Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1965 ggr
tlover
3/3/17, 11:58 AM

När handlar du mat?

Efter frågan om matschema så blev jag nyfiken om när folk oftast handlar mat, om det är direkt efter man gjort matschema eller någon annan gång

edit: om du handlar flera gånger, när storhandlar du?

l'm back

Annons:
tlover
3/3/17, 11:58 AM
#1

Eftersom jag inte gör matschema så blir det olika varje gång

l'm back

Aleya
3/3/17, 12:01 PM
#2

Eftersom jag för tillfället inte kan gå så bra och har ont så måste jag handla när jag har orken.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

MonicaLagerquist
3/3/17, 12:02 PM
#3

Vi handlar oftast mat på tisdagen eller torsdager.

Bor tre mil utanför stan och försöker att undvika att åka in till stan så ofta .

På tisdagar och torsdagar har loppisarna öppet och då slår vi två flugor i samma smäll.

Stolt ägare till fem La permer

Kalli
3/3/17, 12:08 PM
#4

Efter jobbet, brukar bli lite åt gången så 4-5 ggr i veckan.

Agda
3/3/17, 12:10 PM
#5

Brukar vanligen bli på tisdagar, på Ica har mina föräldrar pensionärsrabatt då. Handlar vi istället på Coop blir det också på tisdagar, den butiken ligger i närheten av min skola (där jag bara är på tisdagar) så sedan pappa släppt av mig kan han åka och handla. Sedan så kommer också butikernas reklamblad på måndagarna, så vi brukar kika igenom dem på måndag kväll och skriva nota då.

Ska också tillägga att förr när vi hade Ica butik bara 3 km bort så handlade vi flera gånger i veckan. Men numera är Ica 2 mil bort och Coop ca 5 mil bort, så nu handlar vi bara en dag i veckan.

JazzBass
3/3/17, 12:32 PM
#6

2-4 gånger i veckan, helt beroende på om nåt behöver skaffas eller inte. Storhandlar max en gång i veckan.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
tlover
3/3/17, 12:41 PM
#7

#6 när storhandlar du isåfall?

l'm back

JazzBass
3/3/17, 1:39 PM
#8

#6 - Det varierar. Ibland blir det på kvällen efter att barnen lagt sig (efter 8), ibland på helgerna, ibland direkt efter jobbet. Veckodagen har ingen större betydelse, men lördagar är ett måste om man i Vasa vill ha pulled havre (veg. alternativ som påminner om pulled pork), eftersom det endast levereras på lördagar till min närmaste supermarket och tenderar ta slut snabbt. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Lia
3/3/17, 1:55 PM
#9

Oftast torsdagar eftersom vår butik har bäst priser den dagen.

fruktgumman
3/3/17, 3:38 PM
#10

Olika varje gång men inte på helger utan en vardag kväll efter jobbet.

Scorpio97
3/3/17, 11:59 PM
#11

Har ingen speciell veckodag varken för stor- eller småhandlandet. Jag och mamma storhandlar hon orkar och det behövs, samt med hänsyn till erbjudanden. Storhandlandet händer kanske lite oftare på helgen än under veckan dock. Sen händer det att jag eller mamma behöver något litet, och då köper vi det när det behövs helt enkelt. 

Eventuellt matschema/planerande gör jag utefter vad vi har hemma snarare än tvärtom, så matschema och att handla har inget direkt samband för mig.


//Jessie

jackiejohn
3/5/17, 10:00 PM
#12

Nästan alltid söndag ibland lördagar, veckohandlar inför kommande vecka. Vi handlar ihop så jag slipper handla själv med barnen (de är 2 månader och 2år)

Maria
3/6/17, 7:00 AM
#13

Vi veckohandlar varje lördagmorgon.  Så skönt när det är lite folk i butiken.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Åsa S
3/6/17, 3:11 PM
#14

Är lite olika ska vi handla jättemycket så blir det ofta lördag eller söndag  och då tar vi bilen. Vi åker till lite olika butiker typ matvärlden och liknande just nu. Vi ska få en sprillans ny Lidlbutik med det nya konceptet men de har hållt på och byggt i nästan ett år nu men det ser futuristiskt ut. Innan de jämnade gamla butiken med marken och började om på nytt handlade vi ofta där. Handlar även mitt i veckan har en konsumbutik ca 400m från min lägenhet, lite dyrare men bekvämt bara gå förbi när man är på väg hem från jobbet och bussen stannar där.

Soligajag1
3/7/17, 4:16 PM
#15

Jag försöker storhandla 2ggr/ månaden. 

Men det blir lite då o då.  Matschema gjorde jag förr , handlade därefter.  Storhandlar med kompisar ibland.  

Här finns det Lidl, Ica och en utländsk butik med blandat utbud.  Då blir det att jag handlar 1ggn/ veckan.  Billigt o bra specerier.

HH 🙂

sjukkatt
3/16/17, 6:57 PM
#16

Jag har så nära till Ica så går dit titt som tätt känns det som..;-P För det mesta blir det tidigt när de öppnar, men det är för att slippa jobbiga köer och allt folk. Jag har inget direkt tålamod..

Fridaaaa
3/16/17, 7:45 PM
#17

Oftast måndagar.
Då har annonsbladen kommit :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sp0ngeb0b
3/17/17, 6:27 PM
#18

Det är olika varje gång - vi handlar när maten tar slut helt enkelt. Ibland när vi har mycket mat hemma så tar ändå bröd och frukt slut snabbare, så då får vi småhandla emellan. Men nu brukar vi försöka storhandla på tisdagar för vårt lokala Coop har medlemstisdagar vilket innebär 5% rabatt på hela köpet 👍

CelsiusT
3/21/17, 11:12 AM
#19

Vi försöker göra schemat på söndagen och då åker vi och handlar om vi vill handla tillsammans och vi inte har något annat planerat men det beror även på vad vi ska handla för allt kanske inte finns så färskt på söndagar. Annars handlar jag ensam på måndag förmiddag och har vi handlat tillsammans på söndagen får jag ibland komplettera med tex bröd på måndagen eftersom det inte alltid finns färskt på söndagen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

NatasjaHemby
3/21/17, 11:21 AM
#20

Helt olika, eftersom varken jag eller min man har måndag-fredag-arbete och därför passar på de dagar då vi är lediga. Undviker helst kvällar och helger när det är som mest folk i butiken, men ibland handlar vi på de tiderna ändå.

SE*Simbelmynes

Annons:
Halvdansken
3/22/17, 9:35 PM
#21

Skriver upp på en lapp eftersom jag kommer på vad som ska köpas in. Handlar på torsdagen, det är skönt att köra direkt hem fredag och slippa trängas. Kött o liknande är också bäst tor-fredag i min butik. Det är väl då folk köper sånt. Ingen ide att kolla efter biffar på en måndag, precis. 

Vi har alltid ett större lager av alla basvaror, eftersom jag är lite av en prepper, så det är ytterst sällan det saknas nåt. 
(Kolla gärna på Prepping i Fokus om ni är intresserade av sånt. 😉)

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Stallmima
3/23/17, 7:36 PM
#22

Oftast blir det måndag, tisdag  eller torsdag

[Tuulikki]
3/24/17, 3:50 PM
#23

Tisdagar eller torsdagar, sen kanske vi saknar något och då handlar vi när det behövs.

Torparmor
4/1/17, 9:49 PM
#24

Vi storhandlar knappast alls och medlemsbreven bryr jag mig sällan om. Vi lagar maten från grunden och köper bara det vi har bestämt oavsett om andra varor har bra pris eller inte. Kött köps mycket vid ett tillfälle i liten lokal butik och fisk  med två - tre månaders intervall från fiskbil.  

Matlistan är inte detaljerad men vi utgår från den när vi kollar vad som behöver handlas. Vi odlar egna grönsaker och jag gör en hel del egna "halvfabrikat" därför är det mest färskvaror som handlas  en gång i veckan


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Carrosh
4/2/17, 12:31 PM
#25

Svarade "Olika varje gång", då vi inte har något schema på det. Handlar under lediga dagar, och storhandling blir när vi känner att det behövs. Blir dock oftast att man handlar lite här och var vartefter man tittar på erbjudanden i olika butiker. Är mer en sådan som handlar efter erbjudanden än storhandlar.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

CelsiusT
4/3/17, 1:23 PM
#26

Märker nu att vissa skiljer på att storhandla och att handla det man behöver för veckan. Jag trodde det var att storhandla? För mig är storhandla när man handlar för en period och inte bara det man behöver när man behöver det. Alltså skillnaden i att planera mot att handla när saker tar slut. Förr handlade jag alltid när saker tar slut. Men nu gör jag ju en veckomeny och då handlar jag en gång i veckan allt som saknas för den kommande veckan och det räknar jag som att storhandlar, även om det bara blir lite tillägg/färskvaror. Eller? Hur tolkar ni ordet "storhandla"?

Medarbetare på westernridning.ifokus

JazzBass
4/3/17, 2:44 PM
#27

#26 - För oss är det en ganska flytande gräns, det beror så mycket på vad vi behöver och vad som är slut eller nästan slut. Ibland kommer man ut ur mataffären 10 euro fattigare, ibland 200 euro fattigare. Jag skulle säga att jag storhandlar om summan överstiger 100 euro, vilket sker 1-2 gånger i månaden ungefär. Oftast rör sig dock uppköpen på några euro-tior per gång.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Intehärutandär
5/1/17, 1:05 AM
#28

Olika. 

Månadshandlar vid lön och det är olika veckodagar varje gång.

#26 Storhandla är för mig "månadshandla". Då har jag köpt hem 95 % av allt livsmedel, hygien och rengöring för hela månaden.

Maria
5/1/17, 7:40 AM
#29

#26 Jag veckohandlar och kanske kallar det storhandla ibland…jag vet inte.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sofy
5/7/17, 11:26 AM
#30

Jag försöker att storhandla…men det blir inte av när jag har gäster…då handlar vi säkert två gånger om dagen på den dyraste Coop som finns…

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Upp till toppen
Annons: