Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 1613 ggr
Honestyisdead
2016-12-16 19:22

Nyårsmeny?

Nyår närmar sig. Vad ska ni äta?

Annons:
Odd
2016-12-16 19:29
#1

Vi ska väl överleva julen först xD

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Honestyisdead
2016-12-16 19:30
#2

Att planera meny 2 veckor i förväg är väl inget märkligt?  :)

Odd
2016-12-16 19:34
#3

#2 Det är det kanske inte, nu när du säger det. Jag är väldigt impulsiv av mig och vet oftast inte vad jag ska äta förens det ligger på tallriken… Sen blir jag så trött på mat under julen att jag glömmer bort att nyår ska firas också

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Honestyisdead
2016-12-16 19:38
#4

Hehe Okey :)

Själv älskar jag att laga mat och äta den så jag planerade redan för ett par månader sedan ;)

Åsa S
2016-12-17 18:55
#5

Får se vad min man planerar jag jobbar på nyårsafton men slutar hyfsat tidigt så vi åker ut till sommarstugan, och medans min man fixar med det ätbara vilar jag. Går man upp kl.5 orkar man inte vara uppe till midnatt ifall man inte vilar, vi har redan köpt drickan till nyår och den står i stugan. Min man älskar skaldjur så jag gissar det blir hummer.

JazzBass
2016-12-18 22:36
#6

Jag brukar inte tänka på saken förrän typ 1-3 dagar före nyårsafton. 🙂 Vet inte om vi får några gäster i år, eller om vi är hos nån annan, men är vi hemma och har några gäster tror jag jag tinar upp paketet med tre stycken lamm-entrecote och röker+grillar dem. Men eftersom frun inte äter rött kött så tror jag det blir nån parallellrätt med kyckling också. Som förrätt tror jag det blir fisk i nån form. I fredags åt jag en supergod liten smakportion av nån slags picklad fisk (kanske sik) med lök och hjortron på en restaurang, så det kan hända att jag försöker mig på nåt liknande.

För efterrätten har jag lite olika idéer, kanske en fruktsallad med vitchoklad och nåt crunchigt och vaniljglass, eller kanske nån form av fylld pannacotta… Få se vad jag hittar på. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Martin
2016-12-19 21:01
#7

Jobbar så får väl se lite hur jag gör på eftermiddagen innan jobb, beror lite på när familjen skall äta (med de andra som de skall fira med). Ligger det i tid så att jag kan käka blir det där och då blir det mest troligt någon god köttbit med tillbehör till huvudrätt. Förrätten kan bli vad som helst men troligen något klassiskt, och efterrätten går säkert också i klassiskt tecken. 

Annars så försöker jag nog få med mig några kollegor på att vi skall grilla och komma en stund innan jobb. 

Har vi tur får vi något landgångsliknande eller smörgåstårta av arbetsgivaren men mer troligt så blir det frukt och lösviktsgodis.

Sen lär vi å andra sidan inte hinna äta så mycket, men det får vi ju ta en annan gång.

Och inte heller omöjligt att det blir bastu och champagne på jobbet på morgonen när passet är slut, innan man cyklar hem och lägger sig…

mvh Martin

oh-la
2016-12-21 12:26
#8

Troligtvis blir det rådjursfilé, men vet inte säkert då vi blir bortbjudna. Vet dock att det skjutits i alla fall två djur det senaste där, och då brukar det bli rådjur.

[Devya]
2016-12-22 21:26
#9

Oj, bör man laga någo speciellt för nyåret också?! Brukar alltjämt beställa hem pizza då jag är trött efter julen. :D

Scorpio97
2016-12-30 16:14
#10

Här blir det fläskytterfilé med pepparsås, råstekt potatis samt sallad/grönsaker. Efterrätt blir pannacotta med hallon. 

Förrätt är inte planerad än, och förmodligen hoppar vi över den helt.


//Jessie

Honestyisdead
2016-12-30 16:46
#11

Hos oss blir det minivåfflor med två olika pålägg. En med löjrom, cremefraishe och rödlök och en med räkor cremefraishe och eörödlök.

Huvudrätt blir fisk och skaldjurssoppa med vitlöksbröd.

Efterrätt blir en oreo cheese cake.

Martin
2016-12-30 22:17
#12

Nu har lite mer klarnat…

Hemma: Jordärtskockssoppa med räkor till förrätt.
Gästerna tar med sig förberedd huvudrätt som bara skall in i ugnen; Gissning någon form av kött som kanske är smördegsinbakat eller något annat.

Sen hinner jag nog inte med så mycket mer hemma, men det blir en efterrätt också, överraskning då det inte är vi som står för den.

På jobb tyckte arbetsgivaren inte att vi var värda så mycket som vi själva tyckte så det löstes genom att någon lade till en slant så nu blir det smörgåstårta. Sjläv har jag köpt några flaskor alkoholfri champagne (nåja, mousserande vin men framtaget av en dubbad champagneriddare); Richard Juhlin. Blir inte att dricka vid tolvslaget men hoppas hinna sitta ner i samband med att vi börjar och höja ett glas för natten.

mvh Martin

TjockaBerta
2016-12-31 17:39
#13

Entrecôte med potatisgratäng och lite goda ostar efteråt.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Åsa S
2016-12-31 17:58
#14

Jag och min man ska dela på 3 humrar som han ska gratinera + det blir fiskpate och vitlöksbröd.  (min man gillar verkligen skaldjur och det är han som handlat jag har jobbat idag,  bland alla de ansvarsoråden jag har på jobbet så har jag ansvaret för mousserande viner så jag var på jobbet kl. 7 och har sprungit fram och tillbaka mellan lagret och hyllorna så att både tröja och BH var helt blöt och jag stank en hel del svett tror jag även när jag hade uniformen på mig efter öppning. Men nu nyduschad vid en brasa i sommarstugan.)

Odd
2016-12-31 20:28
#15

Det blev en snabb-pizza 🙂

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[Devya]
2016-12-31 20:38
#16

Här blev det anka, rödvinssås och vitlöksklyftpotatis och det blev otroligt gott. Det blir nog att laga den rätten igen, synd bara att anka är så dyrt.

JazzBass
2016-12-31 20:52
#17

Det blev en supergod vitlökssoppa med gratinerad baguette med tomat och mozzarella som tillbehör, och som efterrätt en improviserad vitchoklad- och kokospannacotta med rabarbersås, rostade sesamfrön och ett par praliner som jag skrev om innan jul. Riktigt gott!

Tänkte även göra en skild varmrätt, men den kom av sig lite i och med att kallrökningen av en forellfilé och en bit rostas (mycket mör del av rostbiff) sket sig något (alltför kraftig röksmak, speciellt i fisken, på bara 4h och det blev för hög värme i röken) och soppan blev så mättande och god som sådan. Få se vad jag hittar på att göra av det hela i morgon. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: