Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1232 ggr
DesK
12/23/16, 5:49 PM

Får din familj mat?

Om ni får ett längre elavbrott och/ eller inte kan ta er till en affär, har du en buffert hemma, så att alla i familjen blir mätta? 

Nu har VildaVittra gjort en sajt, där vi kan diskutera detta och mycket mer och få många bra tips.

Välkomna in till: http://prepping.ifokus.se

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Devya]
12/24/16, 2:13 PM
#1

Nej, inte alls men sen bor vi i centrum och hans familj bor 14km härifrån om det skulle vara något.

Annars kan vi alltjämt välja och vraka mellan en massa restauranger som finns här. Även michelin restauranger om man har pengar på kontot. :)

Ska ändå kolla in sidan!

JazzBass
12/25/16, 7:41 PM
#2

Jag har ganska mycket basvaror hemma, och frysvaror skulle man ju vara mer eller mindre tvungen att använda sig av vid ett längre strömavbrott. Så länge vatten kommer från kranen (vilket det normalt gör hos oss under strömavbrott) klarar vi oss helt säkert några dagar, eftersom gasgrillen ute åtminstone funkar så länge det finns gas i flaskan och rökugnen så länge det finns kol/briketter till den. Skulle det bli riktigt stora problem har även bostadsbolaget ett ganska bra lager ved och en grillplats på gården, som man kan använda.

Jag bor så pass nära en större stad att strömavbrott sällan varar mer än några timmar, och det är ju mest bara mysigt med nåt kort strömavbrott så länge de inte är alltför frekventa. 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
12/25/16, 9:14 PM
#3

#1 "Annars kan vi alltjämt välja och vraka mellan en massa restauranger som finns här. Även michelin restauranger om man har pengar på kontot. :)"

Fast om dom också har strömavbrott? Hemma hade tex affären oftast strömavbrott då vi hade det så då kunde man inte betala med kort tex

l'm back

Torparmor
12/25/16, 9:47 PM
#4

Vi har ganska ofta strömavbrott är luttrade. Är det risk som nu när det hotar att bli storm så tappar vi upp vatten för att ha som reserv. Mat lagar vi på Trangiaköket alt gör upp eld ute med virke från förrådet. Först går all mat i kylen åt och sen börjar vi ta från köksfrysen.  Frysboxen och torrvarornat spar vi till sist

Större problem blir värmen. Blir det för kallt får vi starta elverket för att köra cirkulationspumpen ett tag.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

VildaVittra
12/26/16, 12:28 AM
#5

#3 Bankomaterna fungerar ju inte heller då. Så att ha restauranger nära hjälper ju verkligen ingenting. 

#2 "och frysvaror skulle man ju vara mer eller mindre tvungen att använda sig av vid ett längre strömavbrott."

Faktiskt inte. Allt du behöver är en säck salt eller två.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
12/26/16, 9:28 AM
#6

#5 Precis, har varit med om det nån gång iallafall så helt omöjligt att det sker är det ju inte

l'm back

Annons:
[Devya]
12/26/16, 9:43 AM
#7

# 3&5Vi har haft strömavbrott ett par gånger i år och det har aldrig någonsin varit ett problem. Då ena ändan i byn har fått strömavbrott så har den andra sidan klarat sig.  Det kan då vara frågan om att på andra sidan gatan har de ström men inte vi andra på motsatta sidan.

Sen har vi ju såklart en bil så vi kan åka 5km härifrån till en annan by/stad och aldrig att alla ställen här omkring skulle få strömavbrott på en gång. De har aldrig hänt här åtminstone.  Det är också lite annorlunda här i Belgien jämfört med Sverige då vi kan välja att åka till Nederländerna om så behöves för det ligger bara 30min härifrån. Vi brukar faktiskt åka till Nederländerna och handla en gång i veckan. Vi kan också välja att åka till Frankrike eller Tyskland vilket tar typ en timme.

Sen igen angående bankkonto - vi har alltid kontanter på oss eller här hemma. Det är inte så lätt att ta ut pengar här då man alltjämt då måste åka till banken för sådana ärenden.

Med andra ord så klarar vi oss utmärkt här om det blir strömavbrott vilket som sagt har redan hänt ett antal gånger. Det fungerar kanske annorlunda i Sverige där det är större avstånd mellan byar/städer? :)

VildaVittra
12/26/16, 10:35 AM
#8

#7 Så¨bara för att du inte upplevt det som ett problem hittills, så betyder det alltså att det aldrig kommer vara det?  Terrorattacker är exempelvis helt okänt i Belgien och det är ju inte som att Nederländerna skulle stänga gränsen om något sådant inträffar. Eller? Och ni kanske inte har stormar heller? 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Devya]
12/26/16, 10:52 AM
#9

#8 Nu var det ju dock inte snack om terrorattacker utan strömavbrott. Det har skett många terrorattacker och varken Nederländerna, Frankrike eller Tyskland har stängt gränserna då. Det blir bara ökad kontroll vid gränserna. Om de stänger gränserna så kommer det att orsaka mer problem än något annat med tanke på alla transporter som går igenom just Belgien.

Stormar, nej något sådant är nog otroligt ovanligt här faktiskt.  Varken jag eller min kille har upplevt en enda storm som skulle slå ut strömmen. Det är inte särskilt kraftfulla stormar här, inte alls som de som jag upplevde i norden.Just nu upplever  vi dessutom väldigt varmt väder här så om strömmen går så lär vi heller inte frysa ihjäl. :)

Så länge vi har bilarna i skick så klarar vi oss nog otroligt bra. Jag menar, om det sker en terrorattack så kanske inte det bästa är att stanna i just det området?

Under alla mina 30 år har jag aldrig upplevt svåra strömavbrott, inte ens då jag bodde i norden och sådant var vanligt där jag bodde. Däremot har det alltjämt varit otroligt viktigt att ha bilarna i skick mer än något annat.

[Devya]
12/26/16, 10:56 AM
#10

Men visst är det väl bara positivt om man är förberedd. Den dagen jag får barn lär jag nog ordna om det lite annorlunda här hemma men inte pga eventuella strömavbrott inte. :)

tlover
12/26/16, 12:00 PM
#11

#9 En form av terroristatacker är ju att attackera strömförsörjningen. Minns jag rätt var det nyss ett hot om att förstöra strömförsörjningen för stora delar av södra Sverige genom att kapa några ledningar

l'm back

Torparmor
12/26/16, 7:45 PM
#12

I terroristattacker och modern krigföring når man väldigt långt med att störa  ut datatrafiken,  bryta elförsörjningen och  sabotera vattenförsörjningen. Vi är sårbara


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Halvdansken
12/29/16, 1:49 AM
#13

Mycket kan hända om ett större område blir utan ström i en vecka. Finns en bra engelsk film, Blackout, som jag tycker belyser problemen verklighetstroget.
Myndigheterna rekommenderar att man har mat hemma för 3 dagar.

Vad med två säckar salt, Vild Vittra? Kan det hålla på kylan, eller hur menar du?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
VildaVittra
12/29/16, 2:04 AM
#14

#13 Nope. Men man kan salta in maten varpå den håller LÄNGE. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: