Annons:
Etikettermjölmatgrynris
Läst 1072 ggr
JazzBass
2017-01-10 10:10

Krämig pastagratäng med ost, skinka och vitlök

När jag var liten på 80-talet hälsade vi ibland på farsans arbetskompis och hans familj, de var våra bästa vänner under tiden vi bodde i Sverige. De bjöd alltid på en väldigt god, krämig tagliatelle-pastagratäng med bacon eller rökt skinka. Jag frågade farsan i julas om han kom ihåg den där rätten och vad den var gjord på, och han sade att den baserade sig på en påse hollandaisesås. Inte så sexigt kanske, men gott var det ändå.

 I söndags beslöt jag att jag skulle återskapa rätten efter bästa förmåga, dock "på riktigt" snarare än via en pulversås, och det blev minst så gott som jag kom ihåg att det var. Använde också färskpasta, men vanlig tagliatelle funkar säkert lika bra. Rätten är tyvärr inte det minsta hälsosam, men mycket god i alla fall. Här är receptet:

Färskpasta: (Kan ersättas med tagliatelle för 4 pers.)
300 g vetemjöl (gärna durum)
2 hela ägg + 3 äggulor
1 tsk salt

2 msk olivolja
1 stor vitlöksklyfta
1 tsk lökpulver
salt och peppar efter smak

Parmesanhollandaise och gratäng:
1 medelstor gul lök
20 g smör
1 krm soda (bikarbonat)
1-2 tsk kycklingbuljongpulver
1 dl mjölk
3 äggulor
150 g smör
ca 3 dl finriven parmesan (eller annan smakrik, hård ost)
salt och cayennepeppar efter smak
eventuellt ca 50-100g strimlad eller tärnad rökt skinka

Till servering: 
Knaperstekt bacon eller fint tärnad salami av bra kvalitet
Persilja

Pastan: Rör ihop ingredienserna till degen (mjöl, ägg, salt) omsorgsfullt och länge till en pastadeg. Låt vila minst en halvtimme i kylen. Dela i två delar och forma till pastaskivor i pastamaskin till tjocklek 6 (på en skala 1-9 enligt gradering på pastamaskinen), och strimla till tagliatelle. Se till att ytorna är något mjöliga, så strimlorna inte klibbar ihop.

Mortla vitlöksklyftan och rör i oljan. Koka pastan några minuter i rikligt med saltat vatten tills al dente. Den är klar när den flyter upp. Dränera och rör ner hälften av  vitlöksoljan samt lökpulver i pastan. Smaka av med salt och peppar och låt svalna.

Såsen: Finhacka löken och fräs i smöret på medelvärme. När den är gyllengul och genomskinlig efter några minuter, tillsätt bikarbonaten och fräs vidare minst lika länge. (Bikarbonaten gör att löken blir mosigare i och med att cellväggarna bryts ner). Tillsätt också buljongpulvret och rör om regelbundet. Dra bort från värmen och tillsätt mjölken, och se till att blandningen inte är över ca 50°C. Rör ner äggulorna. Hetta sakta upp under konstant omrörning tills blandningen tjocknar. Ta då bort från värmen och rör då ner smöret klickvis. Rör sen ner 2 dl av den rivna osten och smaka av med salt och en gnutta cayennepeppar för lite subtilt sting. 

Ställ ugnen på 225-250 grader, endast övervärme, eller i grilläge. Rör ner den ljumma såsen och eventuellt skinka i pastan, och för över i en lämplig gratängform som inte är för stor till arean utan hellre lite djupare och mindre. Ta fram en sax och klipp pastan lite kortare än den annars är, för att göra serveringen lättare. Garnera med den resten av den rivna osten och vitlöksoljan. När ugnen är rejält het, grädda pastagratängen högt upp i ugnen i någon minut tills osten fått färg. (Eftersom hollandaise spricker vid kokning så ska den inte bli för upphettad i ugnen, därav den höga ugnstemperaturen).  Garnera med persilja och servera med knaperstekt bacon eller tärnad salami att strö över portionen.

Görs pastan utan skinka är det gott med t.ex. grillad entrecote till. Som grönt tillbehör funkar exempelvis varma gröna ärtor eller smörfräst och saltad broccoli.

Tyvärr hann jag inte ta nån bild av gratängen jag gjorde då den försvann för snabbt ner i våra magar. 😃

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Aleya
2017-01-10 10:29
#1

Verkar mums. Ska testa detta. Äh, mat ska vara god och inte alltid så hälsosam. 😉

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

JazzBass
2017-01-10 12:47
#2

Tack! Ja mums var det. 🙂

Jag håller helt med om den andra raden! Eller… visst vill jag äta huvudsakligen hälsosamt, det betyder ju inte att det också kan vara hur gott som helst, men inte är skadan speciellt stor av att äta nåt mindre hälsosamt emellanåt så länge man bara tål ingredienserna utan större problem. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Aleya
2017-01-10 13:01
#3

#2 men den behöver alltid bara hälsosam känner jag. Men man får tänka att bättre med hemlagad mat som är gjord med kärlek och omtanke än köpesmat. ☺ så det är nog hälsosamt på sitt vis. 😊

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

JazzBass
2017-01-10 13:09
#4

#3 - Så är det väl ja. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: