Annons:
Etikettmatprat
Läst 1510 ggr
JazzBass
2017-03-20 22:44

Laga mat från grunden

För kanske en vecka sen såg jag följande kommentar på facebook där en person skrev följande i en diskussion om ett halvfabrikat, finska Härkis som är ett köttsubstitut gjort på bondbönor:

"Snälla människor; sluta äta halvfabrikat !!!!!!"

Jag skrev väl nåt halvdiplomatiskt svar till halvfabrikatens försvar på den här i mitt tycke mycket onyanserade och rentav idiotiska uppmaningen, och betonade att jag själv troligen tar det här med mat från grunden längre än de flesta. Utöver att jag blev rätt så irriterad på kommentaren så fick den mig också att fundera på hur mycket halv- och helfabrikat jag och de flesta av oss faktiskt använder, även om vi påstår att vi alltid gör maten från grunden. Och det tänkte jag att den här tråden skulle handla om. Hur långt folk är beredda att ta den här saken, och hur stora avkall på den principen är vi samtidigt beredda att göra till vardags?

Ganska många saker som egentligen är halv- eller helfabrikat används ju som råvaror idag utan att vi nödvändigtvis tänker på det. Tänker på t.ex. pasta, korv, diverse pålägg, diverse mjölkprodukter (speciellt smaksatta), bröd, sojasåser och chilisåser, senap, ketchup med mera. Kanske också köttfärs (som ju är för kött vad rivna morötter är för morötter), och definitivt färdigmarinerade köttstrimlor.

Hur gör och tänker just du kring de här frågorna? Kommentera! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
tlover
2017-03-20 22:53
#1

Buljong är det ju också sällan folk gör själv.

Jag gillar att göra mat så mycket som möjligt från grunden men jag tänker inte stressa ihjäl mig om jag använder köpebuljong istället för hemmagjord (som ett exempel).

Visst det absolut nyttigaste är säkert att göra allt från grunden men jag åker bil också och det är inte heller bra för hälsan (på flera olika sätt)

l'm back

JazzBass
2017-03-20 22:56
#2

Personligen står jag gärna i köket och testar nya saker, men till vardags som familjefar är det extremt sällan som jag t.ex. knådar ihop en färskpasta eller mal köttfärs trots att det egentligen inte är så jobbigt, svårt eller tidsödande. Det tar bara redan tillräckligt lång tid att hacka lök, skala och tärna grönsaker och rotfrukter, skölja och centrifugera sallad och laga mat på alltihop, att jag inte vill göra matlagningen ännu mer utdragen till vardags.

Bröd skulle jag gärna baka mer (min bror är fenomenalt duktig och kunnig på det vilket är inspirerande), och pålägg skulle jag gärna göra oftare då jag ju har en rökugn på gården, ett fantastiskt recept på leverpastej. Den gemensamma nämnaren som sätter upp hinder är nog tiden. Kanske man har mer tid om sisådär 15-20 år när barnen vuxit upp. Men så har jag också andra hobbyer och ett jobb att sköta. Få se hur det går, men hursomhelst lär det vara svårt att hinna med allt som man egentligen skulle vilja, och då är det ju fantastiskt bra att det finns halvfabrikat i butiken att ta till då tiden inte räcker till. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2017-03-20 23:02
#3

#1 - Ja absolut, buljong glömde jag. Gör jag en köttsås eller soppa brukar jag inte behöva så mycket buljongpulver/tärningar, men oftast har jag ändå i lite grann. Skulle få stå i köket flera timmar längre per vecka om jag skulle koka all buljong själv, för att inte tala om att det blir dyrt med alla buljongingredienser. Det blir nog billigare att använda buljongtärningar tror jag, även ekologiska.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Scorpio97
2017-03-21 11:51
#4

Jag försöker äta lågkolhydratkost samt laga så mycket som möjligt från grunden. Dom flesta dagarna äter jag i princip stekt/ugnsstekt/kokt kött med grönsaker och kryddsmör eller dippsås (creme fraiche med kryddor). Då blir det väl smöret, creme fraichen och eventuellt köttfärs jag inte gör från grunden.  Fast om köttfärs räknas som fabrikat, så kanske fryst broccoli i små praktiska buketter också ska räknas? 
Jag äter ju oftast bara en gång om dagen och jag tror det bidrar till att jag känner att jag kan lägga lite mer tid när jag väl står i köket, så marinader, såser och liknande vill jag gärna göra själv. Däremot använder jag gärna sojasås i marinader, så helt och håller från grunden blir det väl inte ändå då. Använder sällan buljong men då blir det också köpt. 

Sen händer ibland att jag äter färdiga kycklingnuggets, snabbnudlar eller liknande, och när jag gör tacos brukar jag köpa tortillas och tacochips (dock ej tacokrydda). Men det blir ju även avsteg från lågkolhydratkosten så det är något jag försöker undvika både för att det blir mer fabrikat samt för att det blir för mycket kolhydrater. Äter man enligt LCHF/liknande bör det utesluta en stor del av hel- och halvfabrikaten, det är väl i princip mjölkprodukter, vissa korvar, köttfärs och liknande då. Samt frysta grönsaker om det ska räknas. 

Sen har jag nog aldrig tänkt på varken köttfärs, sojasås eller smör som halvfabrikat tidigare, men nu när du säger det så stämmer det såklart. När jag läst fabrikat tidigare har jag nog mest tänkt på färdigrätter och liknande, samt buljongtärningar och bröd.


//Jessie

JazzBass
2017-03-21 12:45
#5

Bra inlägg. 🙂 Jag tror nog att man med gott samvete kan säga att man gör maten från grunden även om man använder en del halv- och helfabrikat. Hur många kan göra egen sojasås eller fisksås till exempel, och hur många gör egen creme fraiche, yoghurt eller smör även fast det är betydligt enklare? Några, men inte så många. Tror inte folk tycker att det är värt mödan, och det tycker jag inte heller det är alla gånger.

Själv älskar jag att testa göra också lite mindre vanliga saker från grunden ibland, men till vardags kör jag som sagt en bekvämare linje. Färdigt panerade kycklingfiléer, fiskpinnar eller wokpåsar från frysdisken, påssåser och pulvermos är inte mat från grunden enligt mig och sånt undviker jag, men ungefär där drar jag sen gränsen själv för vad jag anser vara mat från grunden. Undviker man de mest uppenbara helfabrikaten så uppfyller man nog sannolikt åtminstone mina krav för att få säga att maten är gjord från grunden. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

oh-la
2017-03-22 12:19
#6

Jag älskar att laga mat, men jag använder också en del halvfabrikat, eller färdigframställda produkter :P däremot försöker jag hålla dem så rena som möjligt, alltså smör istället för margarin, riktig grädde istället för matlagningsgrädde och liknande. Tänker däremot son du JazzBass om ex. färdigpanerat. Färdigmarinerat köper jag inte heller. Skulle gärna baka mer bröd, men mannen är glutenintolerant, och jag är värdelös på att baka utan gluten! Jag köper korv, ost, charkuterier, mjölkprodukter, krossade tomater och liknande. Skulle få sluta jobba om jag skulle börja göra min egen ost och stoppa min egen korv och någonstans drar jag gränsen. Det mest halvfabrikerade vi har just nu hemma måste nog vara färdiga pommes…

Annons:
Halvdansken
2017-03-22 21:28
#7

Jag gör egen fond/buljong när jag ändå kokt kött (skinka, kassler osv), men visst använder man halvfabrikat.  Som redan påpekats - vem har tid att göra egen korv?

Däremot kollar jag jättenoga på innehållsförteckningarna när jag handlar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

CelsiusT
2017-03-23 01:46
#8

Jag har tidigare alltid tänk på drt här med "fabrikat" som sånt där färdigt som köttbullar eller bröd och buljong. Men faktum är ju att även mjöl, havregryn, köttfärs, olja, och jaa nästan allt i skafferiet är fabricerat och ja väldigt mkt av det som vi anser som råvaror (eller iaf har jag ansett det som råvaror förr). Köttfärs maler jag själv dock men det beror på att vi slaktar allt vårt kött själva. Jag gör gärna mycket själv så som korv, pasta osv. Men även pastan görs ju på färdigt mjöl då, så… Men ja visst köper vi en del fabriserad mat också, händer till o me att vi köper färdiga köttbullar ibland om än extremt sällan. Vad som faktiskt är fabricerat tycker jag man inser tydligt när man självhushåller eller intresserar sig för det. För det är ju då man verkligen får fram råvaror. Ska jag självhushålla med mjöl tex så måste jag ju odla vete (eller annan säd). Och då blir drt plötsligt mycket mer tydligt vad som är råvara och vad som är fabricerat. Men det är ju sällan där folk drar gränsen för "färdig mat".

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
2017-03-23 01:50
#9

Dock maler jag ju inte köttfärsen den dag jag ska göra köttfärssås. Utan vi gör ju allt köttet "färdigt" när vi styckar efter slakten. Sen får den ligga färdigpackad i frysen tills den ska användas. iböand kan vi stycka ut delar hela och vänta med att skära upp tex biffar ifall att vi vill tillaga en bit. Men oftast styckar vi allt klart och skär upp allt direkt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

sp0ngeb0b
2017-03-23 06:06
#10

Jag har också funderat på detta, och bestämt mig för att försöka göra något åt det. Det går dock lite i vågor. Ibland gör jag egen växtmjölk och nötsmör. Jag har också börjat göra egen nyttig sylt, superenkelt och gott. Jag använder en hel del krossade tomater så har funderat på att krossa egna tomater i stället, men eftersom jag gillar att bunkra så att jag alltid har det hemma så funkar det inte så bra. 

Det viktigaste för mig är i alla fall att undvika de hel/halvfabrikaten som är enkla att ersätta. Som t.ex. nuggets/biffar och fryst potatis. Försöker alltid laga mat någorlunda från grunden (använder alltså färdigkrossade tomater, konserverade bönor och ibland buljong men i övrigt bara färska råvaror).

CelsiusT
2017-03-23 07:52
#11

#10 mandelmanns visar i ett av sina program hur man enkelt gör egna krossade tomater som kan lagras hela vintern.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JazzBass
2017-03-23 09:37
#12

Tack för flera bra och intressanta inlägg! 👍 Ja, om man skulle syssla med självhushållning i större utsträckning så skulle det nog vara tydligare vad som är "genuina" råvaror och vad som egentligen inte är det. Men med det liv som de flesta av oss lever så är det inte alltid så lätt i praktiken med självhushållning i nån större skala än kanske en örtodling på balkongen. Och det är helt ok, kanske till och med fördelaktigt ur samhällelig synvinkel. Alla kan ju inte hålla på och idka produktion av allt i matväg man behöver, och mycket är ju absolut inte effektivt att producera själv i de små mängderna man behöver. Men visst är det roligt att odla lite grönsaker för husbehov på sommaren om man bara har möjlighet att göra det, rekommenderar det i alla fall varmt. 

Jag får absolut inte dåligt samvete av att ibland köpa helfabrikat som en genväg nu och då, men eftersom matlagning ju är ett stort intresse så är det ju en trist väg att gå. Dessutom är jag också en ivrig läsare av innehållsförteckningar och det finns en hel del varor jag lägger tillbaka på butikshyllan i protest mot en enskild ingrediens (eller flera). Också det gör att vi använder mindre hel- och halvfabrikat än många andra som inte bryr sig lika mycket om vad de äter.

Tomater på burk använder jag gärna om det inte råkar vara högsäsong för färska. De som hamnar på burk skördas och konserveras ju under högsäsongen när de är på topp smakmässigt. Om jag vill ha en fyllig umamirik tomatsmak i en gryta som ska puttra länge, så är det absolut konserverade som gäller, utom eventuellt vid högsäsong, men de gånger jag vill ha en lätt, fräsch och frisk tomatsmak kör jag dock på största delen eller enbart färska tomater. 

Det jag dock inte gillar med konservburkar överlag är att många innehåller ett lager lack/plast på insidan innehåller bisfenol A. Materialen som används är väl livsmedelsgodkända i de allra flesta fallen gissar/hoppas jag, så de är väl inte jätteskadliga för hälsan, men vissa ämnen, som detta, vill jag gärna som konsument undvika så långt det går. Efterlyser därför mer produktutveckling inom livsmedels- och förpackningsbranschen för att minska behovet av skadliga kemikalier i matförpackningar.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

CelsiusT
2017-03-23 18:14
#13

#12 vi undviker faktiskt konservburkar i metall så långt det går av den anledningen. Hellre då en tetra men helst färskt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[Thiah]
2017-04-01 07:02
#14

Jag försöker att laga mat från grunden men ja, bland skiter det sig helt ärligt. Sonen äter inte mina köttbullar (prövat många varianter) så där köper vi färdiga, sen har jag alltid köpta fiskpinnar i frysen som akut mat åt sonen.  

Lite fusk får gå men sen försöker jag att laga ordentligt mat från grunden och ta med sonen så han får lära sig. Vi bakar även bröd ibland och odlar egen sallad, tomat och örter i köksfönstret. 

Skulle gärna skaffa en pastamaskin så att jag skulle kunna göra fylld pasta.

Upp till toppen
Annons: