Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 922 ggr
JazzBass
2017-01-01 23:27

Tomatsalsa och god juice på köpet

Vi åt tortillas ikväll och jag gjorde en tomatsalsa som blev väldigt god. Jag ville göra den så fräsch som möjligt och mild och smakrik snarare än het, så jag kokade inte tomaterna alls. Resultatet blev över förväntan; både fräsch, fylllig och mjuk i smaken. Dessutom resulterade experimentet i en "restprodukt" som påminde om tomatjuice, men mycket mjukare och godare i smaken. Mycket godare än den bästa gazpachon jag smakat på. 🙂 Receptet ger ca 3-4 deciliter salsasås och ett par deciliter juice. Det var lagom till två personer.

  • 1 msk olivolja till stekning

  • 1/2 normalstor gul lök, halvgrovt hackad

  • 1/2 gul paprika, strimlad/hackad

  • 2 halvstora vitlöksklyftor, tunt skivade

  • 3 stora röda, mogna tomater

  • 1/2 tsk fänkålsfrön

  • 1 tsk spiskumminfrön (eller 1/2 tsk malen vara)

  • 1 msk farinsocker

  • 1/2 tsk örtsalt

  • 1 tsk paprikapulver

  • cayennepeppar

  • svartpeppar

Värm upp en sauteuse eller traktörpanna till medelvärme. Mortla fänkålsfrö och spiskummin. Fräs lök och de mortlade kryddorna samt lite nymalen svartpeppar i oljan ganska länge på medelvärme, gärna 10 minuter. Lägg ner paprikan och paprikapulvret, och fräs vidare ungefär lika länge. Tillsätt farinsocker och vitlök de sista par minuterna. Flytta sen bort pannan från värmen.

Koka upp 1/2-1 liter vatten och skålla tomaterna i vattnet i 20-25 sekunder. Fiska upp dem, gör ett kryss i skalet med en kniv och dra av skalet. Hacka dem så fint du orkar och rör ner i lökfräset. Smaka av med örtsalt och paprikapulver (gärna till viss del rökt sådant) och cayennepeppar efter smak. Den här ville jag själv ha mycket mild. Låt stå och dra 5 minuter.

Ta fram en rymlig finmaskig sil och ställ ovanför en bunke. Häll salsan i silen och låt rinna av med självtryck tills det bara droppar snarare än rinner från silen. Häll upp salsasåsen från silen i en serveringsskål och drick upp den goda juicen som samlas i bunken som en god alkoholfri aperitif till texmexmiddagen. 🙂 ✨

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
DesK
2017-01-03 10:22
#1

Tack för ett jättebra recept. Detta tänker jag göra snart 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: