Annons:
Etikettmatprat
Läst 777 ggr
tlover
2016-11-24 08:36

"Din restaurang"

Om du skulle ha en restaurang (eller restauranger?) vad skulle det vara för slags restaurang? Tema/koncept? Meny? mer?

Du behöver inte tänka på pengar m.m, det kostar inte att drömma.

l'm back

Annons:
Maria
2016-11-24 08:47
#1

Min restaurang skulle servera svensk husmanskost.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JazzBass
2016-11-24 09:25
#2

Det skulle troligtvis vara en a la carte-restaurang med fokus på goda och intressanta smakupplevelser, samtidigt som portionerna inte får vara för snåla. Ganska mycket "comfort food" ska det vara, men ändå gärna någorlunda hälsosamt. Potatisen skulle få en betydligt mindre viktig roll än i de flesta restauranger jag har besökt, samma sak med vetemjölet. Mycket rotfrukter skulle det vara av olika slag, mycket grönsaker, och goda såser. Mindre oxfilé och mer av andra mycket mer intressanta styckdetaljer från olika djur, och mycket fisk och skaldjur. Inspirationen till maten och speciellt kryddningarna får komma från hela världen, men maten ska ändå vara baserad på i huvudsak inhemska råvaror.  En hel del BBQ måste det vara på menyn också.

Jag är i dagsläget rentav usel på snygga uppläggningar, men allt kan man väl bli bättre på om man vill. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
2016-11-24 09:41
#3

#1 Vilka rätter? (ny eller traditionell husmanskost tex) Hur skulle den vara inredd?

Mina restauranger skulle vara

"Mat´n"

Nordnorrländsk och samisk traditionell och nyskapande mat

Exempel ur menyn är souvas, Renburgare, palt (pitepalt), kokt renrygg, kokt och/el stekt röding, Vaniljglass med varm hjortronsylt (efterrätt) osv. Jag har ingen aning om vad som skulle vara på den vegetariska delen av menyn, Nordnorrländsk mat har ju aldrig egentligen haft vegetarisk mat traditionellt men något som passar smakmässigt och gärna från skogen tex svamp menyn skulle ändras lite efter säsong.

Inredningen skulle vara enkla träbord laserade så att dom är grå som trä blir när det stått ute i solen länge, gräddvita väggar ev med några gamla hällristningar målade på i rött (exempelvis renar, älgar, skidåkare etc) och bilder på Norrländsk natur, renskinn på stolar/bänkar etc

"Tehus med twist"

Ett tehus som serverar te och mat med massa rätter med te i maten

Exempel ur menyn är terökt tjälknöl, terökt tofu, teägg (förrätt), älg i pu-erh, tofu och pu-erh gryta och lite plockmat tex dumplings. Såklart massor av goda och spännande teer som man kanske inte skulle köpa hem men vill testa Menyn skulle ändras efter säsong

Inredningen skulle vara ganska enkel, trä (mörkare slag) tetillbehör från världens alla hörn etc

"Hem till mig"

Mindre genomtänkt utan mer rätter som jag lagar till vardags (husmanskost med twist, endel vegetariskt och asieninspirerat)  fast tillpiffat och café

Exempel ur menyn är min nudelsoppa, terökt tjälknöl, Älg i pu-erh, kaningryta, ärtsoppa, fröbollar etc menyn skulle ändras oftasre än varje säsong

Inredningen skulle vara "hemmigt" med små prydnadssaker, foton, ljusa färger etc

När jag är stressad drömmer jag mig bort he he

l'm back

Maria
2016-11-24 09:43
#4

#3 Så långt har jag inte tänkt. Det var bara något som poppade upp.

Eftersom det är svårt att säga vad husmanskost exakt är så hade det nog blivit en mix.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2016-11-24 09:55
#5

"Mat`n" finns även som en variant med foodtruck i min fantasi 😃

l'm back

Aleya
2016-11-24 10:05
#6

Jag skulle ju då isf öppna en svensk restaurang i japan. Och maten skulle göras från grunden. Och dom stackarna skulle få äta surströmming på premiären exempelvis. 😂 Jag vet inte om det skulle vara en hit men ja det hade varit kul att mitt i stan kunna göra detta. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
tlover
2016-11-24 10:10
#7

#6 Min japanskalärare har bjudit på svenskt julbord i japan. Rödbetssallad var visst älskad

l'm back

Aleya
2016-11-24 10:24
#8

#7 mina gillade kaviar (kalles) påstod dom. Men dom gillade sylterna nog bäst. Dom fick burkar av hallon, åkerbär och hjortron. Ja men jag tror att ett svenskt julbord skulle kunna bli poppis i japan. Särskilt med inlangd fisk och gravad och allt vad som nu finns. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
2016-11-24 10:30
#9

#8 Enligt min japanskalärare så gillade dom inte sillen (fast såklart var allt "Oishii")

l'm back

Aleya
2016-11-24 10:38
#10

#9 då har dom inte smakat min n mammas inlägg. 😍

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
2016-11-24 11:02
#11

Ja jag kanske skulle göra en liten meny: Förrätter: Skagenröra med kalixlöjrom på toast. Chips på västerbottenost med en dipp på pepparrot. Hamburgerkötts chips med dipp på pepparotsvisp. Rotfruktspommes med Bea. Varmrätter: Kallops med potatis Ärtsoppa (grön) Palt med fläsk eller utan om man inte nu vill ha fläsk. Köttbullar med pasta eller potatis Kassler med ris. (Det är gjort i ugnen med ris med paprika och champinjoner. Kassler toppat med Bea, ananas och ost) Nikkaluoktasoppa Efterrätt Bivskri (eller hur det nu stavas) Hemgjord glass med åkerbärssås Kladdkaka med strothrom i. 😉 Det är lite tankar gällande min meny

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

TjockaBerta
2016-11-24 11:48
#12

Det hederligt långtradarfik med en kocka som brassar sån där underbar stekt potatis som inte går att få någonstans längre.

Falukorv med stekt ägg är naturligtvis paradrätten.

>>>Malum domesticum<<<

amandatherese
2016-11-24 18:02
#13

Hade jag haft en restaurang hade det nog blivit lite gott och blandat på menyn

Förrätter
Toast skagen
Vitlöksbröd
Grönsaker och dipp
Charkbricka med ölkorv och ost

Varmrätter
Rådjussadel med potatisgratäng och svartvinbärsgele
Kyckling med ugnsrostade rotfrukter samt tzatsiki eller vitlökssmör
Fisksoppa 
Älggryta med kokt potatis
Lax i ugn med romsås och kokt potatis
Torsk med äggsås och potatis

**Efterrätter
**Äggost med hemgjord björnbärssylt
Stekta bananer med kokoskolasås och glass
Äppelpaj med vaniljsås
Aftereightpäron och glass

Det skulle kort och gott hamna en hel del av mina favoriter på menyn :)

Annons:
oh-la
2016-11-24 19:06
#14

Jag älskar öl, så jag skulle vilja öppna en ölbar med riktigt kök. I ölväg skulle vi hålla udda öler, mikrobryggerier, utländska mindre kända öler. Sortimentet skulle skifta beroende på vad vi hittat. Mycket resor för att hitta nya smaker skulle det bli och personalen skulle få tid att prova och lära sig de sorter som serveras. Ett par gånger per år skulle öllistan ses över. Samtidigt ska det serveras barmat, men med riktig restaurangkvalitet! Matiga rätter blandat med genomtänkta tilltugg. Smakmenyer med öl och passande mat. Du ska både kunna gå in, sätta dig med dina polare och bara dricka en riktigt god öl och äta lite plock innan ni går vidare och kunna sitta och äta en trerätters, eller 8-rätters smakmeny för sen delen. En riktigt schysst kombination av ölhak och fine dining helt enkelt.

VildaVittra
2016-11-27 23:57
#15

Jag skulle ha en restaurang med lokala produkter i säsong. Lite rustika rätter med en modern twist så att säga. Som pizza räknas ju mer eller mindre till den svenska kosthållningen, så då skulle jag kunna ha tunnbrödpizza (så himla gott).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vendelay
2016-11-29 22:59
#16

Oh, vilken underbar tråd!! 

Jag skulle ha en helvegansk restaurang med fokus på att det ska smaka gott. Närproducerat skulle fungera på nästan alla råvaror, tror jag, och det är viktigt. Och jag vill undvika palmolja. Soja i några rätter men eftersom det är en så vanlig allergen så kommer majoriteten av rätterna att inte innehålla det. Skulle också vilja göra så mycket som möjligt från grunden och använda så många "naturliga" råvaror som möjligt, alltså riktiga färska grönsaker istället för konserverade och liknande.

Några exempel på rätter skulle vara veganska varianter på typ kalops, boeuf bourguignon, krämiga pastarätter. Det ska alltså vara riktiga "rejäla" maträtter, eller hur jag ska förklara det. Smakrika, mättande och något för alla.

Efterrätter skulle vara typ varm kladdkaka med vaniljglass, glass med varma hallon och chokladsås, äppelpaj och vaniljsås.

När jag skriver detta inser jag att det kommer bli en middagsrestaurang så därför lägger jag till en lunchmeny 😃 Middagarna kommer såklart att kosta mer och de rätterna går inte att beställa under lunchen. Lunchpriserna ska gärna vara relativt låga (ca 75:-) och det löser jag genom att enbart ha två, tre rätter per dag att välja bland. Några exempel skulle vara panerad kålrot med potatismos, ugnsstekta rotsaker med krämig sås, vegobullar med gräddsås och makaroner. 

Nu är jag så sjukt hungrig att jag måste gå och äta något 🤐

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Davbjo
2016-12-01 10:13
#17

En lite udda idé jag haft som jag nog aldrig kommer kunna realisera är en restaurang som serverar exempelvis följande:
* Kyckling tikka masala
* Souvlaki
* Bacon cheese burger
* Thai chicken curry
* Boeuf Bourguignon

Detta är då med en twist, och twisten är att samtliga rätter serveras som korv med bröd och pommes. Korvarna görs för hand med samma köttbas och kryddnings som originalrätten, de läggs sedan i ett hembakat, stort bröd och toppas med sås/dressing som har samma smak som originalrätten samt eventuella toppings. Även pommesen kryddas speciellt efter rättens kryddsättning. Till detta serveras passande öl/vin efter önskemål.

Som sagt, lite udda idé, men jag tror den skulle kunna funka som konceptrestaurang. :)

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

tlover
2016-12-01 10:17
#18

#17 Världens coolaste idé

#16 jag är väl udda men jag skulle tycka det var roligt med rätter som inte är imitationer. Men då har jag ju alltid bara ätit imitationer då jag ätit med blandkostare (så att man äter "samma") så jag hann aldrig bli bra på det. Kanske är det.

Fast en "köttig" veg restaurang skulle ju kunna göras riktigt originellt

(jag vet man skulle kunna ha "styckscheman" på grönsaker som bilder på väggarna 😃)

l'm back

vendelay
2016-12-01 15:11
#19

#18 Ja, jag förstår din tanke men det finns så många såna restauranger tycker jag (åtminstone i Stockholm, där jag själv bor). Annars håller jag absolut med dig med att det är roligt med "riktiga" (vad ska jag kalla det? 😂) vegrätter men jag saknar ett ordentligt utbud av imitationer 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[ludden]
2016-12-03 21:15
#20

Fisk. Grillad hummer, färsk tonfisk, kalixlöjrom, fjällröding, gös. 

Kött. T-Bone steak, oxfilé, vildsvinsköttbullar, råbiff, högrevsburgare, pepparbiff. 

Efterrätt. Banana split, åländsk pannkaka, vaniljpannacotta.

Annons:
Upp till toppen
Annons: