Annons:
Etiketterfärskorv
Läst 1325 ggr
JazzBass
10/25/16, 10:44 PM

Mina bästa kycklingfärsbullar

Då min fru inte äter rött kött så blir det en hel del kyckling på menyn hemma. Dessa kycklingfärsbullar jag gjorde ikväll var nog de godaste i sitt slag jag ätit (om man får säga sånt själv), och frun tyckte också jättemycket om dem, liksom sonen. De hade en jättefin mjuk och saftig konsistens med fin stekyta, och smakerna satt perfekt. Kycklingfärs är ju annars rätt så magert, så jag kompenserade för det med ganska mycket olja i smeten. Den anonyma kycklingsmaken fick en rejäl umamiboost av den ljusa (läs: bärnstensbruna) sojan av märket "Pearl River Bridge", en supergod soja som jag hittade i en asiatisk affär nyligen. Riktigt billig var den dessutom. Ännu mer umami hällde jag ner i såsen i form av fisksåsen av märket Megachef jag blev tipsad om av en av skribenterna på Taffel. Var sugen på att steka salvia också idag, så jag testade göra en sås kring det också, och passade också fint till bullarna.

Då vi kör mjölkfritt hemma just nu p.g.a. att frun ammar vår bebis så körde vi med havrebaserade substitut, men det går säkert bra att använda vanlig grädde och mjölk också. Dock är havremjölken något sötare så det kan vara värt att tillsätta en klick honung om man använder mjölk. Nåväl, här kommer receptet, räcker till 3-4 portioner ungefär. Obs! Jag har inte mätt upp några mängder alls, så alla mängder är uppskattade ur minnet. Ta dem alltså inte på stenhårt allvar. 🙂

Kycklingfärsbullar:

  • 300 g kycklingfärs

  • 1 dl ströbröd

  • 1 ägg

  • 1/2 dl havremjölk (oatly)

  • 2-3 msk olivolja

  • 1 msk ljus soja

  • 1 msk risvinäger (vitvins- eller äppelcidervinäger går säkert bra också)

  • 1 krm ingefära

  • 1/2 tsk gurkmeja

  • 1/2 tsk chipotletabasco (några rejäla stänk)

  • 1 tsk torkad salvia

  • svartpeppar

  • 1 dl raffinerad olivolja till stekning

Sås:

  • 3 dl havregrädde (använder Plant, billigare än Oatlys och minst lika bra. Jag använde endast 2dl men det blev för lite, så jag har ökat på mängderna i det här receptet)

  • 1-2 krukor salvia

  • 1 msk risvinäger

  • 2 msk fisksås

  • Ev. ljus soja om extra sälta behövs

  • Ev. 1/2 - 1 dl vatten

  • Svartpeppar

Rör ihop alla ingredienser till bullarna till en fin smet och och låt stå och dra 10 minuter. Förbered under tiden salvian, genom att plocka bort och skölja bladen och skära mycket grovt. Kolla färssmeten, den ska vara ganska mjuk men inte för lös. Forma till golfbollsstora bullar med våta händer och lägg på ett fuktigt skärbräde. Det ska vara ganska svårt och smeten väldigt klibbig, så går det enkelt är smeten för tjock. 😛

Hetta upp oljan ordentligt i en stor stekpanna (minst 28cm) och lägg i färsbullarna. Det kommer att stänka mycket av oljan, och det kommer vara trångt i pannan så du kan behöva steka i två omgångar. (Jag fick inte alla att rymmas genast, men efter en liten stund fick jag dit dom sista tre när jag kunde maka ihop dom andra lite). Låt dem stekas ordentligt innan du svänger på dem. När du fått yta runtomkring, lägg salvian i stekpannan och fräs vidare en stund på medelvärme. (Tips: Stek hälften av salvian som garnering, det blir snyggt och gott! Tyvärr gjorde jag det inte).

 Kolla färsbullarnas innertemperatur med en digital stektermometer; när den är ca 65-70 grader är det dags att hälla över grädden och resten av såsingredienserna. Låt koka ihop lite och tillsätt vatten om såsen blir för tjock. Ganska tjock och uppenbart fet ska den dock vara. 😛 Smaka av med soja och svartpeppar. Klart!

De smörfrästa morötterna med paprika jag gjorde som komplement passade utmärkt till färsbullarna. Räkna med att behöva fräsa morötterna på svag värme i 20-30 minuter om du vill göra det också, så det kan vara värt att börja med dessa. Paprikan behöver bara 5-10 minuter. Korngrynen jag också serverade till maten funkade sisådär, bättre hade det kanske varit med nåt gott ris, t.ex. jasmin. Färsk gurka passar också fint som tilltugg.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
DesK
10/26/16, 6:51 AM
#1

Vilket trevligt recept! 🙂 Detta har goda förutsättningar att bli fredagsmys 🙂 Ett tips är att använda tunna engångshandskar i plast, när man ska forma bullarna. Kanske skulle det passa med bulghur till? 🤔 Eller så skulle man kanske kunna utöka med fler smörfrästa grönsaker…

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
10/26/16, 8:48 AM
#2

Ja, det skulle säkert passa som fredagsmys. Eller söndagsmiddag. 🙂 För att lyxa upp receptet lite kunde man ha stekt hälften av salvian separat för att garnera med, eller kanske t.o.m. dubblerat mängden. 

Tack för tipset om engångshandskarna, får prova det nästa gång.

Bulgur är jag inte speciellt förtjust i personligen, men visst kunde det passa. Rostat och kokt bovete (vanligt i Baltikum och Östeuropa) tror jag också hade funkat bra.  Lite färska grönsaker kunde också passa bra för att lätta upp allt lite, vi hade lite tärnad gurka och det passade fint.

Vad gäller såsen i receptet så borde jag kanske ha dubblerat mängderna i receptet, för såsen tog slut för tidigt, långt innan färsbullarna var slut. Den blev visserligen supergod som sådan, men jag tror inte heller det hade skadat att låta lite vitt vin, torr vermouth eller sherry koka in lite innan man slår i grädden, och kanske använda mindre risvinäger.

Jag tycker faktiskt för övrigt att havregrädde är ett utmärkt substitut till riktig grädde, speciellt i såser. Ibland kanske t.o.m. bättre, om man inte önskar en så hög fetthalt som riktig grädde ger. Vida bättre än alla andra sorters matlagningsgrädde och matlagnings-"grädde" jag smakat på.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: