Annons:
Etikettmatprat
Läst 779 ggr
Herveaux
2017-02-08 16:21

Blomkål - vad hade ni hittat på?

För några dagar sedan fick jag ett galet sug efter blomkål, sagt och gjort nu bor ett blomkålshuvud i hushållet som jag sakta men säkert håller på att knapra i mig.
Rå blomkål i all ära, men det blir lite…tråkigt.

Vad hade ni hittat på att göra av det? Tipsa gärna om något ljummet eller varmt.
Har länge varit alltför kräsen när det kommer till tillagade grönsaker,
men nu vill jag prova på något nytt. 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Honestyisdead
2017-02-08 16:24
#1

Blomkålsmos ❤️

Agafia
2017-02-08 16:28
#2

Stuvad blomkål , blomkålsgratäng , stekt eller kokt .

Maria
2017-02-08 17:03
#3

Jag brukar ibland göra någon blomkålsgratäng. Du kan dela blomkålen i buketter och förvälla  först så att den inte blir för hård.

Sedan kan du göra en "sås" av t.ex rökt sidfläsk stekt i tärningar med kanske en hackad gul lök. Lite grädde som vätska och någon näve riven gratängost som gör att såsen tjocknar lite.

Häll detta över blomkålen och gratinera i ugnen. Du kan ta lite riven ost ovanpå också och gratinera tills det får fin färg.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[AnimeV4]
2017-02-08 18:30
#4

En gryta. Morötter, blomkål, potatis, kanske ärter eller bönor + kyckling/korv/fisk😍

Martin
2017-02-11 15:31
#5

Jag har funderat på att köra blomkolshuvud helt i ugnen. Dock inte testat, men läst lite olika recept som verkar goda.

Någon som har testat?

mvh Martin

DesK
2017-02-11 15:40
#6

#5 Det har jag också funderat på, men jag har bara testat att ugnssteka blomkålsbuketter, tillsammans med andra rot- och grönsaker. Det blir jättegott, tycker vi 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Martin
2017-02-11 15:42
Halvdansken
2017-02-13 17:46
#8

Blomkålsris - riv blomkålen fint och stek det hastigt. 
Sen bar kokt med smör på är skitgott. Eller med en ostsås, samman med fläsk eller bacon. Mums.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Herveaux
2017-02-13 20:46
#9

Tack för alla tips, guld värt! 😂 Ska bli spännande att provsmaka!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Upp till toppen
Annons: