, 9:11 AM
#5

Pastakavlare har jag faktiskt till min assistent som tillbehör, men jag saknar raviolipress. Finns massor av olika varianter som jag funderat på men inte gjort slag i saken och köpt nån. Lutar dock mot en ravioliform. De jag gjort på fri hand har blivit väldigt ojämna, tunna och sladdriga, och fyllningen har läckt ut…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: