Annons:
Etikettmatprat
Läst 1052 ggr
JazzBass
2016-11-01 12:10

Mindre vanliga basvaror i ditt kök

Dom flesta av oss har väl en uppsättning basvaror i köket, som man alltid köper mer av då det är slut, t.ex. mjöl, socker, salt, mjölk, smör, olja, pasta, ris, vinäger osv. Börjar vi lista allt sånt blir det väldigt långt och jobbigt att läsa, så jag tänkte att vi här endast skulle fokusera på det vi har som inte direkt hör till vanligheterna. Målet är förstås att få nya idéer i köket. Så sätt igång! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
NatasjaHemby
2016-11-01 12:20
#1

Oumbärliga smaksättare som ALLTID finns hemma hos oss:

Örtsalt "Herbamare"
Sriracha 
Liquid smoke
Mirin
Svampsås (lite liknande ostronsås i smak och användningsområde)
Chilifrukter, färska och torkade
Vitlök
Ingefära, färsk och inlagd

SE*Simbelmynes

JazzBass
2016-11-01 12:23
#2

Här är min lista:

  • Asiatisk fisksås - oumbärlig och fantastisk smakhöjare
  • Soja (ljus) - samma sak
  • Lökpulver - samma sak
  • Ostronsås - samma sak (få se om det blir en vana att ha det hemma, den jag köpte nyligen av märket Megachef är i alla fall superb)
  • Miso
  • Citronsaft på burk (nåväl inte jätteovanligt men men…)
  • Muscovadosocker och farinsocker
  • "Indiansocker" (är det här vad ni kallar ljust muscovadosocker i Sverige?)
  • Fullkornsspeltmjöl
  • quinoa eller quinori
  • korngryn
  • Arborioris till risotto
  • Kokosmjölk
  • Konserverade hela tomater
  • Konserverad makrill i tomatsås
  • Rödbetor

Inser nu kanske att jag inte har så mycket ovanligheter direkt, så det fick bli lite annat också på listan för att den inte skulle bli så kort. 😎😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2016-11-01 12:30
#3

#1 - Herbamare, ingefära (pulver åtminstone, ibland färsk) och vitlök (färsk och pulver), torkad chili  har jag också alltid hemma.  Av kryddorna skulle jag inte heller klara mig utan spiskummin, rökt paprikapulver och en massa torkade örtkryddor. GladSriracha har jag också hemma för tillfället, men är ingen jättestor vän av det. Mirin har jag varit nyfiken på att prova en tid redan men inte gjort det ännu. Liquid smoke har jag inte hittat nånstans, men jag har ju en rök på bakgården så det är inte jättenödvändigt i mitt fall. 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

OlgaMaria
2016-11-01 13:15
#4

Citroner i mängd då jag gärna vill dricka en pressad citron om dagen. Har en hel del ingredienser till glutenfri matlagning och bak, som fiberhusk, kokosmjöl, mandelmjöl, ströbröd av majs mm. Min favorit bland frysta grönsaker - haricot vertes - finns alltid i frysen. I frysen finns också alltid hallon, mango och lingon som används till glass, smoothies och på min gröt. Tonfisk på burk och mozarella, som jag ofta har i en sallad. Och givetvis surkål!! Min mage blir lycklig bara av tanken på surkål! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
2016-11-03 19:31
#5

Habanero tabasco

Sriracha

Sesamolja 

Thailändska chilifrukter 

Fivespicekrydda 

Lao gan ma

 Det är väl det som känns lite annorlunda som jag alltid har hemma utöver andra saker som soya,  fisksås, ostronsås, vitlök och gurka.

Aniara14
2016-11-04 22:32
#6

#2 Ser att du använder quinoa, JazzBass… har du hittat grus och/eller stenar i den nån gång?

Jag hörde om detta i Tomas Tengbys program Meny, som sändes den 4 nov 2010, att det "tyvärr, det innehåller små små grus, som sten… osv" med början vid 5 min. in i programmet.

Efter att ha hört detta, plus att man tydligen alltid måste skölja den noggrant innan för att få bort den bittra och obehagliga smaken, så känns det inte längre så värst lockande att köpa, laga till och äta quinoa.😕

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Scorpio97
2016-11-05 00:06
#7

#6 Jag äter Quinoa då och då, och jag har aldrig hittat stenar. Har inte märkt någon obehaglig smak heller trots att jag aldrig sköljer den (visste inte ens att man skulle det) :)

--------

Jag tror inte jag har några riktigt ovanliga basvaror hemma. Olika sorters soja, färsk vitlök, chili, limesaft, citronsaft finns alltid, men jag skulle nog inte räkna dom som ovanliga. Jag har alltid ruccola hemma (enda salladen som jag tycker smakar något) vilket min familj tycker är konstigt för dom tycker det är äckligt, men det är väl egentligen inte heller en ovanlig matvara. 
Persiljerot kanske kan räknas som ovanlig? Dom flesta jag har pratat med har inte smakat det i alla fall, själv gillar jag den för att den smakar lite mer än vad övriga rotsaker gör enligt mig (och därför köper jag den gärna och har till dipp)


//Jessie

JazzBass
2016-11-05 05:07
#8

Nej, jag har aldrig heller hittat grus i quinoa. Man ska dock skölja quinoan i varmt vatten innan man kokar den, men väldigt noga brukar jag väl inte vara med den saken. Värsta grusmaten jag ätit hittills var en påse hjärtmusslor. De skulle ligga i kallvatten en halvtimme för att släppa från sig sand från sandbottnen de lever på, och de gjorde dom men inte alls tillräckligt så det var mindre trevligt att äta dom. Buljongen blev dock fantastisk!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Aniara14
2016-11-05 20:25
#9

#7 och #8 Bra att ni har sluppit hitta grus eller stenar i er quinoa.🙂

Jag köpte ett paket vit quinoa, (minns tyvärr inte fabrikat) och prövade att koka och äta för sådär 7-8 år sen, och det var dessbättre inte nåt grus eller stenar i den portionen jag åt.

Det jag mest minns är att det inte smakade nåt gott, smakade faktiskt inget alls, så det blev stående oanvänt i skåpet. Och sen när jag hörde det där inslaget i "Meny" 2010 så kände jag mig ännu mindre intresserad av att pröva det igen. Paketet finns inte kvar längre, så jag måste ha slängt det vid nåt tillfälle.

Om jag minns rätt så stod det på paketet att man alltid ska skölja grynen före kokning för att få bort det där bitterämnet som sitter i skalet. Men på Saltå kvarns hemsida, i kommentarsfältet, så svarar dom att det redan är gjort så man inte behöver göra det själv.

Det är också en tjej där, Heidi, som är orolig för att det ska finnas stenar i eftersom det varnades för det på paketet, av ett annat märke än Saltå Kvarn. Tyvärr mindes hon inte vilket märke det paketet var från. Kanske är det olika mellan olika fabrikat, hur noggranna dom är vid rensning och tvättande?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

JazzBass
2016-11-07 09:45
#10

Jag är inte heller speciellt förtjust i smaken som sådan, men det blir väldigt gott att fräsa lite finhackad lök, paprika och riven ingefära i smör/olja under tiden som quinoan kokar, och röra ner den färdiga quinoan i stekpannan och fräsa lite till. Ingefäran motverkar de bittra smakerna i quinoan och gör den lite sötare, och fettet ökar fylligheten. Paprikan passar utmärkt till, men har också testat strimlad fänkål och tyckte det blev gott det också.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

amandatherese
2016-11-08 10:04
#11

Vet inte om det räknas som ovanligt men honung kan jag inte vara utan hemma :)

Maria
2016-11-08 13:00
#12

Jag har mycket av det som redan räknats upp. Min kryddlåda vid spisen är alltid full.

I skafferiet har jag konserver och burkar som inte är kylvara innan de har öppnats som ajvar, grillade paprikor, saltgurkor, körsbärstomater på burk, vattenkastanjer, böngroddar, svarta bönor, kikärtor, vita bönor, röda linser, quinoa, osv.

Jag har också alltid honung hemma och använder det i mat, på yoghurt, och i te.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2016-11-08 13:02
#13

honung och sirap har även jag hemma. Används i marinader och mat.

Annons:
Upp till toppen
Annons: