Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 1628 ggr
Honestyisdead
2016-12-12 04:23

Söker tips (sprit i mat)

Köpte hem whiskey och rom eftersom jag vill testa ha det i mat. Låter gott trots att jag inte kan med smakerna som dryck. 😅 Tänker att det blir annorlunda när alkoholen kokar bort och det blandas med andra smaker.

Så, har ni några recept?  Inga efterrätter.

Annons:
Madde
2016-12-12 08:47
#1

Vad har du köpt för whiskey och rom? Är svårt att ge tips utan rätt sort. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

JazzBass
2016-12-12 14:37
#2

Ljus rom tror jag kan vara utmärkt i tomatsås. Beräkna 1 cl per portion, tillsatt i slutet så alkoholen inte kokar bort. 😛 (Källa: Boken Matmolekyler av Lisa Förare Winbladh och Malin Sandström. Där var det dock fråga om vodka).

Mörk rom (ofta ganska söt) tror jag passar bäst i söta rätter generellt, men prova det gärna i en glaze till fett fläskkött tillsammans med stjärnanis. Kan tänka mig att det blir riktigt gott. Kolla också det här receptet från Masterchef Australia: https://tenplay.com.au/channel-ten/masterchef/recipes/drunken-pork-belly Om jag inte minns fel så älskade domarna rätten så pass mycket att han vann utmaningen ifråga. (Själv skulle jag dock inte slösa 6 deciliter rom på en enda rätt). 😉

Whisky kan funka bra i marinader och kanske diverse såser, men det är kanske svårare att få till riktigt bra. Stjälper lätt mer än det hjälper. Mitt värsta experiment hittills i köket var att ha i lite Lagavulin (mycket rökig, fin single malt whisky) i en lammstek, så det gör jag aldrig om. Det här tror jag blev avsevärt bättre (minst sagt), men jag minns inte vad domarna tyckte i det avsnittet det bjöds på.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: