Annons:
Etikettermjölmatgrynris
Läst 1519 ggr
Maria
2016-10-30 16:52

Ris

Idag ska vi har vanligt ris till maten.

Jag brukar köpa stora paket av Uncle Ben´s ris som ska kokas i 20 minuter. Har använt det i många år.

Idag var vi och handlade i en annan affär än vi brukar och de hade inte det stora paketet utan ett mindre men det ska kokas 10 minuter😮 Samma märke. Är det någon som vet vad det är för skillnad  och varför?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Aleya
2016-10-30 17:00
#1

Du kokar det i påse (sist jag kollade) och så var det klart. Men jag kan ju ha fel.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2016-10-30 17:01
#2

Nej det är inte påsris utan helst vanligt löst ris.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2016-10-30 17:04
#3

#2 Humm. Key…. Minns förr att 10 min var i påse. Mysko hur som kunnat få ner tiden till 10 min.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Carmarino
2016-10-30 17:05
#4

10-minutersriset är förkokt, så det är därför det går snabbare. (Förmodligen är det dyrare också.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2016-10-30 17:27
#5

#4 Aha. Jag hade kvar av mitt 20-minuters så det blev som vanligt.

Här kommer annars en suddig bild på paketen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2016-10-30 17:35
#6

#5 Jo, jag känner igen de paketen. Har använt 20-minutersriset själv. 🙂
Kollade en gång på 10-minutersriset, för jag tyckte det verkade praktiskt med kortare koktid. Har för mig att det innehöll hälften så mycket men kostade ungefär samma som det stora paketet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Maria
2016-10-30 17:36
#7

#6 Jag har ingen koll på vad det kostade men jag gissar att du har rätt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2016-11-06 15:03
#8

Jag köper alltid vanliga riset som man kokar i 10-12 minuter.

[Devya]
2016-11-08 18:02
#9

Jag har alltjämt köpt ris som ska kokas endast 10min. Jag föredrar Jasmin ris oberoende vilket märke det är.

Uncle Ben's har jag alltjämt tyckt varit för dyrt och inte mycket godare så jag håller mig borta från det märket. :)

Maria
2016-11-08 18:06
#10

#9 Jag tycker det beror alldeles på vad för mat jag ska göra. Till all form av asiatisk mat tycker jag är gott med jasmin eller allra helst basmatiris.

Ska jag däremot göra ex. kyckling i curry så vill jag ha "vanligt" ris.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2016-11-08 19:09
#11

Själv har jag jättesvårt för jasminris och även basmatiris, tyvärr. De har båda en sötaktig lukt, som jag inte riktigt kan med. Däremot har jag hittat ett ris som jag verkligen uppskattar, nämligen rött ris. Riktigt gott och ser trevligt ut.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

TjockaBerta
2016-11-08 21:14
#12

#11

Samma här. Jag klara inte ens lukten av jasminris.

>>>Malum domesticum<<<

JazzBass
2016-11-09 08:14
#13

Va?!? Jasminris som är så gott! Min absoluta favorit av alla rissorter, och doftar rent gudomligt! ❤️ Basmati kommer på god andra plats. Förstår inte tjusningen med vanligt ris överhuvudtaget, det smakar ju ingenting och har trist konsistens, så jag har inte köpt ett sånt paket på år och dar… Men smaken är väl som baken, som man säger.

Rött ris är lite för kraftigt som sådant tycker jag, så jag föredrar att blanda det med andra rissorter, t.ex. fullkornsbasmati som har ungefär samma koktid, och kanske lite linser typ beluga eller gröna, och steka det hela tillsammans med lite lök, ingefära och gurkmeja. Blir ett gott, rustikt och mättande tillbehör. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Åsa S
2016-11-09 09:46
#14

Tycker ris i vanliga matbutiker blivit väldigt dyrt så när jag handlar så handlar jag på sånt som matvärlden där finns det väldigt mycket ris eftersom de ju har all världens mat, jag brukar köpa nån 5-10kg säck basmatiris den räcker rätt länge + kilopriset blir ju mycket lägre. Basmatiris ska tvättas rätt många gånger innan man kokar (även jasminris) det brukar många svenskar missa. Det blir mycket bättre ifall man tvättar bort dammet runt kornen. Uncle Bens ris har jag mycket svårt för, rätt torrt, påminner om dålig skolmatpå 70-talet

[Devya]
2016-11-09 16:55
#15

#14 Jag brukar köpa ris från en kinesisk matbutik. 20kg för 10 euro vilket jag tycker är helt fantastiskt. Ris ska inte vara dyrt. :)

ApanAnn
2016-12-12 17:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Här är mitt absoluta favoritris! Rundkornigt av japansk sort. Det kräver lite kärlek, men är helt klart värt att gulla med det i en timme för perfekt ris. Använder den här metoden: http://www.justonecookbook.com/how-to-cook-rice/

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: