Annons:
Etiketterrådtips
Läst 868 ggr
[Devya]
2016-12-11 19:55

Julmat recept

Jag bor utomlands och här firar de julen den 25 december. Jag tänkte slå till med en fin middag här hemma den 25 och bjuda på en traditionell svensk/finsk julmiddag. Jag har dock ALDRIG tillagat någon typisk julig maträtt och nu tänkte jag be om era bästa recept om ni vill dela med er av dem. 

Jag skulle vilja ha en hel del på matbordet, bland annat köttbullar med sås, korv, morotslåda, potatislåda, ägg med tillbehör, skinka, gravad lax, lussekatter, kryddkaka, finska julstjärnor och så vidare. 

Så ge mig gärna lite fina recept om ni så kan!

Jag tänker gå till Ikea och se om de säljer lite pepparpakor, glögg och julmust för det säljer de ju inte annars i de här affärerna utomlands!

Annons:
DesK
2016-12-12 10:59
#1

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
2016-12-13 11:54
#2

Jag skulle gärna hjälpa till, men jag har aldrig gjort så mycket julmat själv att jag skulle ha några bra recept att dela med mig av. Utom leverpastej då, den jag gjorde förra veckan blev faktiskt rent himmelskt god! Flera hästlängder bättre än nån jag gjort tidigare. Kolla receptet här och läs min ganska långa kommentar under det, om du är intresserad: http://taffel.se/recept/kycklingleverpastej-med-bourbon

Finska julstjärnor är väldigt enkla att göra. Ta en smördeg och kavla ut ganska tjockt (ca. 4-5 mm). Skär ut kvadrater i en storlek på ungefär 12x12cm, snitta varje fyrkant ca 5 cm in mot mitten från varje hörn, lägg en klick med katrinplommonsylt i mitten, och vik in flikarna mot mitten (precis som en för enkel vindsnurra) och tryck fast. Grädda tills gyllenbruna i kanske 200°C ugn och sikta lite florsocker över dem när de har svalnat. De är dock ingen favorit för mig - för mycket deg och för lite sylt och syrlighet - så jag brukar hoppa över dem. 

För köttbullar rekommenderar jag att använda en köttfärs med hög fetthalt, alternativt rejält med tillsatt fett av nåt slag. Det gör dem saftigare och mjukare. Dessutom lönar det sig att ha i nån form av umamibomb som smakhöjare. Jag kan varmt rekommendera ljus soja (som är ganska mörk till färgen), ostronsås eller fisksås (gärna av märket megachef). Ströbröd, ägg och grädde får man gärna ha i också, och förstås salt och peppar. Mycket mer behövs inte. 

En vanlig gräddsås eller grönpepparsås är gott till köttbullarna: Fräs lite finhackad lök länge på medelvärme i smör, gärna med en knivsudd bikarbonat (det gör att det blir mos av alltihop) tillsatt när löken blivit genomskinlig. (Ha även i lätt mortlad  grönpeppar i det här skedet om du vill göra en grönpepparsås). Rör ner nån tesked vetemjöl och fräs vidare så mjölet får lite färg, byt sen till en spiralvisp, vispa hårt och rör ner ett par tre deciliter grädde eller vatten+grädde och låt koka upp. Smaka av med ljus soja, peppar och/eller buljongpulver/fond och kanske en liten skvätt brandy. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2016-12-14 11:41
#3

Här fanns förresten lite fler recept på det du frågar efter med finskt ursprung, kolla gärna: http://finland.ifokus.se/articles/5291d9de8e0e740cd6000667-julmat-i-finland

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Devya]
2016-12-21 17:19
#4

Tack så mycket för era tips!! Jag skriver just nu en inköpslista då jag ska handla hem ingredienserna idag!  :)

[Devya]
2016-12-24 14:10
#5

Idag gjorde jag finska jultårtor men färgen på plommonsylten ska väl inte vara röd? Visst är det plommonsylt man använder?  Som jag minns det brukar den inte vara röd utan nästan svart…

Men är det skillnad på katrinplommon och plommon? För katrinplommon hittar jag ingenstans här.

Min sambo tyckte dock väldigt mycket om dem och alla blev uppätna inom 15min. Nu håller jag på att laga min egen version av potatislåda och ska väl så småningom börja med köttbullarna. :)

JazzBass
2016-12-25 11:17
#6

#5 - Det är katrinplommonsylt som de traditionellt innehåller. Den är väl något mustigare i smaken än sylt på vanliga ljusa plommon. Tror den i huvudsak görs av torkade katrinplommon, men är osäker på saken.

Katrinplommonkräm är förresten jättegott traditionellt tillbehör till risgrynsgröten till jul och lätt att koka ihop av en påse katrinplommon, vatten och lite redning. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
TjockaBerta
2016-12-29 20:41
#7

Jag tycker att ICA.se har många bra recept. Gott fast enkelt att göra. Ofta hamnar jag där när jag söker efter något

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: