Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 1019 ggr
JazzBass
12/21/16, 9:32 AM

Misotoffee med sesam

Jag gör godis ungefär en gång om året, kring jul. Igår kväll experimenterade jag fram den här toffeen som jag smaksatte med miso och sesamfrön. Toffeen blev kanske lite väl hårt reducerad så den blev ganska spröd och kanske aningen för söt, men himmelskt god ändå. Sältan och fylligheten som misopastan och sesamfröna gav var ett perfekt komplement till den annars så söta toffeen. Tyvärr kom jag inte ihåg att ta nån bild av slutresultatet, men jag tänkte göra en ny sats sent ikväll om jag orkar, kanske tar en bild då istället. Miso och svarta sesamfrön hittade jag i asiatiska affären där jag brukar handla. (Mison kan eventuellt uteslutas, men se i så fall till att sesamfröna är tydligt saltade).

  • 1 dl sesamfrön (jag använde en blandning av svarta samt vanliga oskalade)
  • 1-2 krm salt
  • 4 dl strösocker
  • 1 dl vatten
  • 2 dl vispgrädde
  • 50 g smör
  • Mellan 1 och 2 msk tjock ljus misopasta

Rosta sesamfröna på medelhög värme med saltet tills de börjar "poppa" lite och dofta aromatiskt. Rör om ofta under tiden. Lägg åt sidan. Smörj också en plåt med smör och ställ på ett värmetåligt underlag.

Slå upp vatten och socker i en ganska stor  (ca Ø20cm) rostfri kastrull, traktörpanna eller sauteuse, jämna ut lite och koka upp. Låt koka på medelhög värme utan att röra om (eller rör mycket försiktigt genom att föra sockret från ytterkanterna in mot mitten ibland) tills temperaturen är ungefär 150°C varvid sockret börjar ändra färg till gyllenbrunt. Se dock upp så det inte bränns! (Rör du om för mycket får du en hård stelnad sockermassa på vispen och det är inget kul alls (been there done that)).  Genast när färgen blivit trevligt gyllenbrun, ta bort från värmen, slå i grädden under kraftig omrörning med visp. Det kommer koka som bara tusan, men stabiliserar sig efter en stund till en halvtjock kinuskisås. Sänk värmen något så det kokar lite mer beskedligt. Rör ner smör och misopasta, och reducera vidare tills såsen stelnar till en ganska mjuk formbar boll då man kyl ner en tesked av den i en kopp med vatten. (Såsen kommer att bli mer och mer karamelliserad under kokningen, genast efter att man tillsatt grädden är den ganska ljus i färgen).

Häll den heta smeten på plåten och bred snabbt ut till en ca 6-8mm tjock platta med nåt lämpligt värmetåligt verktyg. Strö över sesamfröna så snabbt som möjligt (om smeten svalnar för mycket fastnar de inte) till ett täckande lager, och tryck fast dem lite extra med händerna. Häll av sesamfröna som inte fastnat och spara till nåt annat.  När smeten svalnat en aning, skär ut till små rutor, 2x2cm ungefär, och låt svalna till rumstemperatur. Ta bort från plåten med en tunn stek- eller kakspade i plåt och lägg i lämpliga burkar. Klart!

Om toffeen skulle bli för mjuk så kan man troligtvis forma smeten till kulor istället och rulla i sesamfrön.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
JazzBass
12/21/16, 6:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ny sats klar. Den blev inte lika spröd som första gången, som önskat egentligen, men konstaterade att den inte var lika god som då den var spröd. Eller snarare så var smaken bra, men passade inte lika bra till sesamfröna. Så jag kokade upp alltihop igen med sesamfrön och allt, och reducerade vidare en stund. När smeten var betydligt tjockare hällde jag upp den igen på plåt, och kavlade ut den lite efter en stund så den blev jämntjock. Nu var den lika god som första gången! De var finare med fröna utanpå istället, men det gick förstås inte den här gången.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
12/25/16, 8:15 PM
#2

Tredje satsen uppäten. Den sista gången blev det med vanliga sesamfrön och ingen miso. Sesamfröna var ovanpå, blev bättre så ändå än att ha dem i "smeten". Den första satsen blev bäst av alla tre, men de har varit väldigt omtyckta av precis alla som fått smaka på dem (arbetskamrater, släkt och vänner), så jag kan absolut rekommendera receptet. Koka bara såsen tillräckligt länge så toffeen blir spröd när den hälls upp. Miso är för övrigt en bra sak att ha hemma för att ge extra smak åt bland annat soppor och såser, så ta gärna en tur till en bra asiatisk affär och köp hem lite av varan. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: