Matprat

Blomkål - vad hade ni hittat på?

2017-02-08 16:21 #0 av: Herveaux

För några dagar sedan fick jag ett galet sug efter blomkål, sagt och gjort nu bor ett blomkålshuvud i hushållet som jag sakta men säkert håller på att knapra i mig.
Rå blomkål i all ära, men det blir lite...tråkigt.

Vad hade ni hittat på att göra av det? Tipsa gärna om något ljummet eller varmt.
Har länge varit alltför kräsen när det kommer till tillagade grönsaker,
men nu vill jag prova på något nytt. Glad

// Harley
Sajtvärd Star Stable iFokus
Medarbetare Hundar iFokus
"Your differences make you important and special"

Anmäl
2017-02-08 16:24 #1 av: Hera

Blomkålsmos Hjärta

Anmäl
2017-02-08 16:28 #2 av: Agafia

Stuvad blomkål , blomkålsgratäng , stekt eller kokt .

Anmäl
2017-02-08 17:03 #3 av: Maria

Jag brukar ibland göra någon blomkålsgratäng. Du kan dela blomkålen i buketter och förvälla  först så att den inte blir för hård.

Sedan kan du göra en "sås" av t.ex rökt sidfläsk stekt i tärningar med kanske en hackad gul lök. Lite grädde som vätska och någon näve riven gratängost som gör att såsen tjocknar lite.

Häll detta över blomkålen och gratinera i ugnen. Du kan ta lite riven ost ovanpå också och gratinera tills det får fin färg.

/Maria

Anmäl
2017-02-08 18:30 #4 av: PuffBuck

En gryta. Morötter, blomkål, potatis, kanske ärter eller bönor + kyckling/korv/fiskKär

Anmäl
2017-02-11 15:31 #5 av: Martin

Jag har funderat på att köra blomkolshuvud helt i ugnen. Dock inte testat, men läst lite olika recept som verkar goda.

Någon som har testat?

mvh Martin
Medarbetare på Djurfoto.IFokus.se

Anmäl
2017-02-11 15:40 #6 av: DesK

#5 Det har jag också funderat på, men jag har bara testat att ugnssteka blomkålsbuketter, tillsammans med andra rot- och grönsaker. Det blir jättegott, tycker vi Glad

Désirée

Anmäl
2017-02-11 15:42 #7 av: Martin

Den här kommer vi nog att göra inom kort:
http://www.koket.se/nyhetsmorgon/tommy-myllymaki/helstekt-blomkal-med-kapris-salvia-citron-och-brynt-smor

mvh Martin
Medarbetare på Djurfoto.IFokus.se

Anmäl
2017-02-13 17:46 #8 av: Halvdansken

Blomkålsris - riv blomkålen fint och stek det hastigt. 
Sen bar kokt med smör på är skitgott. Eller med en ostsås, samman med fläsk eller bacon. Mums.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.