Annons:
Etiketterrådtips
Läst 5022 ggr
[kanskemenbarakanske]
1/22/17, 1:17 PM

Vad kan man göra av mynta?

Hejsan :) 

Igår hade jag en tjejkväll hos mig där jag bjöd på mojitos. En kruka mynta blev över från gårdagen som jag inte vet hur jag ska kunna ha användning av. 

Så har ni några tips på hur jag kan använda myntan? Helst ska det vara relativt nyttigt, enkelt och vegansk. Kanske går det att göra en smoothie med mynta i? :D

Annons:
Sindri
1/22/17, 1:24 PM
#1

Absolut. Om du inte tror myntan överlever i kruka kan du helt enkelt klippa av stjälkarna och stoppa i frysen. Bra till framtida mojitos och smoothies.
Om du gillar myntasås kan du göra sån också och frysa till senare tillfälle.

Gör du någon efterrätt till helgen kan du garnera med myntablad.

Googla på recept mynta så får en del förslag, något av dessa kanske du kan göra nu och frysa in.
http://alltommat.se/smaksatt-med-mynta/

Just det; har du tur så fortsätter det att komma nya stjälkar och den kanske överlever till sommaren, men håll den relativt kortklippt så den inte får långa, taniga rankor.

VildaVittra
1/22/17, 1:25 PM
#2

Mynta går ju att använda i massor med saker, men ja det går bra att ha i smooties. Jag brukar göra en yoghurtdryck där jag bara mixar naturell yoghurt, mynta och lite honung. En annan sak som är gott är Raita, speciellt om du gillar indiskt.

Tänk på att mynta är perenn, så den växer upp igen om du vattnar och sköter om den. Till våren kan du plantera ut den på balkongen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
1/22/17, 3:28 PM
#3

Örtte på mynta är ju en klassiker också Bra efter maten för matsmältningen dessutom

l'm back

[kanskemenbarakanske]
1/22/17, 4:05 PM
#4

Ska helt klart försöka få den att fortsätta växa. Visste inte att den kunde det! Perfekt eftersom mynta är rätt dyrt. 

Tack så mycket för era tips :)

VildaVittra
1/22/17, 4:22 PM
#5

#4 Många kryddörter som man köper i mataffären är det, som dragon, timjan, citronmeliss, rosmarin osv. Vissa kan vara svåra att få att överleva eftersom de är hårt drivna, men mynta och citronmeliss är riktigt sega överlevare, citronmelissen i min ena rabatt härstammar från en sådan kruka.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sarafiaklara
1/23/17, 1:49 PM
#6

Var bara försiktig med vart du planterar myntan eftersom den växer och sprider sig som ett galet ogräs. Vilket är positivt om man vill ha mycket mynta. Har själv både vanlig mynta och chokladmynta i trädgårdslandet och får offra mig ibland och dricka mojito för att rensa bort lite ;) Det är gott med mynta i olika fruktsallader ex. gurka, melon, päron och mynta. Kanske inte passar så bra in för årstiden men ett tips till sommaren :)

Annons:
ApanAnn
1/23/17, 6:58 PM
#7

Mushy peas är ett snorenkelt tillbehör som jag brukar smaksätta med lite mynta. Jag brukar steka i smör eller smör/rapsolja, men det är ju lätt att byta matfett till något lämpligt veganskt. Du behöver: Frysta ärtor (jag gillar Ebba-ärtor) En liten sharlottenlök eller gul lök Matfett Salt, peppar, lite finhackad mynta. Finhacka löken och stek i matfett tills den mjuknat och ev fått färg. Häll frysta ärtor direkt i stekpannan och rör runt då och då medan de blir varma. När de tinat lite kan du börja trycka sönder dem med en sked eller annat verktyg. Jag gillar när det är en blandning av mosiga och hela ärter. Krydda och smaka av med salt, peppar och mynta. Toppentillbehör till panerade/friterade saker.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

[AnimeV4]
1/24/17, 2:05 AM
#8

Nu var du väl mer ute efter mattips, men te gjort på mynta är ju underbart😍

[kanskemenbarakanske]
1/28/17, 10:11 PM
#9

ni är underbara! Tack så mycket :D

Jag valde att frysa in det mest men den står nu och gror i fönstret hos mig och eftersom jag läst att man ska försöka plocka bladen ofta (?) så slänger jag i det i smoothies lite då och då. Den frysta myntan lär bli någon sås en vacker dag haha. Det lät ju huuuur gott som helst med myntasås till kanske fisk (?). Äter inte fisk men finns ju vegansk "fiskpinnar"

ApanAnn
1/28/17, 10:24 PM
#10

Panerad äggplanta med mushy peas eller myntasås kanske? Bra fiskpinnealternativ tycker jag.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: