Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 942 ggr
Odd
2017-02-03 06:13

Mjölkfri yoghurt

Hej, nu kommer jag med mina allergier igen! Kan ni tipsa om någon god mjölkfri yoghurt, eller ett liknande substitut? Jag tål inte laktosfria produkter heller. Testade Oatly's havregurt jordgubb nyligen men den var förskräcklig =X Sen blir sortimentet ännu mindre eftersom jag inte tål sojaprodukter heller… Har kollat på alla förpackningar i vår lokala ica butik känns det som, men där finns bara soja. Vill kunna äta något krämigt och gott på morgonen ibland!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
DesK
2017-02-03 06:20
#1

Oatlys naturella havreghurt är bra tillsammans med naturella bär och hemgjord müsli. Alla smaksatta yoghurtar innehåller på tok för mycket socker och är därmed värdelösa ur näringssynpunkt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2017-02-03 06:32
#2

Det är lätt att göra egen yoghurt på t ex kokosmjölk /grädde. Ställ in en burk kokosmjölk i kylen, när den har stelnat skedar du ur det tjocka stela och blandar med en tetra Garants kokosgrädde, värm allt till knappt 40 grader, rör om ordentligt och knäck i innehållet från en probiotikakapsel, rör om ordentligt. Ställ burken med lock på i ugnen med bara lampan tänd och låt stå 12-24 timmar. Ju längre den får stå, desto mer syrlig blir den.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Odd
2017-02-03 06:43
#3

#2 Det lät intressant, är inte jätteförtjust i kokossmak men den kanske går att smaksätta? Var får man tag i probiotikakapslar och vad är det? Om man inte har en mattermometer, kan man kolla när temperaturen är kroppsvarm med fingret, eller måste det vara så exakt för att lyckas?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

DesK
2017-02-03 06:51
#4

I hälsokostaffären. De jag har heter Pure Biotic Premium.

Du kan säkert testa att syra t ex mandelmjölk, men den blir inte lika tjock och krämig.

Det går att kolla temeraturen med fingrarna, precis som när man bakar.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Odd
2017-02-03 07:01
#5

#4 Går det att syra cashewmjölk och cashewgrädde på samma sätt som i #2? Tänker att det kanske inte går eftersom nötmjölk/grädde har en annan slags struktur och uppbyggnad

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

DesK
2017-02-03 07:14
#6

Min ena dotter och två av mina bonusbarn är veganer, därför testar jag olika alternativ. Eftersom jag och dottern gillar kokosghurten, så har vi inte testat att syra annan nötmjölk än, men det ska gå. Vi har alltid blandade bär i frysen, som vi tinar och smaksätter yoghurten med.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: