Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 1391 ggr
tlover
2017-03-03 10:17

När gör du matschema

Jag är alltid dålig på att göra matschema, antagligen för att jag inte satt in det i kalendern.

När gör du (oftast) matschema och varför?

l'm back

Annons:
Fridaaaa
2017-03-03 10:24
#1

Vi hade veckoscheman förut, men fungerade inte så bra med vikariejobb :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fruktgumman
2017-03-03 10:36
#2

Aldrig gjort matschema

Agda
2017-03-03 11:09
#3

Jag gör aldrig matschema. Däremot har jag gjort en lista, med olika matförslag, som jag använder mig av till inspiration när jag inte är sugen på någon mat.

Scorpio97
2017-03-03 11:13
#4

Vet inte om det riktigt kan kallas matschema, men det brukar bli så att jag gör en grov plan över vad jag ska äta under veckan på söndagen. Men då är det inte exakta rätter utan typ att jag ska äta kyckling den dagen och lax den dagen, och det är inte alltid jag följer det. 
Finns nog ingen direkt anledning till att jag gör det på söndagar, förutom att jag tycker att veckan startar på måndag och det då känns logiskt att planera på söndagen. 

Sen sitter jag varje kväll och planerar måltiden/måltiderna för nästa dag, för det är enklare för mig att äta en bra kost om det är välplanerat.


//Jessie

RödPanda
2017-03-03 11:19
#5

Jag planerar veckans mat på måndagar. Då har veckans extrapriser i affären kommit så jag kan se vad som är billigt. Dessutom vet jag mer hur min vecka kommer se ut då och kan planera matlagningen efter hur trött jag kommer vara. Sen handlar jag på tisdagar för då brukar det vara lugnare i min affär.

JazzBass
2017-03-03 11:46
#6

Det varierar. Allra oftast gör vi dock inget matchema alls. Gör vi det, så blir det oftast under helgen. 

Fördelarna med att göra det är att det blir billigare, hälsosammare och mångsidigare. Man utnyttjar bättre det man har i skåpen, man behöver inte tänka så mycket när man står där i köket och ska börja på med maten (jfr med att inte ha en aning vad man ska göra och slänger ihop nånting mer eller mindre lyckat som kan ta längre eller kortare tid), och man köper inte bara slentrianmässigt nånting halvdyrt iför att man inte minns vad man har i skåpen. Man kommer lättare ihåg att t.ex. blötlägga bönor eller ta fram varor från frysen, om man har en matlista för veckan. 

Många fördelar med det alltså. Synd bara alltså att vi ska ha så svårt för att komma ihåg att göra upp ett…😐

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Lia
2017-03-03 13:53
#7

Jag planerar lite löst för veckan på onsdagar eftersom de bästa priserna är på torsdagar i vår butik.

[nevamisse]
2017-03-04 00:14
#8

Har aldrig gjort matscheman.

jackiejohn
2017-03-05 21:56
#9

Oftast söndag ibland lördag..skriver veckomatsedel sedan september -16 och det funkar kanon. Vi har nästan halverat våra matkostnader och med två små barn är det en tidsperiod utan dess like också. Nu har vi nöt/lamm/älgkött i frysboxen jämnt (självförsörjande på lamm och nöt + att jag jagar) men ändå…med matsedel så äter iaf vi mycket mer varierat!

Soligajag1
2017-03-07 16:34
#10

Mitt Matschema : 

Det gör jag på Söndag kväll .

Måndag : 

Finsk Korvsoppa (  finsk korvlänk ( lenkkimakkara) ) potatis, morötter, lök, purjolök, grönsaksbuljongtärning. 

Tisdag : 

Fiskgratäng  ( torsk , kolja eller lax , djupfryst) potatismos ( hemlagad) dill, bechamel sås . 

Onsdag: 

Lasagne ( köttfärs, lök, bechamelsås 1 L ,  tomatsås som jag blandar köttfärs o löken i ) Lasagneplattor, salt, oregano o lite allkrydda . 

Torsdag : 

Köttgryta ( Bogfläsk, Fläskkarré ) potatis, lök, morötter , purjo, buljongtärning, salt) 

Fredag: 

Tacos ( Köttfärs, rödlök o gul lök, tomater, gurka, guacamole, isbergssallad, pitabröd. ) 

Lördag : 

Pyttipanna ( utav veckans rester , korv, köttbullar, kött mm. stekt potatis , rödbetor och stekt ägg ) 

Söndag : Pasta med skinksås  ( Skruvar , skinka , bechamelsås, kryddor , grädde)

HH 🙂

Stallmima
2017-03-23 19:23
#11

Lite olika beroende på, brukar kolla Willys och ICA vad de har för erbjudande i veckan och utgår oftast från detta

CelsiusT
2017-03-24 18:38
#12

Vi gör matschema på söndagen och då planerar vi ganska exakt vad vi ska ha för maträtt för att kunna veta om något behöver handlas och då handlar vi det på söndagen tillsammans eller att jag tar det på måndagen när jag är ensam. Vi gör även ett överslag på shoppingsidan för att se vad veckans mat går på eftersom vi har en budget att hålla oss till. Blir det för dyrt ändrar vi på menyn så att vi kanske äter mer av sånt vi har hemma den veckan. Och vissa veckor blir det jättebilligt och då passar vi på att köpa stapelvaror eller inför kommande vecka.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annielle
2017-04-19 20:35
#13

Har aldrig gjort något matschema själv, skulle ha svårt för att få det att fungera eftersom jag har svårt att bestämma i förväg vad jag ska äta eftersom jag inte vet om jag skulle få i mig det då, måste ta det mer spontant efter vad jag känner för.

Av samma anledning måste jag tyvärr handla ofta eftersom maten riskerar att bli gammal och dålig när jag inte kan få i mig den som tänkt.

Skulle däremot vilja få till en vana av att laga lite olika rätter att frysa in och ta fram så att jag slipper laga mat särskilt ofta.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Intehärutandär
2017-05-01 01:04
#14

Jag gör ett nytt inför varje ny löning. Så jag gör 4 veckor i stöten. Vi äter ungefär samma sak varje månad sedan årtionden. Jag försöker prova något nytt 1 gång i månaden. Kan var en gammal tradionell rätt som färssås och spagetti, men med ny krydda eller grönsak i - eller något helt nytt.

Sofy
2017-05-07 11:16
#15

Jag älskar att följa matschema. Jag hade det när ekonomin var dålig med mitt ex.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Upp till toppen
Annons: