Annons:
Etiketterrådtips
Läst 888 ggr
JazzBass
2016-11-01 11:49

Recept med kokosmjölk

Några av de godaste asiatiska anrättningarna jag ätit har innehållit kokosmjölk. När jag själv experimenterat fram nåt med samma ingrediens så har det dock oftast inte blivit så jättebra, utan oftast ganska mediokert. Men av den senaste burken kokosmjölk blev det faktiskt enkla två anrättningar som jag tyckte lyckades väldigt bra:

Vitfisk i sås på kokosgrädde och nori

2 portioner

  • 300 g (1 paket) frysta fisktärningar (t.ex. sej)

  • Kokosgrädde (det fasta innehållet i en stor burk kokosmjölk)

  • 1 liten gul lök, finhackad

  • 1 msk smör

  • 1 msk asiatisk fisksås (gärna av märket Megachef)

  • ca 1 msk risvinäger

  • 1 ark nori (det mörkgröna yttersta lagret på maki-sushi)

  • En skvätt ljus soja

  • Nymalen svartpeppar

Fräs löken i smöret på medel-medelhög temperatur i en traktörpanna tills den är genomskinlig och gulaktig i färgen. Låt det gärna ta 10 minuter eller mer, och rör om regelbundet så ingen stekyta bildas. Slå i kokosgrädden, fisksås, risvinäger och noriarket rivet i små bitar och låt koka upp. Lägg ner de frysta fisktärningarna och låt dra på svag värme tills fisken faller isär när man petar i den, inte längre än det. Tillsätt vid behov mer vätska i form av vatten, kokosvatten eller grädde. Smaka av med ljus soja tills saltmängden är rätt, och lite peppar. Klart! 

Servera med kokt jasminris (så mycket godare än vanligt ris) och lite färska grönsaker, t.ex. paprika och gurka.

Kokospannacotta med färsk frukt

2 portioner

  • 1,5 dl kokosvatten (det genomskinliga i burken under kokosgrädden)

  • 1 dl havregrädde eller vanlig grädde

  • 3 msk socker (helst nån ljusbrun sort som smakar mer än vitt socker)

  • 1 msk kokosolja

  • 1 gelatinark

  • 1 krm vaniljpulver (eller 1-2 tsk vaniljsocker, minska i så fall på det andra sockret)

  • 1 kvist rosmarin (kan uteslutas men ger en fin arom som passar till kokos)

  • Tärnad färsk frukt (t.ex. apelsin, mango eller melon) till servering

Lägg gelatinarket i blöt på en tallrik. Koka upp kokosvatten, grädde, socker, kokosolja och rosmarinkvisten, rör om nu och då. Dra bort från värmen. Krama vattnet ur gelatinbladet och rör ner i den varma blandningen. Låt blandningen i kastrullen svalna helt i t.ex. vattenbad i diskhon. Häll blandningen i två portionsskålar genom en sil så inga fasta partiklar kommer med. (Smörj skålarna med lite kokosolja först om du vill stjälpa upp pannacottan vid serveringen). Ställ svalt, helst i kylskåp ca 3 timmar eller först en stund i frysen och sen i kylskåpet tills pannacottan stelnat. Servera med tärnad frukt. Jag använde apelsin då det var vad vi hade hemma för tillfället, och det passade bra. Vill man ytterligare piffa upp det hela lite kan man kanske rosta lite kokosflingor i en stekpanna att ha som garnering. 

Receptet är nästan veganskt, man behöver bara byta ut gelatinet till nåt veganskt alternativ (kanske agar?) om man vill. Det går säkert utmärkt att göra på en hel burk kokosmjölk också, eller att köra med riktig grädde istället för havregrädde jag använde, men det blev bra också så här. Nu var dock mitt syfte att använda vattnet som blev kvar i burken efter det första receptet här ovan så därför ser det ut som det gör. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
JazzBass
2016-11-01 11:50
#1

Dela gärna med er av era bästa recept med kokosmjölk eller -grädde! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

OlgaMaria
2016-11-01 11:54
#2

Mixa kokosmjölk med frusen mango blir en ljuvlig glass :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

JazzBass
2016-11-01 12:01
#3

#2 - Det tror jag absolut! Måste testa. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Devya]
2016-11-07 22:13
#4

Jag använder gärna kokosmjölk till all sorts matlagning men det bästa är väl nudelsoppa som jag själv har hittat på, eller tja, jag tog tips från fyra olika recept och lagade ihop något som blev väldigt poppis här hemma så nu lagar man det en gång i veckan. :)

DesK
2016-11-08 07:25
#5

#4 Beskriv gärna hur du gör din nudelsoppa.

Vi använder ofta kokosmjölk och kokosgrädde. Nu har jag inlett ett experiment att göra yoghurt av kokosmjölk, återkommer med resultatet senare. När vi använder kokosmjölk så har vi kokosolja som matfett.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

OlgaMaria
2016-11-08 08:41
#6

#5 Ska du syra med probiotikakapslar? :) Det har jag gjort. Blir väldigt god smak tycker jag men rinnigt (jag använde hela kokosmjölken).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
DesK
2016-11-08 09:09
#7

#6 Ja just så gör jag. Har både barn och bonusbarn som är veganer och vill hjälpa dem att äta så bra som möjligt. Min dotter saknar just yoghurt, därför testar jag detta nu🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

oh-la
2016-11-11 15:41
#8

Vi kör nudelsoppa här hemma, ibland med kokosmjölk. Börjar med att koka buljong på en hel kyckling, gärna ekologisk och frigående. Dom är fetare och ger godare buljong. Börjar med att fräsa krossade klyftor från en halv vitlök, två lökar, ett par morötter, limegräs (krossar och delar grovt), ett par chilifrukter. Alla grönsaker delas grovt. I med några kaffir limeblad, korianderfrön, hela vitpepparkorn, en kalv eller kycklingbuljongtärning (eller salt om man vill skippa buljongtärningar), en matsked tomatpuré, mald gurkmeja, en tesked typ och paprikapulver runt två matskedar. Rör runt tills grönsakerna mjuknat, i med den hela kycklingen och på med vatten så det täcker (runt två liter) samt juice från en apelsin. Låt puttra tills kycklingen är klar och köttet börjar dra sig tillbaks från benen. Ta upp den och sila av grönsakerna. Reducera buljongen något. Ha därefter i kokosmjölk och smaka av med limesaft, fisksås och lite socker. Skär grönsaker i lagom munsbitar (jag brukar ha champinjoner, zucchini, salladslök, paprika, rödlök, blomkål eller broccoli. Lite det som bjuds beroende på säsong) , stycka av köttet från kycklingen och dela i lagom bitar. Koka nudlar och skölj i kallt vatten så tillagningen avstannar. Lägg upp nudlar, kyckling och grönsaker i en skål, häll över buljongen och toppa med ordentligt med färsl koriander och hackad chili. Ät! Grym soppa om man är flera och har olika grönsaker. Då kan man plocka ihop lite själv :)

Upp till toppen
Annons: